Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Startar och går någon minut, sedan inte ett liv OG9-5 Aut

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startar och går någon minut, sedan inte ett liv OG9-5 Aut

    Hej!

    Bil: Saab 9-5 2,3t Automat 2003
    Lite funderingar över problem med en av mina nuvarande Saabar från en gammal Saab-ägare... Fick ny turbo och uppgraderad vevhusventilation för drygt 12k mil sedan och fungerat klockrent de fyra år jag haft den, servad med oljor, filter och stift rätt tätt.
    Råkade ut för att bilen helt plötsligt bara stannade under körning en dag, gick sedan inte att få igång igen mer den dagen. Startmotorn gick runt, den nya bensinpumpen lät som den skulle men inte en gnista... Så, dagen därpå upp till bilen som då stod 10 mil hemifrån efter att ha hämtat lite verktyg och bl.a. nya originalspecade resistorstift, även om de som då satt i inte var så gamla/många mil. Provade dock först att starta när jag kom fram för säkerhets skull så jag visste vad jag började med och den gick igång som om den aldrig gjort annat… bra för stunden men bytte för säkerhets skull stiften och körde sedan tillbaka hem och en liten sväng till, kanske totalt 15 mil. Dog sedan igen på samma sätt och har därefter som bäst gått ca 30 min och ju längre jag försökt fixa problemet desto kortare tid har den gått att få igång och desto mer sällan, måste minst vänta ett dygn eller mer innan nya startförsök.
    Står nu i ett garage en bit norr om Göteborg så det är därifrån försöken till reparation görs. Försökt läsa ut felkoderna via en OBD2'a och inte lyckats så bra med detta, mer om det längre ner. Det lilla den gått går den för övrigt rent och varvar som den skall
    Så, vad har då gjorts? Förutom byte av stiften skaffade jag så en beg original Saab tändkassett 3.7 som garanterades skulle vara OK, på med den och gick igen... sisådär 10 min, sedan dog den igen. Suck... hämtade en annan beg Saab TK 3.7, bytte och samma visa igen... Satsade då på att byta vevaxellägesgivaren, köpte en ny och bytte... samma visa igen, gick några minuter, sedan dog den. Kollat jordanslutningarna i karossen, bra men gjort rent och sprejat dem med rostlösning bara utifall att. Inga konstiga fenomen i instrumentet heller så inget direkt oroväckande. Bestämde mig då för att köpa en 9-5 till, inhandlade då en 2002'a, kördes hem ca 30 mil och direkt efter ankomsten till garaget flyttades dess TK3.7 över till den ovillige och den startade direkt och gick... i fem minuter eller så. Tog då den TK'n som satt i den ovillige och flyttade över den till den nya och körde direkt tre mil utan problem så borde inte vara vare sig TK, stift eller vevaxelgivaren.

    Började då fundera på andra möjliga felkällor och har då bland annat tittat igenom så mycket som möjligt på nätet, t.ex. denna eminenta sidan, och konstaterat att rätt många haft rätt många olika typer av fel och problem och lösningar men hittade inget som direkt kändes beskrivet som detta problemet jag har. Så, sett att det kan finnas några olika möjliga felkällor var att testa igenom och ordningen kanske går att göra på ett bästa sätt men just nu öppen för förslag. Ser då styrboxen/ECM/styrdonet som en möjlighet kanske på grund av svårigheten att få kontakt via OBD2-uttaget men behöver på gifta ihop en ny med samma artikelnummer för rätt motortyp osv via Tech2 och har lite problem att flytta bilen från garaget så känns som ett möjligt senare steg. Olika reläkontroller; sett olika mätpunkter men aldrig mätt mig igenom en sådan styrmiljö så... Tändningslåset; känns kanske inte som den möjligare orsaken dels då starten går runt som den skall och dels att själva låskolven inte riktigt vill hoppa upp (tänkt mig att ta isär och göra rent nu när den ändå står) men så har det varit en lång tid då bilen gått som den skall ändå så...?

    Öppen och tacksam för idéer/förslag om möjliga orsaker, felsökningsprocedurer m.m. :-)
    Senast redigerat av Bigswed1962 den 2018-10-22 klockan 03:24.
    Mest gamla japanska motorcyklar och ett par båtar men har också...
    2002 Saab 9-5 2,3T 185hkr Vector Kombi Automat
    2003 Saab 9-5 2,3T 185hkr Vector Kombi Automat
    +ett par andra svenska fordon...ingen nämnd... :-)

  2. #2
    Läs av med tech 2 , OBD2 läsare som baserat på ELM327 funkar äckligt dåligt tack vare deras design!

    kolla att du inte har ett stort vacuumläckage någonstans
    Senast redigerat av Vfr den 2018-10-17 klockan 13:17. Anledning: Tog bort långt onödigt citat

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    "LÖST" Startar och går någon minut, sedan inte ett liv OG9-5 Aut (CAN-bussrelaterat)

    En uppdatering efter att som det verkar förmodligen ha löst problemet, lärt mig något också om CAN-buss som kanske kan hjälpa någon annan...

    Ursprungsproblemet verkar som mest troligt ha varit en felaktig vevaxellägesgivare som byttes efter byte av TK och nya stift. Vad jag inte visste då men vet mer om nu är det självskapade problem jag lyckades med... har en dåligt fungerande ACC-panel i bilen och fick då tag i en som fungerade som den skall. Så, i samband med byte av vevaxellägesgivare bytte jag också denna panel. Kollade upp artikelnumren och såg att de inte var lika men tänkte jag kunde testa utifall att... alltid kul att kunna få värme i bilen när det blir kallare... :-)

    Fungerade som den skulle så tänkte inte mer på det, då... men när jag letade felorsaker till varför den bara gick en stund i början efter byte av vevaxellägesgivaren och sedan kortare och kortare tid tills den bara gick någon/några minuter så hittade jag till slut en kommentar i en tråd, tror det var här, om att när CAN-bussen blir "störd" kan det resultera i att den stänger av motorn...? Finns säkert någon logik i det så inte mycket att säga om.

    Så, snabbt upp till garaget igen och bytte tillbaka till den gamla, icke-fungerande ACC-panelen och nu startade den som den skulle och gick som den skulle också...! :-) har nu kört några mil så får väl hoppas att problemen är lösta... Är nu klar över att olika artikelnummer, iallafall på ACC-paneler och andra enheter, tydligen har olika CAN-buss ID'n. Om de inte paras ihop med hjälp av en TECH2 så verkar de störa systemet och iallafall i mitt fall stänga av motorn.

    Vet inte om det blir rätt att manuellt lägga in "Löst" i svaret men tacksam om Admin korrigerar om det är fel...

    - - - Uppdaterad - - -

    Tackar för förslaget! Löste sig dock.. :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Läs av med tech 2 , OBD2 läsare som baserat på ELM327 funkar äckligt dåligt tack vare deras design!

    kolla att du inte har ett stort vacuumläckage någonstans
    Tackar för förslaget! Löste sig... :-)

    3 användare gillar detta inlägg


    Mest gamla japanska motorcyklar och ett par båtar men har också...
    2002 Saab 9-5 2,3T 185hkr Vector Kombi Automat
    2003 Saab 9-5 2,3T 185hkr Vector Kombi Automat
    +ett par andra svenska fordon...ingen nämnd... :-)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-04-11, 16:41
  2. 9-5 2,0t -03 startar fint med dör efter en minut. Felsökning?
    Av Catoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-09-18, 12:07
  3. Någon datorkunnig? Datorn startar inte...
    Av oceaN666 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 03:08
  4. 9k Startar inte, Hjälp någon!
    Av tomkar789 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •