Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Vinterdäckstråden 2018-2019

  1. #1

    Vinterdäckstråden 2018-2019

    Nu var det dags igen. Förra veckan fick jag för första gången i år skrapa rutorna och då slog det mig, jag har fortfarande inte köpt nya vinterdäck till bilen.

    För att gå rätt på sak: Jag har inte den blekaste aning om vilka vinterdäck jag bör köpa. Jag kör väldigt mycket här uppe i norr på både isiga som snöiga vägar. Jag vill alltså ha dubbar på däcken jag köper, annars kommer jag inte fram överallt.

    Är det nokkan hakkapalita som gäller? Hur mycket "förlorar" jag om jag går på ett par 500-600 kronors däck istället för Nokkans 900-1000 kronors däck? Har Goodyear några bra rackare som är värda att köpa? (jag kan få ganska bra rabatt på Goodyear).

    Jag vill ha ett par bra däck så jag känner mig bekväm när jag kör, men jag blir inte klok i däckdjungeln där ute. När man läser på internet så är det som att jag automatiskt kommer dö i en halkolycka om jag köper något annat än de absolut senaste och bästa. Hur stor skillnad är det på ett halvdyrt däck och ett dyrt?

    Alla tips uppskattas som alltid!

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Nu var det dags igen. Förra veckan fick jag för första gången i år skrapa rutorna och då slog det mig, jag har fortfarande inte köpt nya vinterdäck till bilen.

    För att gå rätt på sak: Jag har inte den blekaste aning om vilka vinterdäck jag bör köpa. Jag kör väldigt mycket här uppe i norr på både isiga som snöiga vägar. Jag vill alltså ha dubbar på däcken jag köper, annars kommer jag inte fram överallt.

    Är det nokkan hakkapalita som gäller? Hur mycket "förlorar" jag om jag går på ett par 500-600 kronors däck istället för Nokkans 900-1000 kronors däck? Har Goodyear några bra rackare som är värda att köpa? (jag kan få ganska bra rabatt på Goodyear).

    Jag vill ha ett par bra däck så jag känner mig bekväm när jag kör, men jag blir inte klok i däckdjungeln där ute. När man läser på internet så är det som att jag automatiskt kommer dö i en halkolycka om jag köper något annat än de absolut senaste och bästa. Hur stor skillnad är det på ett halvdyrt däck och ett dyrt?

    Alla tips uppskattas som alltid!

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.

    Goodyear UltraGrip Ice 2 ? De funkar finfint på vintern

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Det verkar finnas tre däck som genomgående är långt över konkurrenterna i testerna, Michelin X-Ice North 4, Hakka 9 samt ett däck från firman som lurade alla i Gislaved, alla med närmare dubbelt så många dubb som nästan alla äldre däck. Den enda äldre konstruktion som jag skulle överväga är Hakka 8 som har ungefär samma antal dubb som Hakka 9. Michelindäcket har markant fler dubb än alla konkurrenter, och rapporteras även ha bäst isgrepp. Goodyear verkar sakna ett, med moderna mått, "fulldubbat" vinterdäck.

    Vi har både Hakka 7 och Hakka 8 på bilarna, och det märks en stor skillnad i isgrepp på dem, skulle inte överväga att köpa ett vinterdäck som inte är "fulldubbat".
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Kör på Continental IceContact2 i år. Så ska bli spännande att se skillnaden mot de som jag kört på senaste två vintrarna för allt måste vara bättre än de Goodyear UltraGrip 9 (centraleuropeiska friktionsdäck).
    Min sambo är trygghetsnarkoman, så hade inget budgettak.

    Edit: Stod mellan dessa, och Nokian Hakka 9. Att det blev ContiIce beror på att jag fick några pinnar rabatt tack vare en kollega på jobbet som är granne med en person som jobbar på Conti i Sverige. Så priset vann där. Hade dock tänkt köra Hakka 9 innan det, då jag är mycket nöjd med sommarsulorna.
    Senast redigerat av delofson den 2018-10-12 klockan 10:17.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    100 spänn på att du kommer får massor med olika svar som alla har gemensam nämnare "jag tycker du ska köra de här däcken, för de är de jag kör på"...

    Det är nog upp till dig att värdera vad en smula bättre fäste är värt. För egen del så resonerar jag såhär: Skillnaden i kostnad mer mil för en uppsättning premiumdäck mot några superbudgetkina-däck är 50 öre per mil. Så varför chansa och välja något annat än det bästa när merkostnaden är nästan ingenting?

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    100 spänn på att du kommer får massor med olika svar som alla har gemensam nämnare "jag tycker du ska köra de här däcken, för de är de jag kör på"...

    Det är nog upp till dig att värdera vad en smula bättre fäste är värt. För egen del så resonerar jag såhär: Skillnaden i kostnad mer mil för en uppsättning premiumdäck mot några superbudgetkina-däck är 50 öre per mil. Så varför chansa och välja något annat än det bästa när merkostnaden är nästan ingenting?
    Absolut. Det håller jag med om. Jag vill ha bra däck.

    Frågan blir ju då 1, är det "stor" skillnad på ett däck för 500 och ett däck för 1000 kronor. På 4 däck blir det 2000 kronors skillnad, det är inte att sticka under stolen.

    Om svaret där är ja, det är stor skillnad blir ju fråga 2: Vilket 1000-kronors däck ska man köpa? För är det stor skillnad kommer jag inte hänga upp mig på 2000 kronor.

    Svaren jag har krypterat här i tråden hitills är att det är fulldubbat. Man kanske kan hitta Hakkan 8 för en bra peng. SKa kolla runt.

    Här har vi hakkan 8 för 840kr däck:

    https://www.bythjul.com/dack/nokian/...95-65r15/60072

    men samtidigt kostar hakkan 9 typ exakt samma:

    https://www.bythjul.com/dack/nokian/...SAAEgLFrfD_BwE

    Så i ett sådant scenario går jag ju på 9'an.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-10-12 klockan 10:33.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #7
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Verkar vara hugget som stucket i år mellan Conti, Nokian och Michelin. Det skiljer ett par decimaler endast de emellan. Däremot blir det ett litet hopp ner till de övriga. Aftonbladet gillade dock även Hankook Winter I * Pike RS2 med samma poäng som Hakka9, och bara 0,1 under Conti. (Där vann Michelin med 0,2 över Conti).
    Med sådan felmarginal så är det nog mest subjektiva åsikter som avgör vad som är bäst, än objektiva.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Frågan blir ju då 1, är det "stor" skillnad på ett däck för 500 och ett däck för 1000 kronor. På 4 däck blir det 2000 kronors skillnad, det är inte att sticka under stolen.
    Det är väl där vi har lite olika åsikter jag anser att 2000kr skillnad över 4000mil är så gott som försumbart, det blir ju bara 50öre merkostnad per mil.

    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Vilket 1000-kronors däck ska man köpa?
    Jag går ju på det modernaste dubbdäcket från den tillverkare som ständigt är i toppskiktet på dubbdäckstester, alltså Nokian Hakkapeliitta 9. Som du noterat är skillnaden mot äldre generationers premiumdäck i princip noll så jag ser inga skäl att välja något annat än det modernaste. Bättre i så fall på att anstränga sig och hitta den återförsäljare som har lägst pris. Här är en bra början:
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4324238

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är väl där vi har lite olika åsikter jag anser att 2000kr skillnad över 4000mil är så gott som försumbart, det blir ju bara 50öre merkostnad per mil.


    Jag går ju på det modernaste dubbdäcket från den tillverkare som ständigt är i toppskiktet på dubbdäckstester, alltså Nokian Hakkapeliitta 9. Som du noterat är skillnaden mot äldre generationers premiumdäck i princip noll så jag ser inga skäl att välja något annat än det modernaste. Bättre i så fall på att anstränga sig och hitta den återförsäljare som har lägst pris. Här är en bra början:
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4324238
    Haha. Som student är 2000 kronor 20% av min månadsinkomst från CSN. Jag snålar där det går. Som tur är jobbar jag extra och eftersom att jag bor där det är mycket snö och is och jag dessutom ofta åker på skidsemster med tungt lastad bil tycker jag det är värt att lägga de extra pengarna ändå.

    Edit: Det lutar onekligen mot Hakkan eller Conti. Ska se vad jag kan få bäst pris på.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Sedan 2013 måste däcken uppfylla krav "vägslitageeffekt" och det man kan se är att en del premiumdäck har väldigt mycket dubb mot tidigare.
    Michelins senaste har 250 dubb och sen finns det dom som har 190, men hur har man lyckats plocka i massor av dubb utan att öka slitaget på vägarna?
    Materialet/design på dubben? Har man konstruerat däcket så det passerar testet bra men ändå sliter på vägen? Begränsas livslängden på dubben?
    Vi har nog inte svaret på några av dessa frågor men själv kör jag med Hakka

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Bredd och profil påverkar priset en del. Är det till 9000 så hade jag tittat på 195/65-15 eller kanske tom 185/65-15.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Sedan 2013 måste däcken uppfylla krav "vägslitageeffekt" och det man kan se är att en del premiumdäck har väldigt mycket dubb mot tidigare.
    Det stämmer. När reglerna infördes fick tillverkarna välja på antingen ett max antal dubb per rullomkrets eller tester som påvisade vägslitage under en viss nivå. Tillverkarna valde till en början lite olika vägar, vissa designade dubben för minskat slitage och andra minskade antalet dubbar - men nu mer verkar de flesta riktiga tillverkarna gå på vägslitagetesterna och pepprar däcken fulla med så många dubbar de kan.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bredd och profil påverkar priset en del. Är det till 9000 så hade jag tittat på 195/65-15 eller kanske tom 185/65-15.
    Japp, det hela handlar om dels hur mycket gummi som går åt (olika mycket i olika däckdimensioner) men även hur vanlig däckdimensionen är - vissa däckdimensioner tillverkas i så små serier att de blir dyra, medan andra är högvolymare som ger ett lågt styckpris. T.ex. är 205/55R16 är väsentligt billigare än 215/55R16 trots en minimal skillnad i dimension, det beror på hur stora volymer de säljer i.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Är dom här däcken nåt att ha?
    https://www.dack365.se/hitta-produkt...odelCode=21815
    Deras sommardäck ska ju vara bra.

    Ha det Gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bredd och profil påverkar priset en del. Är det till 9000 så hade jag tittat på 195/65-15 eller kanske tom 185/65-15.
    Däcken ligger nere i källaren men ska kika på det där när jag sätter på dem i helgen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Är dom här däcken nåt att ha?
    https://www.dack365.se/hitta-produkt...odelCode=21815
    Deras sommardäck ska ju vara bra.

    Ha det Gött, Sven
    När det gäller sommardäck kan jag tänka mig att gå på ett välrenommerat budgetdäck om jag verkligen måste spara pengar, men absolut inte när det gäller vinterdäck. Det är bara att se på skillnaden mellan nordiska och centraleuropeiska vinterdäck. Ska man då använda en tillverkare ännu längre bort från vår svenska vintrar så säger jag nej.

    6 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Frågan blir ju då 1, är det "stor" skillnad på ett däck för 500 och ett däck för 1000 kronor.
    Ett försök att besvara frågan finns här (aftonbladets stora vinterdäckstest från förra året). En ursaxning av bromssträckan på is:
    Capture.PNG

    Sämsta dubbdäcket har alltså 50% längre bromssträcka än det bästa dubbdäcket på is, så nog är det skillnad.

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 894
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    - Jag kör väldigt mycket här uppe i norr på både isiga som snöiga vägar. Jag vill alltså ha dubbar på däcken jag köper, annars kommer jag inte fram överallt.
    Siden ingen dekk er 100% under alle forhold gjelder det å velge det som hver og en finner passer best for ens egne forhold.

    Denne (årets) dekktest er utført hos Test World, Ivalo, og er vel så "nøytral" som en slik kan bli: https://www.naf.no/forbrukertester/d...dekktest-2018/.

    I år var Michelin best på is, Continental på snø og Nokian på asfalt(!). Men dette siste er likevel rangert på topp - alle disipliner vurdert sammen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 237
    Köpt dom där Hakka 8 i somras och antar att att dom håller den kvalitén
    som jag tidigare haft. Inte kul att ligga i diket och ångra sitt budget köp.

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Jag köpte Hankook Winter I Pike RS2 förra året, 2 st.
    Hade tidigare Goodyear Ultragrip Ice som var 2-3 år gamla. Kör mycket så det går åt mycket däck. I kombination med gaspådrag. 9-5 Aero steg 3 åkte jag då.

    Hankook var mycket tystare än Goodyear däcken. Så kommer köpa 2 st nya sådana inför denna vinter.

    205-55-16.

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4870429

  20. #20
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Conti beats hakka ecery day and dvery minut of the winter

Liknande ämnen

  1. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  2. Medlemsuuppföljning - Mars 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-07, 07:54
  3. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  4. Vinterdäckstråden 2014-2015
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 01:07
  5. Vinterdäckstråden 2011-2012
    Av Stoffe #2959 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •