Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Kompressor

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Dessa är nog samma. Jag har den gula 2-cyl Stanleyn.

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-200017/
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-003364/

    Den är förhållandevis "tyst", jag har även några 1-cyl kompressorer av olika storlek & de har ett vassare ljud.


    montecarlsson, ja, vanlig hederlig hel/full-syntet 0w-40. Det rekomenderas även motorolja i instruktionsboken. Vad "kompressorolja" är, tja du... Ibland är det en rak olja. Jag behöver något som skyddar bra, tål värme utan att koksa & göra att kompressorn startar i kyla utan att behöva förvärmas med värmepistolen.


    Kudashi, har du lyckats få 2st att samverka parallellt? Jag köpte en gång 2st 1-cyl för att ha på 2st olika faser & kopplade ihop med en Y-slang. Men de ville bara gå lite om vart annat, så det blev ingen "dubbel effekt".
    Jag bara kopplade ihop dem såg till att båda startar och stänger vid samma tryck genom att justera tryckströmbrytaren.
    Sedan är det bara att köra. Sätter jag på bara en så fyller den båda tankarna. Funderar på att sätta en backventil mellan dem för att bara kunna köra en och inte behöva fylla båda tankarna
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Fredrik: Har du provat att koppla in dem på samma strömbrytare istället för att ha varsin strömbrytare för kompressorna? Bara en fundering

    Blir det någon skillnad att sammankoppla två stycken kompressorer?
    Den här länken ger fler alternativ hur man kan koppla ihop flera kompressorer
    https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=17373

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Backventiler saknades i den setup jag provade. Jag fick aldrig båda att gå samtidigt mer än när de fylldes upp vid start från tomt. Därefter gick bara den som hade pressostaten lite lägre än den andra. Det var svårjusterat. Men två backventiler hade kanske löst biffen. Tack för infon.

  4. #24
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Borde funka även med 5/40 helsyntet?

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jodå, visst gör det så. Möjligen lite sämre kallstart egenskaper, men det kanske är marginellt i sammanhanget.
    Sen så får man kolla upp så oljan i fråga är riktig fullsyntet eller hydrokrackad mineral. Den riktiga fullsynteten har väl vad jag vet, bättre egenskaper i grund & botten & en kompressor kan ju bli rätt "extrem" med sin luftkylning. 0w-xx är väl alltid riktig fullsyntet. 5w-xx får man kolla upp för det kan skilja från olja till olja, oftast har jag för mig de är hydrokrackade.

  6. #26
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Samtliga helsyntetiska oljor för bilbruk är väl mineralbaserade idag dock, även om det finns sämre och bättre metoder.

    Angående stanley V2-kompressorn där fick jag tips av nån som använde en sådan dagligen i sitt företag att det var mycket viktigt att efter/kontrolldra topparna ibland (vilket också står i instruktionsboken), annars kunde nån släppa och så blåste den topplockspackningen. ..vilket påminner mej om att jag tänkte göra det på min vilken dag som helst.. ..Dock använd min ganska sällan så det är nog ingen fara.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. AC-kompressor
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 00:03
  2. AC-Kompressor
    Av peo1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •