Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: [LÖST] Fråga om router/nätverksonfiguration

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    [LÖST] Fråga om router/nätverksonfiguration

    Hej,

    Hoppas allt är bra!

    Jag har läst en hel del trådar på nätet och inte fått ett svar jag trivs med utan en del alternativa lösningar. Det låter kanske konstigt att jag inte vill ha ett svar som löser problemet utan frågan ställs för att jag vill veta varför det inte fungerar. Har läst att man får brygga den ena routern och köra Lan till Lan via kabel osv.

    Här kommer då frågan:

    Jag har två IPadresser från min leverantör Bahnhof via fiber och vill koppla in två routrar en på respektive på respektive IPadress från Bahnhof vilket då skulle ge två lokala nätverk, varför går inte det?

    Mvh
    Mattias

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Vad är det som inte går? Får båda routrarna publika IP-adresser när de båda är inkopplade?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Jag har försökt koppla in båda och får lokala nätverk som jag kan ansluta mig till på båda, men jag får bara internet på den första som jag alltid har haft inkopplad, jag önskar internet på båda. Om det inte skulle gå av någon anledning då jag läst att jag ska brygga den ena som en switch så är jag väldigt nyfiken på varför det inte går göra som jag skriver, att koppla in båda på varsin IP och köra två parallella routrar?

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Om din ISP ger dig två publika ip-adresser, så ska det bara vara att efter uttaget för inkommande, sätta en switch, och sen köra in båda routrarna i switchen.
    Du kan alltid testa med två kabelanslutna datorer istället för de två routrarna, och se om du får tillgång till internet i båda maskinerna.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Normalt sett får man "4"st IPv4-adresser av sin ISP, 1x nät-adress, 1x default gateway-adress, 1x host-adress och 1x broadcast-adress.

    Nät-adressen är alltid första adressen i ditt IP-Scope, denna går ej att använda. (Den vanligaste default-adressen på WAN-interfacet i en router är 192.168.1.1, nät-adressen i detta fall blir alltså 192.168.1.0)

    Gateway-adressen är "vägen ut" från nätet

    Host-adressen/adresserna är dom IP-adresserna du faktiskt kan använda till dina enheter

    Broadcast-adressen används för att "broadcasta" ut paket över hela IP-scopet, skickas något till den adressen skickas det sedan ut till resterande IP-adresser i det nätet.


    Väldigt enkelt förklarligt, och förmodligen helt opedagogiskt. Finns bra filmer på Youtube om du är intresserad.

    Kontentan är hur som haver, dom "två" adresserna du får från din ISP är sannerligen en host-adress och en gateway-adress, det vill säga i praktiken har du enbart "en" användbar IP-adress.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Tack för svaren!

    Då förstår jag lite mer.

    Anledningen att jag fick två IPadresser i stället för normalt en från Bahnhof var att jag skulle ha IPtelefoni och behövde därför två när jag tecknade det för ca 10 år sen.

    Idag har jag haft två Netgear routers av enklare variant inkopplade till var sin IPadress, en icke trådlös som jag använt till mitt stjärnnätverk i huset så jag får internet till stationära datorer i alla rum och en trådlös som går till alla mobiler mm.

    Det har fungerat bra över förväntan då den trådlösa routern är en 300kroners men nu har barnen blivit äldre och det har börjat lagga då den routern bara lämnar ut ca 15 av mina 100Mbit och jag har nu fått tag in en Linksys EA6700 till ett bra pris.

    Nya frågor:

    1. Skulle jag kunna koppla in denna nya routern efter den icke trådlösa routern, alltså i en av de utgående portarna?
    2. Om jag har en IPadress och kopplar en switch först kan jag koppla in fyra routrar efter switchen?

    Anledningen att jag håller på så här är att barnen och jag är väldigt beroende av internet och det funkar bra nu och det var en del strul att få till det så här för många år sen och vill inte riskera att bara köra på den nya så skiter det sig och vi blir utan internet då det tar en halv dag när jag byter enhet innan den nya får ny IPadress enligt Bahnhof.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Men... Fick du då 1 lina in för att hantera telefoni, och 1 för internet? (för det är nödvändigtvis inte samma sak)
    Är det 2 statiska adresser eller dynamisk? (det mest vanliga)
    Så länge du får en IP adress skickad från IPS (Banhof) i vardera lina ser jag inga problem med att skapa 2 lokala nätverk (LAN)

    Normalt har man fiber in till en "split". Där finns oftast 1 anslutning till telefoni, & några till som man kan ansluta kabel till tex skrivare & stationär PC mm.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    delofson har helt rätt, om det finns en fysisk lina in men 2 ip nummer så måste man använda en switch först och sedan 2 routrar efter detta.
    Det finns givetvis proffsutrustning som kan hantera detta utan switch men det är inte hemma prylar.
    En sak som man dock ska tänka på är att dom 2 routrarna delar på bandbredden in så någon hastighetsökning kan man inte räkna med.
    Ett problem som uppstår är att man inte på ett enkelt sett kan se datorerna från respektive nät(dela filer/skrivare) internt eftersom routrarna är en naturlig brandvägg.
    Min rekommendation är att du säger upp en ip adress vilket ofta sparar pengar samt lägger er rejäl slant på en bra trådlös router.
    m.a.o en bra router och skulle du behöva extra fast portar så komplettera med en switch.
    Någon Asus router för runt 2000:- så klarar du dig fint.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Der är inte säkert att den IP som används för IP-telefoni faktiskt har "internet". Det kan mycket väl vara så att om man har ip-telefoni så får man en "riktig" IP där man tillhör en nät som faktiskt är kopplad mot internet. Den andra IPn, för telefoni hör då troligen till Bahnhofs IP-nät för telefoni som då troligen har en privat IP-serie och ingen gateway med NAT. Tanken är att IP-telefoni-grunka kopplar sig mot utrustning hos Bahnhofs som då sen kopplar mot telenätet.
    Så funkar det till exempel med IP-telefoni hos oss på universitetet, det VLAN som hanterar Ip-telefoni har ingen faktisk koppling till internet utan är eget nätverk som bara innehåller IP-telefonerna och den utrustning från Avaya som är själva "växeln" som ser till att man kan ringa ut på det allmänna telenätet.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Den andra IPadressen var till min IPtelefonidosa från Tele2 som krävde internet, alltså inte IPtele genom fiber och Bahnhof.

    Så om jag har två vanliga IPadresser så är väl det samma sak som jag två utgångar efter switchen? Det funkar ju med två routrar nu, en trådlös och en icke trådlös.

    Jag har en känsla av att jag har fel inställningar på den nya routern, någon som vet hur inställningarna bör vara på min Linksys EA6700, tänker mest på nat, DHCP, PPPOE osv?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Återkoppling:

    Innan jobbet idag kopplade jag in mina två gamla routrar så de skulle få IPadress tills jag kommer hem, tar ca 12h enligt Bahnhof när jag byter enhet.

    Nu funkar båda gamla medans jag har min Gbit router liggandes vid sidan om

    Så jag antar att jag får två publika IPadresser då både min trådlösa och min trådbundna router fungerar.

    Då ska jag bara få min nya router att få rätt inställningar, jag funderar på om jag ska gå in i min två gamla routrars inställningar och tjuvkika lite, är bara så rädd att det ska strula då Bahnofs support tar ca 48h att svara

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om jag fattar det rätt har du fått det att funka med två routrar som då har varsin publik IP-adress.
    När du byter ut den ena routern funkar det inte, varför man misstänker att inställningarna i den nya routern inte är rätt.

    Antar att du har en anslutning per IP-adress i fiber-modemet? I så fall:
    Vad händer om du byter plats/anslutning i fiber-modemet på routrarna?
    Blir det ingen skillnad ligger felet i den nya routern.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Tack för ditt engagemang!

    Jag bytte plats och det fungerade direkt, jag trodde att de två ISP/publika adresserna jag får var tvungna att släppa IP från den ena enheten innan den nya enheten skulle få en ny !P, kunde ta upp till 12h sa Bahnhof.

    Hur som funkar det och då får vi väl ändå antar att jag har två publika adresser som kan ha varsin router med åtskilda nätverk. Varför fungerar då inte min nya router Cisco Linksys EA6700

    1. Jag har kommit in i inställningarna och där bytt namn och kan ansluta till nätverket, ett nätverk som tyvärr inte har internet.
    2. Jag har satt inställningarna som jag lärt mig på NAT och dynamisk IP

    Det enda jag kan tänka mig trots att jag hade Linksysen inkopplad 12h är att den inte har fått IP och jag måste kanske starta om allt när den har fått IP om jag väntar 24h och kopplar ut den trådbundna så får jag köra trådlöst så länge, vad annars kan vara fel, vilka inställningar ska jag ha på routern?

    MVH


    Mvh

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Extern IP kan kollas via https://myip.is/
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Hur kopplar du in sakerna?

    Jag antar att du bara har ett "internetuttag"? För att kunna koppla två routrar behöver du således en switch före routrarna, stämmer detta?

    Jag förstår inte riktigt varför du vill ha två routrar, det enklaste borde vara att köra bara en router som klarar både trådbundet och trådlöst.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    1. Jag har fiber med en tjänstefördelare i huset med 8 utgångar.
    2. Jag har valt Bahnhof som ger mig 2 ip-adresser
    3. Anledningen att jag vill ha dubbla routers är att det krabbade väldigt mycket första gången innan jag fick igång det så jag vill se att nya routern funkar innan jag släcker ner den gamla. Då det ska funka IOM det gör det med två routrar idag så ser jag bara fördelar med det då vi är väldigt beroende av internet.
    4. Så fort den här nya routern funkar och alla är nöjda och glada kan jag slänga all gammal skit������
    5. Jag ska koppla in den nya ikväll igen och ringa Bahnhof under morgondagen då jag vet att routern borde fått ip-adress.
    6. Jag har konsultat grannen som är IT-tekniker på kommunen men ingen verkar kunna lösa detta fruktansvärt svåra problem, därför ska jag hämta hem routern och prova olika lösningar tills det funkar själv������
    Mvh
    Senast redigerat av MattA den 2018-10-22 klockan 16:39.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Som jag trodde funkar det hur bra som helst att ha lika många routrar som man har publika IP adresser.

    Nu är allt löst efter att konsulterat flera IT-tekniker utan framgång så löste jag det själv, det känns ju ändå bra!

    Trevlig kväll!

Liknande ämnen

  1. Rivit 2,3 (löst) nu fråga om oljepump!! hjälp
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 12:21
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:09
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 01:42
  4. ytterligare en check engine fråga. *löst*
    Av Anders1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 03:32
  5. Vacuum fråga.. Vad e detta..? (Löst)
    Av Jeppsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •