Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Kompressor

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973

    Kompressor

    Tja, jag sitter och kikar lite på en ny kompressor till garaget då den jag har inte klarar av några större verktyg. Den jag har klarar av att fylla på luft i däcken. Jag har hittat en på Jula för en rimlig peng med en stor tank och den har fått bra betyg.

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...-200013/#tab02

    Vad tror ni om den? Det jag tänker mig att använda är tex mutterdragare,färgspruta,sandblästring. Jag vill inte ge några jätte stora summor så förväntar mig ingen super kvalité. Slangarna kommer jag köpa lite dyrare samt bättre kvalité vilket man tjänar mer på känns det som.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    har möjlighet att driva en 3-fas kompressor så köp en sån, den ger bättre och jämnare belastning på elnätet, har provat en stor enfasare slutade med motorhaveri, eller koppla in dig mot en 16A säkring
    kompressorer håller länge om man byter olja vartannat år tex, sen slipper kallstarta den vid minus 20 typ, kolla så att du köper minst 10 mm slang som håller sig mjuk under plus 10 och en stor filter/tryckregulator
    den däringa är lite klen att sandblästra med, jag har en 5,5 hästars som är snart 30 år funkar bra även till blästern
    kör även tryckluftsmask då jag lackar o plastar
    Senast redigerat av montecarlsson den 2018-10-16 klockan 21:05.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Den jag länkade till ska kopplas in mot en 16A säkring stod det. Okej, jag får hålla koll lite på vad som kommer upp begagnad då jag inte vill lägga alltför mycket på en kompressor just nu. Den behöver inte klara av sandblästring men i alla fall en färgspruta
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, Mutterdragaren går så korta stunder så inga problem. Färgsprutor som mindre touch up guns går också bra. Fullstor färgspruta räcker den tyvärr inte till om du lackerar ngt större delar, dock lite beroende på spruta men generellt sett för lite flås för stora sprutor. Sandblästring fungerar med punktbläster som man kör i korta stötar. Blästerpistol slukar mer luft och kompressorn kommer gå kontinuerligt där så då får du göra pauser i blästringen. Airbrush kan du köra länge med på endast uppbyggt tryck i tanken och kompressor tom. avstängd.

    Stora svagheten är fullstora färgsprutan som behöver tillräckligt flås kontinuerligt.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Hmm okej då är jag med. Vad för kompressor skulle ni rekommendera såna fall? Nu tänker jag inte lackera en hel bil utan tex stötfångare, kanske någon dörr eller så så det handlar inte om jätte stora områden.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    det finns sprutor som inte drar så mkt luft, bättre med en toppmatad som även är lättare att rengöra och ger mindre spill, idag kostar en skaplig spruta inte många hundringar

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Okej får kika runt lite och se vad jag kan hitta rekommendationer på en bra kompressor till en vettig prislapp uppskattas
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    kolla beggat på tradera eller blocket

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Jag har den och köpt när det var bra pris på Jula-Club.

    Behövs bara en trög 10 som säkring och en bra slang.

    Denna slang har jag och driver min mutterknack IR med.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...sslang-079089/

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Jag har den också. Köpt juli 2015 för 1499 kr. Den fungerar bra men större är säkert bättre. Har inte lackat med den men mutterknack och punktbläster fungerar utmärkt. Kör med 10 A trög säkring.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Jag har en sån här, fast i dess tidigare skrud som gul med svart text.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-003364/
    Jag driver den via en 13A säkring. Har för mig den även fungerade på 10A trög. Men när det var kallt så blev det för hög startström då originaloljan är någon mineralsirap.

    Vad du än köper för kompressor, så byt olja till en fullsyntet. Jag kör 0W-40 i mina kompressorer. Då får man bra startegenskaper vid kyla. Tål värme. Smörjer bra. Många kompressorhaverier beror på överhettning i kombination av undermålig olja. Så oljebyte lite då & då är inte fel för att hålla smörjningen på topp.

    Stanleyn är vad jag vet av bättre kvalitet än Julas egna, men inte så mycket mer pengar när det är kampanj.


    Den gula slangen som RZ länkade till har jag också. Den är dock enbart användbar i +20grader & däröver. Under detta så är den otroligt stel & oregerlig. Så inget för svala garage eller utomhusbruk under kall höst, vinter & vår.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Det låter bra att den fungerar som den ska i alla fall. Det står lite i valet och kvalet om jag ska köpa denna eller en begagnad. En ny är ändå ny liksom, man vet vad man får för pengarna och garanti vilket kan vara skönt. Tanken är att köpa en ny kompressor under kampanj eller en begagnad.

    Tanken är att kompressorn ska för det mesta driva mutterdragare och en spärrmutterdragare. Den batteridrivna mutterdragaren jag har kommer jag använda vid tillfällen då tryckluften inte behövs. Fördelen med ett lufttrycksdriven mutterdragare är att den oftast är starkare och inte lika dyr att köpa in plus att man inte behöver komplettera med en laddare samt batteri. Jag vill ändå ha en relativ tyst kompressor alternativ att man bygger in den i en låda med ljudisolering så man kan köra den och få en behaglig ljudnivå i garaget.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag tycker 2000 för den där är lite dyrt när är en noname.

    Jag köpte en sånhär:

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-200017/

    På kampanj för ett par år sen, dpå kostade den 2500:-, det är väl ungefär det största man kan ha utan trefas.

    Jag är nöjd med den iaf, stor tank, bra tryck (10bar) och relativt tyst (i.e tystare än min gamla), dessutom mycket snabbare på att ladda än min tidigare.

    Kan tillägga att jag medvetet valde enfas för att ersätta min gamla med trefas, detta för att jag bara har trefas på ett ställe och det var inte där jag ville ha kompressorn.
    Senast redigerat av GlennB den 2018-10-17 klockan 08:33. Anledning: läste fel.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Jag har också Julas Stanley som GlennB och Fredrik länkat till kombinerat med den gula slangen som också länkats. Slog till när de hade kampanj och är nöjd!
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Kör du vanlig motorolja?

    Jag har alltid använt kompressorolja som ska tåla hög temperatur.
    Har också en liten flyttbar Meec typ 1,5 hp som alltid står varmt till och går att ta med på bilhämtaräventyr

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har en sån här, fast i dess tidigare skrud som gul med svart text.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-003364/
    Jag driver den via en 13A säkring. Har för mig den även fungerade på 10A trög. Men när det var kallt så blev det för hög startström då originaloljan är någon mineralsirap.

    Vad du än köper för kompressor, så byt olja till en fullsyntet. Jag kör 0W-40 i mina kompressorer. Då får man bra startegenskaper vid kyla. Tål värme. Smörjer bra. Många kompressorhaverier beror på överhettning i kombination av undermålig olja. Så oljebyte lite då & då är inte fel för att hålla smörjningen på topp.

    Stanleyn är vad jag vet av bättre kvalitet än Julas egna, men inte så mycket mer pengar när det är kampanj.


    Den gula slangen som RZ länkade till har jag också. Den är dock enbart användbar i +20grader & däröver. Under detta så är den otroligt stel & oregerlig. Så inget för svala garage eller utomhusbruk under kall höst, vinter & vår.
    Senast redigerat av montecarlsson den 2018-10-17 klockan 10:31.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Man kan om man vill köpa två små billiga kompressorer och sammankoppla dem . Man får ut effekten på var kompressor x2.
    Jag köpte dessa, Jula brukar har drive på dessa ganska ofta för under 500kr.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-200011/
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Den GlennB länkade till verkar vara schysst och den verkar klara av det jag är ute efter också

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Dessa är nog samma. Jag har den gula 2-cyl Stanleyn.

    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-200017/
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ressor-003364/

    Den är förhållandevis "tyst", jag har även några 1-cyl kompressorer av olika storlek & de har ett vassare ljud.


    montecarlsson, ja, vanlig hederlig hel/full-syntet 0w-40. Det rekomenderas även motorolja i instruktionsboken. Vad "kompressorolja" är, tja du... Ibland är det en rak olja. Jag behöver något som skyddar bra, tål värme utan att koksa & göra att kompressorn startar i kyla utan att behöva förvärmas med värmepistolen.


    Kudashi, har du lyckats få 2st att samverka parallellt? Jag köpte en gång 2st 1-cyl för att ha på 2st olika faser & kopplade ihop med en Y-slang. Men de ville bara gå lite om vart annat, så det blev ingen "dubbel effekt".

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Fredrik!
    Tack för ditt råd!
    Ska byta till syntolja, har inte vågat chansa fast det är ju en kolvmotor😊
    Min står i kalla kaosförrådet så jag hänger över en presenning och kör kupevärmare under vintern, vid småfix kör jag Meec.n

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Fredrik: Har du provat att koppla in dem på samma strömbrytare istället för att ha varsin strömbrytare för kompressorna? Bara en fundering

    Blir det någon skillnad att sammankoppla två stycken kompressorer?
    Senast redigerat av adam93 den 2018-10-17 klockan 15:03.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. AC-kompressor
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 00:03
  2. AC-Kompressor
    Av peo1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •