Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Startmotor går ej, C-lås ur funktion OG9-5

  1. #1

    Startmotor går ej, C-lås ur funktion OG9-5

    Hej, ber om ursäkt på förhand om Rubrik är oklar samt om svar redan finns i annan tråd. Till problemet, min vän har köpt en 9-5 Vector 2003 man kombi. Tändning går igång, soppapump går, men inget händer i startläget. Nya batterier i bägge nycklar, fulladdat bilbatteri, nedplockad startmotor, kontrollerat, rengjord. kontrollerade kablar till Startmotorn, ok. uppmätt pluskabel till solenoid, ok. Centrallåsen fungerar ej med nycklarna, inte manuellt heller innifrån bilen, Bilen startar till några sekunder för att sen dö när han sätter plus direkt på solenoid. vad kan ha hänt samt tror ni att det går att fixa till med hjälp av Tech 2? Som vi förstår så är det 2 olika saker som fallerat, starten och c-låsningen. Han är villig att betala någon som kan fixa till detta med en Tech 2 om sådan innehas. Mycket tacksam för tips. Vi finns i Nacka Stockholm
    Senast redigerat av Aero2000aut230 den 2018-10-20 klockan 11:50.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Vart finns ni om nån skulle kunna hjälpa till?


  3. #3
    Hej, Vi finns i Stockholm, Nacka, Björknäs
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-23 klockan 20:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    OM det er to feil er det kanskje enklest å starte med »startproblematikken» for å se om dette ligger ifm. kontaktsettet til tenningsnøkkelen? I tilfelle dere har et multimeter for hånden kan man komme med forslag til målinger.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Tack, jag ska be min vän kolla detta imorgon Lördag, jag återkommer med besked om hur det gick.

    - - - Uppdaterad - - -

    Dock fortsatt intresserad av mer tips. Jag vet att en del av er troligen vet exakt vad detta kan vara. som sagt, jag meddelar om vi kommit vidare.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    I tilfelle dere får målt: På sikring #30 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet skal det bli, målt mot chassis eller helst minuspolen på batteret, batterispenning når tenningsnøkkelen vris til posisjon "START". Denne skal ha helt lik verdi med den som kontrollmåles over polene på batteriet. Sikringen kontrolleres.

    Er dette i orden kan problemet ligge fra denne via startreléet til solenoiden på startmotoren. Reléspolen tilføres jord ved at immobiliseringen oppheves, så én mulighet er at problemet kan ligge der - eller i selve reléet. Dette er "K" i sentralen under rattet og kan som en test byttes mot "F" for tanklokket.

    Det kan ellers utføres flere målinger rundt tenningsnøkkelen og startreléet, men det kan man komme tilbake til avhengig av hva dere ellers finner.

    Det at sentrallåset ikke fungerer kan ha som én mulighet at tenninngslåset ikke "hopper opp" når nøkkelen trekkes ut.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Tack Norrbagge! Tändningslåset hoppar upp, det har vi testat tidigare. Jag ska vidarebefordra dina tips till min vän, återkommer med svar så fort jag kan.

  8. #8
    Min vän har testat diverse av vad du beskriver. men felet kvarstår, relä k fungerar. han själv tror att det är fel på imobilizer/transponder. vet någon varför Bilen startar till för att sen dö, när man kör direkt plus på solenoiden. felet borde väl finnas där?
    Tacksam för vidare tips.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Rätt nycklar/larmdosor?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Man får "Nyckel ej accepterad" i SID om transpondern inte matchar TWICE.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Hans display är trasig. Vi skulle bytlåna med en kollegas , men det var inte samma anslutningar (nåt Kina import) Vi ska jaga en Display för att se. återkommer med svar.

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Aero2000aut230 Visa inlägg
    - vet någon varför Bilen startar till för att sen dö, när man kör direkt plus på solenoiden. felet borde väl finnas där?
    Tacksam för vidare tips.
    Én tenkt forklaring på dette er at den går på det drivstoffet som er bygget opp av pumpen når tenningsnøkkelen vris til "ON".

    Mens dere venter på en ny SID og om dere kommer til for en måling i sokkelen på startreléet K: Pluss måleprobe på #86 og minus på #85. Dette er over spolen og #85 er jord i tilfelle immobiliseringen er opphevet. Her bør det bli en eller annen lav spenning (eller ingen) i posisjon "ON", og batterispenning i "START" - dette siste i tilfelle immobiliseringen er opphevet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    En begagnad SID är beställd. kommer troligen idag. Han ska testa det med att koppla förbi Immobiliseringen. Återkommer med resultat. kan bli efter helgen, annars skriver jag innan. Tack!

  14. #14
    Hej, monterat ny SID, det står inget om att nycklarna inte skulle vara ok. Så nu kan vi i alla fall avfärda att nycklar blivit "ogifta". Han testade det med K-reläet, + till 86 samt - till 85. Resultatet blev Positivt. Han kan nu köra startmotor med Nyckel! Dock så startar den endast till, för att efter ett antal försök inte ens starta till längre...Norrbagge med flera, vad tror ni nu kan vara nästa steg att göra?

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Klassiske forslag til steg her er å kontrollere om turtelleren rører seg (såvidt) når startmotoren går, og ellers prøve med startgass .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Testa att trycka på "lås upp" knappen när nyckeln är i tändningsläge och sedan testar du att starta.
    Om jag fattat det rätt ska nyckeln då skicka immobilizer koden via RF istället för via chippet och ringläsaren runt låset.
    I ditt fall tror jag dock att det är något galet med twice som sitter under förarstolen.
    Twice hanterar lås/immo/m.m så när den är nöjd så kollar den att den matchar med id på T7 styrdonet och sedan ska allt funka.
    Kolla kablar m.m till twice samt eventuell fukt.
    Någon annan kan säkert fylla i hur man hanterar twice så den inte behöver tech2 för att fungera igen.

  17. #17
    Hej, vi har prövat med Startgas, ingen skillnad. ja (turtelleren) Varvräknaren rör sig, (lite)

  18. #18
    Hej, han har testat tidigare med "lås upp" knappen, utan resultat, Hans Twice sitter inte under förarstolen, utan vid reläboxen under ratten, han har kollat kablage osv, allt verkar fint. Nu är det beställt vevaxelgivare, återkommer med reslutat. Fortsatt tacksam för tips. Likaså om någon i Närheten av Sthlm Nacka har en Tech2 och vill ha en platta öl eller Cash

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Twice sitter under golvmattan. Styrdonet ni hittat är DICE.

    - - - Uppdaterad - - -

    Om man trycker på bagageknappen i fjärren när tändningen är på så ser man antalet gifta transpondrar och fjärrar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Nu vet jag inte om ni redan testat det men det är inte så ovanligt att släpringen/kontakringen i nyckelhålet slits och blir glappkontakt. Låter väl nästan troligt med tanke på att INGET händer i startläget. Även om något skulle vara knas med TWICE så bryter väl den inte startmotorn om jag inte missminner mig, utan tändningen? (Den borde alltså "gnugga" på startmotorn men utan att tända även om TWICE skulle vara körd om jag inte missminner mig som sagt)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passande startmotor 9000
    Av Markusspeedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 02:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •