Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Nya vinterdäck på en axel, hur tänka?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Nya vinterdäck på en axel, hur tänka?

    Hej,

    Jag har 4st Michelin Alpin 3 (195/65/R15 91T) på min ng9-3 1.8t SC -06.

    Just nu håller jag igen lite på pengarna, och vill därför inte köpa 4 st nya däck på en gång. Kanske två nu och två nästa år. Så, vad kan jag ersätta det sämre paret med?

    Alpin 3 har utgått, och både Alpin 5 och 6 verkar ha pilmönster, det ska väl vara dåligt på många Saabar.



    Lite mer info som kanske är relevant:
    Jag har lite drygt 5 mm på ena paret och ca 3-4 mm på andra. Åtminstone detta behöver alltså bytas.

    Däcken jag har är rätt svampiga, då har jag dock kört med rekommenderade 2.3 bar, egentligen bör man kanske ha lite högre. Har ibland saknat lite bett vid torrt eller fuktigt väglag, inte i snö eller modd. Lite som att köra på suddgummin när värmen kommer.

    Jag gubbkör, särskilt på vintern. Inget bus. Kör mest i Göteborgsområdet så inte mycket snö.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är väl enkelt: Du köper den sorts däck du anser dig behöva och sätter dem bak, sedan köper du ett par likadana nästa år.

    (att jag skulle byta ut alla 4 på en gång är en annan sak. Jag tycker det verkar dumt att snåla och köra runt med rejält gamla kontinentala vinterdäck med dassigt mönsterdjup. Hur gamla är de egentligen? Numer säljs generation 6 av Michelin Alpin, jag gissar på att dina däck är 10 år gamla...)

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Bästa däcken bak. Gäller det fortfarande ?
    Tänker, är det så fortfarande trots all hjälp vi har fått med de stabiliseringssystem som de flesta bilar har idag.
    På den tiden jag körde runt i en volvo 240 var man ju tvungen att ha bra däck bak på vintern , annars tog man sig inte fram . Någon påstod att det skulle vara bästa däcken fram .
    Hur ska man göra och varför ?
    Frågan gäller väl alla som skiftar däck på sin bil.
    Göran

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Bästa bak gäller fortfarande. Är väl så att tappa fäste där fort kan bli farligare.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Personligen sätter jag alltid bästa däcken fram, av flera skäl.

    Dels sliter man ju mets däck fram, så sätter man alltid bästa däcken fram sliter man däcken jämnare.

    Sen är det ju mestadels när man bromsar man verkligen behöver bra däck, och nästan all bromsverkan ligger på framhjulen.



    Bästa däcken bak har man enbart för att bilen ska få ett mer förutsägbart uppträdande när man bromsar på halt underlag, alltså att bilen kasar mer, vilket mest spelar nån roll för folk som har nollkoll på att hantera en bil i halka, och framförallt helt utan ESP-system.


    ..Jag betackar mej för irrlevanta filmer med legobilar och annat tjafs som folk med nollkoll brukar posta när man har denna åsikten..

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Jag byter fram/bak varje gång jag byter hjul höst och vår. Det gör ju i praktiken att bästa hamnar fram eftersom dom slits mindre bak, men skillnaden blir väldigt liten och man får jämnt slitna fram och bakdäck. Det underlättar när man ska göra större byten som t.ex byta dimension eller vinterhjulstyp etc..
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag byter fram/bak varje gång jag byter hjul höst och vår.
    Så gör jag med. Då har man ständigt däck av samma modell, märke och slitagenivå runtom bilen.

    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Bästa däcken bak. Gäller det fortfarande ?
    Ja.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Personligen sätter jag alltid bästa däcken fram, av flera skäl.
    Sen är det ju mestadels när man bromsar man verkligen behöver bra däck, och nästan all bromsverkan ligger på framhjulen.
    Bästa däcken bak har man enbart för att bilen ska få ett mer förutsägbart uppträdande när man bromsar på halt underlag, alltså att bilen kasar mer, vilket mest spelar nån roll för folk som har nollkoll på att hantera en bil i halka, och framförallt helt utan ESP-system.
    Några ledande frågor:
    1. Vad är farligast (=störst risk för allvarlig olycka): Att bilen får en marginellt längre bromssträcka eller att den lättare får sladd?
    2. Har du någon gång råkat ut för en sladd över 50km/h du inte hade förutsett? Om ja, lyckades du parera den?
    3. Har du någon gång varit med om en trafikolycka med rejäla skador (på fordon eller trafikanter)?
    4. Med en framhjulsdriven bil (=våra saabar), hur får du som förare vanligtvis en förvarning på att vägen är halare än vad du tror?

    Mina svar på frågorna:
    1. Att få lite längre bromssträcka kanske gör att du krockar i marginellt högre hastighet än vad du annars hade gjort, men skillnaden i hur allvarlig olyckan blir är inte så stor. Att få sladd mot att inte få sladd alls är en skillnad mellan skadefrihet och död (tänk att du möter en lastbil på en landsväg).
    2. Ja, i ca 65km/h i en kurva på en 70-väg jag kör många många gånger per år (=d.v.s. jag körde precis som vanligt och har aldrig fått sladd där någon annan gång). Även om jag anser mig kunna parera en sladd så går det så j-kla fort i de hastigheterna och eftersom jag inte var förberedd på att få sladd just där så hade jag utan förvarning bilen på tvären över hela vägen. Tack och lov inget möte och eftersom ESPn gjorde sitt jobb så höll jag mig skadefri kvar på vägen - men efter den gången är det bara att inse att man inte har ett skit att sätta emot när man får sladd. Visst, håller jag på med aktiv buskörning (eller gokart för den delen) där jag är beredd på och kanske rent av provocerar fram sladdar, då kan jag parera dem. Men inte vid normalkörning.
    3. Ja, jag satt jag på passagerarplats när en älg hoppade upp framför oss på en superhal riksväg 70. Det spelade ingen roll hur överlägsen man är medelsvensson i förarteknik, även Kimi Räikkönen hade smällt under de förutsättningarna. Har man varit med om något liknande inser man att ens idéer om hur man bäst manövrerar och utrustar en bil inte hindrar olyckor och att man förmodligen är precis lika medelmåttig förare som alla andra. Alltså bör man även lyssna på den riktiga expertisen (trafiksäkerhetsforskare) istället för att gå på eget tyckande.
    4. Det märker man oftast på att framhjulen släpper vid lätt gaspådrag (och då gärna i samband med acceleration ut ur en kurva) - men ingen olycka sker eftersom du då instinktivt släpper på gasen och håller bilen i din fil. Om du då har de bästa däcken fram märker du inte lika snabbt att dåligt väglag råder och när bakvagnen släpper först får du sladd med större olycksrisk än om framhjulen släpper.

    5 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    1. Det beror HELT på situationen, kortare bromssträcka kan vara skillnaden mellan att stanna i tid eller få en långtradare rätt in i sidan på bilen, som ett exempel, det finns oändligt många olyckssituationer.

    2. Jag har kört bil i typ 25 vintrar eller nåt, så ja det klart jag har fått sladdar, som man oftast lyckas parera. Med ESP händer det dock betydligt mer sällan.

    3. Ingen rejäl nej, men hur är det relevant för hur man placerar däcken menar du ? hade din älgolycka kunna undvikas med annan däcksplacering ? nej.. Man kör väl ALLTID för att undvika olyckor.

    4. Oftast känner man snarast att bilen är "orolig", varvid man gör ett kort bromstest. Oftast läser man dock vägen såpass bra att man ser det redan innan, men nu skrev du ju "än du tror". Det händer ju att man märker det vid acceleration också, men tror du att det är nån märkbar skillnad i det fallet ? är det så halt så spinner däcken oavsett.

    Det folk som förespråkar bästa däcken bak helt brukar ignorera är att skillnaden mellan däcksparen är ganska litet, speciellt om man skiftar fram/bak varje säsong, man kör ju knappast med rallydubb fram och blanka sommardäck bak.

    Med din logik på nummer 4 så ska man inte heller ha helt nya däck runtom på bilen ? för då märker man inte heller att det är halt ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    ...
    Några ledande frågor:
    ...
    Läs föregående jellybear inlägg MYCKET noga.

    Det som gör att man får en farlig sladd är att bakhjulen tappar greppet först. De sämsta däcken släpper först.

    Det man riskerar är att döda sin familj, men klara sig själv oskadd eftersom föraren har bäst skydd i många bilar. Det är inte kul att vara fastklämd och se dem dö. Varken när det händer eller som ett minne för livet. Inte blir det bättre om man tror sig vara orsaken...

    Att skifta fram-bak varje säsong ger jämnare slitage, men större risk, speciellt i början av säsongen när man oftare är oförberedd på att halkan kommer. Man åker ibland på 4 däck som snart skall bytas för att de är gamla och slitna och dessutom med de sämsta bak!

    Att bara byta ett par hjul per gång räcker och är riktigt bra. Ett ojämnt slitage fram-bak är en fördel säkerhetsmässigt. Det ger riktigt fräscha däck bak. Det fördelar kostnaderna jämnare.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är väl enkelt: Du köper den sorts däck du anser dig behöva och sätter dem bak, sedan köper du ett par likadana nästa år.
    PRECIS! Gör så så behöver du inte läsa mer.
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    (att jag skulle byta ut alla 4 på en gång är en annan sak. Jag tycker det verkar dumt att snåla och köra runt med rejält gamla kontinentala vinterdäck med dassigt mönsterdjup.
    Oxo rätt tänkt. Sätt de sämsta fram och slit ut dem först. Då blir däcken inte lika gamla och dåliga som om man skiftar och byter alla på en gång.

    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Bästa däcken bak. Gäller det fortfarande ?
    ...
    Hur ska man göra och varför ?
    Jäpp. 1)Det gäller. 2)Man gör som jellybear skrev. 3)Det ger högst säkerhet.

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Bästa bak gäller fortfarande. Är väl så att tappa fäste där fort kan bli farligare.
    Svaret på varför säkerheten blir bättre!

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Personligen sätter jag alltid bästa däcken fram, av flera skäl.

    Dels sliter man ju mets däck fram, så sätter man alltid bästa däcken fram sliter man däcken jämnare.

    Sen är det ju mestadels när man bromsar man verkligen behöver bra däck, och nästan all bromsverkan ligger på framhjulen.

    Bästa däcken bak har man enbart för att bilen ska få ett mer förutsägbart uppträdande när man bromsar på halt underlag, alltså att bilen kasar mer, vilket mest spelar nån roll för folk som har nollkoll på att hantera en bil i halka, och framförallt helt utan ESP-system.
    Jämnt slitna däck har man aldrig i verkligheten, det är egentligen ingen säkerhetsmässig fördel, se ovan.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Jag betackar mej för irrlevanta filmer med legobilar och annat tjafs som folk med nollkoll brukar posta när man har denna åsikten..
    Jag inser att alla inte är lika. I vissa situationer gör olika personer olika val. Åsikter och tro kan skilja.

    Men när det gäller denna fråga är det ren fysik, dvs naturlagar, som ger svaret. I alla situationer med sidokrafter på bilen är det viktigt med bra däck bak. Det gäller oavsett om man bromsar eller inte. Oavsett om man har ESP eller inte. I princip har man alltid sidokrafter. Det som ger säkerheten är friktion mot vägbanan.

    Just det faktum att bättre framdäck och frambromsar stannar framändan på bilen snabbare än bakändan är orsaken till att en sladd uppkommer.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag byter fram/bak varje gång jag byter hjul höst och vår. Det gör ju i praktiken att bästa hamnar fram eftersom dom slits mindre bak, men skillnaden blir väldigt liten och man får jämnt slitna fram och bakdäck. Det underlättar när man ska göra större byten som t.ex byta dimension eller vinterhjulstyp etc..
    Det ger sämre säkerhet. Däcken blir äldre eftersom de byte mer sällan. Dessutom fel däck fram/bak. Man gör väl inte sådana större byten så ofta att det motiverar en lägre säkerhet?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Så gör jag med. Då har man ständigt däck av samma modell, märke och slitagenivå runtom bilen.
    Öh? Läste du inte ditt eget inlägg?
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-10-17 klockan 16:06.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Bästa däcken bak. Gäller det fortfarande ?
    De fysikaliska lagarna gäller även om man har en massa moderna stödsystem. Så vill man inte få bakändan till att vända om, så är det bäst markfriktion bak som gäller oavsett.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Har varit ute nätet och tittat , har inte hittat något belägg för att inte sätta de bästa däcken bak . När man ängnar sig åt avancerad fortkörning ( drifting ,rally) ser man till att köra så att man tappar väg greppet bak . Har någon slags tro att det är bakhjulen som styr bilen . Ju mer jag forskar i ämnet , desto mer övertygad blir jag om att bästa däcken bak .
    Göran

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Mastugg en fråga vad menas med göteborgs området?

    Jag bor norr en bit norr om göteborg och skulle aldrig vilja ha dubbfritt igen då is är ett stort problem här på öarna.

    med det sagt så med tanke på ålder och slitage på dina däck skulle jag tittat på bättre begagnade med dubbar på blocket då man ofta kan fynda några helt okej uppsättningar.

    p.s Svampig känsla kan bero på ålder och gummiblandning.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    1. Det beror HELT på situationen, kortare bromssträcka kan vara skillnaden mellan att stanna i tid eller få en långtradare rätt in i sidan på bilen, som ett exempel, det finns oändligt många olyckssituationer.
    Självklart, men du kan ju inte springa och byta däck hela tiden under färd beroende på om du ska bromsa eller köra i en kurva... Och eftersom det finns oändligt många olyckssituationer gäller det att maximera den totala sannolikheten att du klarar dig helskinnad i trafiken, inte att du optimerar för ett specifikt olycksscenario. Ett idiotexempel är de som säger att man inte ska ha bilbälte för att det går snabbare att komma ur bilen ifall den börjar brinna - det är sant, men det är inte så ofta folk skadar sig av att bilar börjar brinna jämfört med hur många som skadar sig för att de skippade bältet...
    Därför ska man lita på trafikforskarna. Och de säger att det är mer sannolikt att man dör av en överraskande sladd än av att bromssträckan råkade bli lite längre än förväntat.

    Och att maximera sannolikheten att du klarar dig helskinnad i trafiken är också skälet till att jag skulle byta alla 4 däck nu.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    3. Ingen rejäl nej, men hur är det relevant för hur man placerar däcken menar du ? hade din älgolycka kunna undvikas med annan däcksplacering ? nej.. Man kör väl ALLTID för att undvika olyckor.
    Min poäng är att de flesta som upplevt en riktig trafikolycka inser att orsaken till olyckan kommer helt överraskande, att man inte kunde ha förutsatt just det händelseförloppet och att eventuella personliga teorier (=icke faktabaserade) om hur man kör säkrast bara är att kasta i papperskorgen. Alltså blir man lite ödmjukare och lyssnar på trafiksäkerhetsexpertisen som säger "bästa däcken bak", "kör inte på gamla däck" o.s.v.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Med din logik på nummer 4 så ska man inte heller ha helt nya däck runtom på bilen ? för då märker man inte heller att det är halt ?
    Det bästa är såklart att inte vara i närheten av att tappa fäste överhuvudtaget, alltså bra däck överallt. Men om man av någon anledning gjort en missbedömning av väggreppet (oavsett om det beror på däckval eller väglag) och ligger på gränsen till släpp kommer man att märka det tidigare om man har sämsta däcken fram. Och om det väl släpper så brukar konsekvenserna vara mildare om det släpper fram än bak.


    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Öh? Läste du inte ditt eget inlägg?
    Tråden handlar ju om "på vilken axel ska jag sätta mina två dåliga däck"? Det är en icke-fråga i min värld då jag ser till att ha fina däck runtom: Jag rullar bara på premiumdäck och byter alla 4 samtidigt när jag anser att ett av dem är slitet. De däck TS har (lastgamla kontinentala vinterdäck där även det minst usla paret har 5mm mönsterdjup) skulle aldrig få sitta på min bil, vare sig bak eller fram. Att jag skiftar fram/bak mellan säsongerna så att de slits någorlunda jämnt ser jag inte som ett problem då de samtliga är i fint skick med jämförbart mönsterdjup - det skiljer sällan mer än 1mm mönsterdjup mellan något av däcken och de byts ändå långt före att gummit börjar bli hårt eller dåligt.

    Men just nu har jag faktiskt lite dåligt samvete, för det har blivit påtagligt fler mil än planerat den här sommarsäsongen så att två av däcken (lustigt nog är det däck på samma sida och inte på samma axel) är mer slitna än vad jag personligen anser är acceptabelt. Jag tänkte faktiskt starta en tråd när jag väl tagit av däcken för att göra lite slitageanalys...
    Senast redigerat av jellybear den 2018-10-18 klockan 08:28.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Finns det någon typ av fakta ,oberoende tester av hur slitage /ålder påverkar hur vinterdäck uppför sig . Test av nya däck är intresanta test av beg däck skulle vara lika intressant.
    Har en känsla av att när det gäller vad som är okej däck så är spridningen rätt stor på vad vi tycker är bra.
    Göran i Björnarbo

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det var intressant läsning, jag brukar ju leta fakta men den hade jag missat. Synd bara att undersökningen begränsade sig till olika former av is, snö/modd hade ju varit intressant också för att förstå påverkan av mönsterdjup.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den är ju ganska gammal nu så det hade varit intressant att hitta någon nyare undersökning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Det jag efterlyser är förutom forskning är att det skulle vara intressant att veta hur däcken som testas håller övertid hur bra är årets test vinnare om 5 år . Köpte en 3 år gammelbil för några år sedan kanske 4000 mil på mätaren ,satt något för mig okänt däck fabrikat på den framdäcken var väldigt lite dubb som stack ut ur dom däcken . Skitdäck .
    Hur mycket koll finns det på däcken vid trafikolyckor? Om det skulle finnas statestik på det hur ser däcken ut på bilar som har åkt av vägen, orsakat trafikolyckor. Skulle det vara något som skulle öka vår kunskap väldigt mycket.
    Göran

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Det jag efterlyser är förutom forskning är att det skulle vara intressant att veta hur däcken som testas håller övertid hur bra är årets test vinnare om 5 år .
    Göran
    Det finns tester gjorda (av pålitliga institut) med nya mot begagnade dubbdäck. Återigen får du leta i arkiven.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Det finns tester gjorda (av pålitliga institut) med nya mot begagnade dubbdäck. Återigen får du leta i arkiven.
    Går inge bra för mig ( verkar inte som att jag är polare varken med Google eller min data trafiks utrustning ) det jag hittar är det som VTI har tagit fram hur beter sig vinter däck på is. Verkar som om Teknikens värld testade även äldre vinter däck 2010, men jag får inte fram artikeln. Fakta verkar vara brist vara när det gäller vinter däck som inte är nya , men det finns väldigt mycket tyckande om ämnet på nätet .
    Göran

Liknande ämnen

  1. Glapp v-utgående axel.
    Av lars-ove.carlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 22:54
  2. Westgate axel på 95 2,3t -02?
    Av sumpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 08:33
  3. Lamell-axel 99/900?
    Av axe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •