Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Vinterdäckstråden 2018-2019

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 684
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ett försök att besvara frågan finns här (aftonbladets stora vinterdäckstest från förra året). En ursaxning av bromssträckan på is:
    Bifogad fil 11657

    Sämsta dubbdäcket har alltså 50% längre bromssträcka än det bästa dubbdäcket på is, så nog är det skillnad.
    Eftersom testet även är kört med dubbfritt så är det säkert gjort på grov is och inte blankis (därför att på riktig blankis så är det svårt att få repeterbara resultat med dubbfritt då det kan vara svårt att stanna rakt). På ren blankis så kan skillnaderna i resultat bli betydligt större än 50% längre bromssträcka med dubbfritt.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 684
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bredd och profil påverkar priset en del. Är det till 9000 så hade jag tittat på 195/65-15 eller kanske tom 185/65-15.
    Vi kör 185/65-15 på 5.5x15" fälg (og900 svarta reservdäcksfälg är perfekt - går ofta att hitta riktigt fina på skroten). Lägger man den på 6x15"-fälg är det lätt att stuka fälgen mot en trottoarkant om man precis touchar.

    Smalare däck ger bättre grepp i halka men känns lite instabilare på barmark - för min del känns det som rätt prioritering.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Annonsmoderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    6 392
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Eftersom testet även är kört med dubbfritt så är det säkert gjort på grov is och inte blankis (därför att på riktig blankis så är det svårt att få repeterbara resultat med dubbfritt då det kan vara svårt att stanna rakt). På ren blankis så kan skillnaderna i resultat bli betydligt större än 50% längre bromssträcka med dubbfritt.
    Vill iom diagrammet varna för Goodyear Ultrgrip dubbat. Även om bromssträckan i testet skulle vara bra så är det enligt mig ett av de sämsta däcken jag någonsin haft, lågbudget inkluderat.

    Har testat två uppsättningar under ca 4-5 år (den andra uppsättningen på grund av att däckfirman inte lyssnade på mig när jag ville ha annat och att jag var dum som inte stod på mig när de av misstag slängt på samma jävla däckmodell igen.)

    Uppsättning 1: Fruktansvärt vägljud efter någon säsong då jag antar dels att de är något V formade i mönstret vilket verkar bli olidligt när det blir lite slitet och dels att dubbarna inte sitter i raka rader utan i sick-zack och lite sporadiskt utplacerat. Efter två säsonger går inte att åka på dem på grund av HÖGT oljud, nästan så att det blir rundgång och riktigt obehagligt för öronen även om det är skapligt mönster kvar.
    Uppsättning 2: Slut efter två säsonger på grund av dubb-tapp. Första säsongen tappade de 50% av dubbarna. Efter säsong 2 så är ca 95% av dubbarna borta. På alla 4 däcken på en 9-5,a. Och NEJ, jag har INTE kört som en blådåre och spunnit på brunnslock och allt vad det kan vara.

    Förstår att man som tillverkare kan ha otur men nä, aldrig mer den skiten för mig. Har inte råd att köpa "kvalitetsdäck" som av olika orsaker blir obrukbara på en-två säsonger.
    Senast redigerat av Kongo den 2018-10-13 klockan 01:19.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #24
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 277
    Medlem#
    3471
    Kör med med dessa. Köptes nya förra året till Toyotan, är nöjd.
    GoodYear UltraGrip Ice Arctic

    https://www.goodyear.eu/sv_se/consum...GICEARCTI.html
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2018-10-13 klockan 08:08.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  5. #25
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 082
    Medlem#
    8163
    Köp senaste Teknikens Värld, där har de årets stora vinterdäckstest. Jag rankar TVs teser mycket högre än andra test då TV gör sina egna test och de har haft många år på sig att förfina metodiken. Där får du i viss mån även svaret på frågan "hur mycket sämre är ett medelmåttigt däck".

    I övrigt får du anpassa körningen efter vad du har på hjulen, sämre däck medför sämre fäste och längre bromssträckor. Då får du sänka hastigheten motsvarande för att ha kvar samma upplevda marginal som ett bättre däck ger i högre hastighet.
    Utmaningen blir i en akut situation, där kommer ett bättre däck alltid prestera bättre. Men om du innan den akuta situationen har lägre hastighet så blir slutresultatet samma som om du hade gått in den akuta situationen med högre fart på bättre däck.
    Så frågorna du får ställa dig är, hur mycket är du beredd att slå av på hastigheten för att spara några kronor på däcken? Kommer du verkligen alltid köra med denna lägre hastighet? Klarar du av att efteråt hantera situationen där någonting händer och där du vet med dig att bättre däck hade givit ett bättre slutresultat i den akuta situationen?

    /Johan

  6. #26
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 082
    Medlem#
    8163
    Fortsätter på detta tema.
    Dags att lägga på nya vinterdäck på kärran, och funderar på vad jag skall köpa.

    Det kommer bli dubbfritt, centraleuropeiskt friktionsdäck.
    Jag kör mycket stora välsaltade vägar. Dock är sista milen till/från huset dels landsväg, dels grusväg.
    JAg vill ha ett däck som går stabilt och bra på torra, våta, blöta och slaskiga vägar då det är det jag lägger absoluta merparten av min körning på. Samtidigt så vill jag gärna utöver detta få ett så hyggligt grepp på modd, snö och is som möjligt, men detta är extra bonus för mig.

    Jag har goda erfarenheter av Nokian sedan många år. Jag ser att de nu har två olika däcksmodeller som kan passa mig, dels WR A4, dels WR D4.

    Är här någon som har kört på båda dessa modeller, och kan beskriva skillnaderna mellan dessa modeller i uppträdande?

    Någon som vill ge sina synpunkter på dessa däck, eller vilket jag borde välja istället? (Men dubbdäck blir det inte för min del, och jag är av erfarenhet väldigt skeptisk till nordiskt dubbfria för min typ av körning)

  7. #27
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    12120
    Jag måste också byta på Aeron, nu har jag tre säsonger gamla Nokian hakka 7, dom var bra men när jag monterade dom förra hösten så hade dom typ alla dubb kvar, när jag tog av dom på våren så var alla dubbarna nedslitna.

    Nåt annat än dubb existerar inte för mej, det funkar helt enkelt inte "på landet" i mälardalen, mycket vintervägar och mycket svartis.

    Det lutar åt Hakka 8 eller hakka9, fick erbjudande om att få nya hakka 8 runflat för ett lägre pris än vad nya vanliga kostar, frågan är.. vill man verkligen ha runflat ? speciellt utan TPMS ?

    Angående tabellen innan, "kul" att kuhmo var typ sämst av dubbdäcken.. köpte för sex år sen en uppsättning vinterhjul med nya Khumo I'zen dubbdäck på, vilket SKRÄP! förutom att dom hade dåligt gtrepp och lät extremt mycket så var det väl typ hälften av dubben kvar efter första säsongen, efter nästa var det i princip inte en enda dubb kvar varken fram eller bak.. dessa byttes då mot budget-nokian, alltså hakka 4, och det avr ett stort lyft.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Kan tycka att prisskillnaden mellan riktigt bra däck och mindre bra är förliten . Marginalerna i trafiken när det är vinterväglag är väldans små .
    Anser man sig inte ha råd med bra vinterdäck, kan ett alternativ vara att ställa av bilen på vintern.
    Göran

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Ghosta den 2018-10-13 klockan 22:01.

  9. #29
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 082
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ...frågan är.. vill man verkligen ha runflat ?
    NEJ! Absolut inte! Framförallt på vinterdäckssidan är RFT sämre på allt, förutom möjligen att kunna köra ytterligare några km med ett punkterat däck. Det är hårdare, bullrigare och mindre följsamt, man tappar vägkontakten och körkänslan och biluppträdandet blir annorlunda på ett dåligt sätt.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    speciellt utan TPMS ?
    Vad spelar TPMS för roll här? Varför är det bättre / mindre dåligt med RFT på en bil med TPMS än utan TPMS?
    /Johan

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 253
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Vad spelar TPMS för roll här? Varför är det bättre / mindre dåligt med RFT på en bil med TPMS än utan TPMS?
    /Johan
    GlennB avser nog att med TPMS får man en instrumentell varning att lufttrycket försvunnit, vilket är svårare att känna med RFT däck, då de "rullar på som vanligt" även utan luft.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    NEJ! Absolut inte! Framförallt på vinterdäckssidan är RFT sämre på allt, förutom möjligen att kunna köra ytterligare några km med ett punkterat däck. Det är hårdare, bullrigare och mindre följsamt, man tappar vägkontakten och körkänslan och biluppträdandet blir annorlunda på ett dåligt sätt.
    Kan bara instämma. Mina senaste bilar har levererats med Run Flat däck som standard och det har varit ett stort lyft att byta till konventionella däck, som är både mer komfortabla och har bättre köregenskaper. Och då är det ändå sommardäck jag talar om. De hårda stommarna som Run Flat däck har kan mycket väl vara mer till nackdel på vinterväg.
    Sedan ska det i och för sig sägas att olika däcktillverkare lyckas olika bra på att maskera nackdelarna med runflatdäck. Av dem jag provat har Bridgestone varit absolut sämst, medan Goodyear inte lidit av lika dålig komfort.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Niklas Z den 2018-10-14 klockan 09:44.

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 000
    Tidningen ViBilägare testar varje år ett antal dubbdäck och friktionsdäck som redovisas i varsitt nummer på hösten.

    Förra året var Nokian Hakka 9 etta med 88 poäng, avståndet var 12 poäng till tvåan Goodyear UltraGrip Ice Artic.
    I år var Continental IceContact2 etta med 86 poäng, Hakka 9 kom tvåa med 83 poäng och på tredje plats kom Goodyear UltraGrip IceArtic med 71 poäng.

    Förra året var Michelin X-Ice North 3 trea med 72 poäng. I år kom Michelin med X-Ice North 4 som inte fanns när testet gjordes, det däcket ska ha 250 dubb.

    Intressant i år var att dom hade med ett nordiskt friktionsdäck som jämförelse, det fick 52 poäng. Friktionsdäcket är bra på snö och torr asfalt men riktigt uselt på is.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Tja då jag faktiskt har lite erfarenheter av vinterdäck ( tro det eller ej ) så delar jag med mig av mina (skräck)upplevelser.

    1. ja premium däck gör i 98% av fallen en stor skillnad.

    På min första bil (Volvo 740 GL kombi obs fick den och gratis är gott) hade jag Sava dubbfria vinterdäck. tro det eller ej men den bilen kom alltid upp med baken först vid den 30 meter långa backen här hemma.
    Första och troligen sista gången jag har dubbfritt i allafall.

    Kan nämna att min far hade dubbfria premium däck på sin Ford S-max samtidigt och den bilen gled sidledes nedför en parkering med oss bredvid .
    Farsgubben vägrar köra dubbfria bilar efter det.

    På snö var faktiskt greppet helt ok men då detta var vintrarna 2009-2010 så var det här vid bohuskusten kallt och 10 cm blankis under så jag gled mest runt utan vare sig grepp eller bromsförmåga.

    Efter Volvon blev det 2x SAAB 9000 och en OG 900 alla med samma Gislaved Dubbade 185/65 däck begagnade och lite väl gamla (ung och dum jag vet).
    hade aldrig några problem med grepp trots lika dåligt väglag.

    Nuförtiden kör jag Saab 9-5 med Dunlop dubbdäck och det är i allafall den bästa kombon jag kört ( beror nog mer på bilen än däcken)

    Skall också nämna att köp aldrig regummerade däck!.

    Morsan hade det på sin utan att veta om det och de separerade medans jag körde hennes Berlingo På E6, Jag var mer rädd då än när jag voltade med en Snöpulka utför ett fjäll i Norge.


    kort sagt, Premium däck är alltid att föredra speciellt på vintern.
    plus de brukar slitas mindre så kostnaden blir nog densamma tillslut.

  14. #34
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    GlennB avser nog att med TPMS får man en instrumentell varning att lufttrycket försvunnit, vilket är svårare att känna med RFT däck, då de "rullar på som vanligt" även utan luft.
    Exakt, och kör man bara vidare så kommer man ju att köra sönder dom oavsett, och då är det ju helt meningslöst.

    Jag har kört en säsong på helt nya dunlop SP vinter sport (vill jag minnas att dom hette), det fick mej att bara köra dubbat i fortsättningen, som andra sagt, på snö och asfalt helt okej, på is värdelöst. ..Alltså när det behövs som mest.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Från vad jag kan se så verkar det inte vara någon större skillnad på de 4 bästa däcken utan handlar mer vilket pris man kan få de för. Nu hade Kongo i tråden haft väldigt dåliga erfarenheter med ljud och Goodyear, något som kan spela in ganska rejält för mig när jag köper däck. Lutar fortfarande åt Nokkan men ska se vad jag kan få för pris på ett par continental.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  16. #36
    Satte på min gamla vinterdäck idag. Ett par Goodyear Ultragrip 195/65R15 som har ett par år på nacken, (köpte nya precis innan bilen stod ett par år). De har gjort sitt jobb och jag antar att ett par Nokian Hakka 9 är BETYDLIGT bättre. Jag kikade runt på nätet. Nokian hakka 9 verkar vara betydligt billigare än Goodyear och Continental i storleken 195-65-15 så det får bli ett par sådana.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  17. #37
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 684
    Medlem#
    8758
    Om du köper Hakka 9 så vill du antagligen ha Hakka-skydd på dem, ingår om man registrerar däcken omgående efter köp.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    10604
    Jag går in på min 4:e säsong med Pirelli Winter Carving Edge. Nu snittar jag väl inte mer 60 mil/månad vintertid, men jag är supernöjd med dessa.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #39
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 049
    Medlem#
    3183
    Vad säger expertisen om att köpa nya men "äldre" däck? Dvs de är tillverkade för några år sedan.
    Jag är medveten om att de inte är 100%-iga, men jämfört med de 10år gamla som jag har nu lär de vara ljusår bättre.
    Kör inte speciellt mycket... men om jag väljer ett premiummärke borde det väl "duga", trots ålderstillägget?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 000
    Det finns en rapport från VTI som jag tror har länkats härifrån där dom jämförde äldre använda däck. Dubbdäck hade generellt klarat sig förvånansvärt bra medan friktionsdäcken åldrats sämre. Sök efter den rapporten. Jag skulle inte tveka att köpa 3-4 år gamla dubbdäck.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 22:12
  2. Medlemsuuppföljning - Mars 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-07, 06:54
  3. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 11:35
  4. Vinterdäckstråden 2014-2015
    Av RZ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 00:07
  5. Stora vinterdäckstråden 2011
    Av Stoffe #2959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •