Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Startmotor går ej, C-lås ur funktion OG9-5

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Aero2000aut230 Visa inlägg
    - Som vi förstår så är det 2 olika saker som fallerat, starten och c-låsningen.
    Oppstod begge disse to sakene samtidig (og ev. under hvilke omstendigheter; var slik ved kjøp, kom under kjøring, ved en start etc.)?

    Et forslag (om det ikke allerede er utført) til kontroll av noen sikringer og spenningen på disse: #11, 17 og 26 i elsntralen (IPEC) i instrumentpanelet, med tenningsnøkkelen i posisjon "ON". Spenningen på #5 i IPEC med nøkkelen i posisjon "OFF" etter å ha blitt vridd fra "LOCK".

    Spenningen skal være helt lik som den på batteriet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Hej, ja bägge dessa fel var samtidigt. Min vän köpte bilen så här. Bilen hade stått still i ca 1 år. han ska testa dina tips i helgen. Återkommer

  3. #23
    Hej igen, det var bra spänning på all dessa säkringar, 11,17 och 26. Efter tips från en kollega så plockades säkring 17 bort 2 ggr. Nu går ej startmotor längre samt det kom upp SPD och symbol O med snedstreck i, "Spärrad" ? i Displayen. Någon som har Tech2 i Sthlm område? Name your price

  4. #24
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062

    Startmotor går ej, C-lås ur funktion OG9-5

    Jag var ute och felsökte bilen med mitt Tech2-verktyg. Hittade alla bussar förutom en specifik, kan ni gissa vilken det var?

    That’s right, TWICE. Den var bränd!

    Vi började med diagnosticering som sagt och visade på att enheten inte hittades, okej då kollar vi kablarna tänker jag som första åtgärd. River ur förarstolen och lite inredning, kommer ned till TWICE som visade sig var bränd.

    Ny enhet skall beställas av bilägaren. Jag tipsade om att ett måste för ny enhet är att minst en fungerande nyckel/transponder måste medfölja, då den ska köpas via skroten. Är det något annat som måste beaktas, förutom att matcha modellnumret? Sökte i EPC och fick upp nummer som inte stämde överens med den som satt i bilen. Den som satt i bilen fanns inte ens att söka på i EPC (bifogar bild).

    Bilen är 9-5 2002 enl. Tech2.

    //Kerim

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Kerim den 2018-12-07 klockan 09:55. Anledning: Korrigering nyckel/transponder
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  5. #25
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062

    Startmotor går ej, C-lås ur funktion OG9-5

    Uppdatering och ”avslut” på tråden:

    Den nya TWICE monterades. Efter att först ha kontrollerat felkoder där vi upptäckte P1269 (Immobilizer Code Not Programmed/Immobilizer Active) så nollades den. Jag började med att programmera in nyckeln till bilen (den som var fungerande inkl. de gamla transpondrarna) för att sedan gå till Immobilizer och göra en omprogrammering av den. Fick vänta 220-240sec som säkerhetsprocedur för att den sedan skulle starta programmeringen (görs automatiskt efter nedräkningen är klar).
    När detta väl var gjort startade bilen utan problem. Då den stått still sedan januari i år rök den från alla håll å kanter, felkod för katalysatorskadlig misständning sattes, det klickade samtidigt fint om toppen, oljan hade ju självklart inte varit där uppe på länge. Efter 10-15min tomgång lät motorn som normalt och inga fler felkoder dök upp eller oljetryckslampor lös. När motorn var varm gjordes en katalysatorkontroll som visade på väl fungerande sådan.

    Bilens ägare hade tidigare bytt värmepaketet då det var känt att det var trasigt. När bilen varit igång en stund upptäcktes det lite läckage från glykolen. När han monterade bort ventilationen ovan TWICE-enheten var den ”fylld” av glykol. Det hade då sipprat ned glykol i ventilationen som måste varit orsaken till branden i originalmonterade TWICE. Därför, misstänker vi, var inga kablar brända eller att det luktat bränt i bilen förrän han kom ned till själva enheten.

    Allt gjordes i alla fall rent och bilen spann som en katt efteråt.

    Felet med centrallåset avhjälptes automatiskt i samband med att TWICE var fungerande. Hjälpte ägaren att programmera de två ursprungliga transpondrarna så han nu har två nycklar men tre transpondrar/fjärrkontroller. Ger det lilla extra när jag kan he he!

    Passade även på att programmera om en Immobilizer på en annan 9-5a samtidigt (kollega till bilägaren jag hjälpte först). Han hade felmeddelandet Service Stöldlarm. Det försvann när jag programmerade om Immobilizern. Två flugor i en smäll!

    Alla nöjda å glada


    För info kan det vara kul att se hur bränt kretskortet blivit:




    //Kerim

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Kerim den 2018-12-17 klockan 16:24.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  6. #26
    Tack Kerim!! Superbra jobbat och supertrevlig!!
    Tack även till Norrbagge samt övriga som bidragit med sin tid och tips!

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Han hade felmeddelandet Service Stöldlarm. Det försvann när jag programmerade om Immobilizern. Två flugor i en smäll!
    Att köra Immobiliserings-proceduren lagar inte "service stöldlarm". Att däremot reservdelsprogrammera den utan kompontenten som strular, vanligen sirenen, löser däremot problemet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #28
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062

    Startmotor går ej, C-lås ur funktion OG9-5

    Det har du rätt i Hyvens. Det löste problemet nu men han hade problem med sirenen som var den utlösande faktorn och sparade felkoden som kom upp och sa att han skulle kolla på det framöver. Han var gammal Saab-tekniker och skulle sälja bilen därför var han angelägen om att lösa felkoderna. Han sparade mitt nummer å skulle återkomma om något mer dyker upp, vilket det nu lär göra.

    Återstår att se

    Update 14/12: Felkoden kom som väntat tillbaka, har kontakt med honom och han ska se över batterierna samt lödningarna (då han redan bytt batterier i larmsirenen samt kollat dess funktion så tyckte han det var konstigt, såklart) och se om det avhjälper annars ska jag efter det erbjuda min hjälp igen och se till att nolla felkoden om den inte annulleras av sig självt?

    //Kerim
    Senast redigerat av Kerim den 2018-12-14 klockan 22:29.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passande startmotor 9000
    Av Markusspeedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 02:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •