Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab CabrioChallenge 2018 - Bilderna! Uppdaterad med nya bilder 20190116

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Saab CabrioChallenge 2018 - Bilderna! Uppdaterad med nya bilder 20190116

    Halland - Från skog och sjö, via bokskogar till havet.

    Saab CabioChallenge 2018 (elfte gången) kördes kördes i år från Örby till Tylösand. Här är mina bilder.






    Årets Saab CabrioChallenge kördes 10-12 augusti. Detta evenemang har alltså körts årligen sedan 2008 och lockade även i år ett stort antal glada och trevliga saabentusiaster. Träffen tjuvstartade lite lätt på fredag kväll på Två Skyttlar med gemensam middag för de som var på plats dagen innan starten för rallyt. På lördags morgon samlades vi alla vid frukosten för att efter den ställa upp oss för årets gruppbild. (I år blev det på temat "Organiserat kaos".) Efter fotografering, välkomsthälsning och utdelning av roadbook så rullade de taklösa Saabarna ut på vägarna genom vackra Halland. Längs vägen mot slutmålet Tylösand så passerades träd, kyrkor, radiostation med åska och skaldjurslunch, ängar, glassförsäljningsställe och vattendrag. Efter många härliga mil nådde vårt slutmål Tylösands Tylö Sun. Framåt kvällen samlades vi alla i hotellets stora sal där middag dukades fram åt oss. Här njöt vi hela kvällen av god mat och trevligt stämning i sann Saabanda. Söndag morgon startades med rejäl frukost, och efter detta checkade vi ut. Söndagens aktivitet bestod i besök på Svedinos flyg- och bilmuseum. Nöjda och glada tackade sedan alla för en trevlig helg och arrangörerna önskade alla välkomna till Saab CabrioChallenge 2019.

    Och det var alla (en) bilder jag har sorterat ut och redigerat hittills. Denna redigerade jag klart veckan efter träffen och hoppades då snart få ordning på resten också. Men men. Fler bilder kommer när de kommer. Vi hade i alla fall riktigt trevligt på träffen. Trevliga människor, bra arrangemang och fint väder. Njöt extra länge av helgens fina vägar.


    Uppdatering 20190116: Skrolla nedåt på sidan för fler bilder.

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2019-01-16 klockan 13:48. Anledning: Rubrikändring vid postade av 40 bilder till. :-)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Mmmm, vackert

    Och kul och lyckad uppställning av bilarna - kanon att få se SAAB cab från alla vinklar
    Senast redigerat av Amatör den 2018-10-12 klockan 13:20.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Saab CabrioChallenge 2018 - Halland - Från skog och sjö, via bokskogar till havet.

    Årets Saab CabrioChallenge kördes 10-12 augusti. Detta evenemang har alltså körts årligen sedan 2008 och lockade även i år ett stort antal glada och trevliga saabentusiaster. Träffen tjuvstartade lite lätt på fredag kväll på Två Skyttlar med gemensam middag för de som var på plats dagen innan starten för rallyt. På lördags morgon samlades vi alla vid frukosten för att efter den ställa upp oss för årets gruppbild. (I år blev det på temat "Organiserat kaos".) Efter fotografering, välkomsthälsning och utdelning av roadbook så rullade de taklösa Saabarna ut på vägarna genom vackra Halland. Längs vägen mot slutmålet Tylösand så passerades träd, kyrkor, radiostation med åska och skaldjurslunch, ängar, glassförsäljningsställe och vattendrag. Efter många härliga mil nådde vårt slutmål Tylösands Tylö Sun. Framåt kvällen samlades vi alla i hotellets stora sal där middag dukades fram åt oss. Här njöt vi hela kvällen av god mat och trevligt stämning i sann Saabanda. Söndag morgon startades med rejäl frukost, och efter detta checkade vi ut. Söndagens aktivitet bestod i besök på Svedinos flyg- och bilmuseum. Nöjda och glada tackade sedan alla för en trevlig helg och arrangörerna önskade alla välkomna till Saab CabrioChallenge 2019.



    Fredagens middag och samlingen vid starten på lördag morgon var vid Två Skyttlar, strax utanför Skene. (Skene med omnejd är en väldigt välkomnande och trevlig liten stad med fin sportig bilsförsäljning, men med ännu finare sportiga bilförare. ) Att hitta en lämplig parkeringsruta vid Två Skyttlar på fredagskvällen var inte svårt.


    En bättre parkeringsplats än så här går nog inte att hitta.


    Utsikt från rummets altan.


    Dags för lite välkomstdrink och sedan mat i matsalen.


    Uppdukat för mat.


    Lördag morgon: Gruppfotodags! Saab CabrioCallenge obligatoriska gruppfoto togs på Två Skyttlars fotbollsplan innan avfärd. Samtliga deltagare pigga och glada som alltid inför dagens kommande äventyr. I år slapp gruppfotografen klättra i berg, klänga i kran och stå i skylift och vingla. Men lite extra höjd hade ordnats på ännu ett nytt sätt.
    Klicka på bilden för större storlek. 1920x1200


    Alla deltagare förärades var sin Saab CabrioChallenge roadbook innan det var dags för avfärd.


    På väg!


    Att underlätta fotografering för fotografen uppskattas.










    "Från skog..."


    Notera skicket på vägen. Troligen nylagd så att vi skulle få en så trevlig och bekväm tur som möjligt.




    Första stoppet längs vägen var en klassiker. Vid en kyrka, där vi naturligtvis gjorde vad vi kunde för att inte skapa kaos.


    "...och sjö,..."


    Sol och cabväder! Faktum är att vi kunde köra nedcabbat hela dagen utan att bli blöta.


    Fortsättning följer i nästa inlägg

    7 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Fortsättning. (Inlägg delat då antalet bilder överskrider forumets regler.)





    Lite mörka moln vid horisonten är inga problem.




    Minns att jag sagt att vi kunde köra nedcabbat hela dagen utan att bli blöta.


    Lite mörkare moln något närmare är inte heller några problem...


    Framme vid Grimeton Radiostation. En fascinerande historisk plats.


    Lunch vid Grimeton! Stillaståendes här hann delar av horisonten ikapp oss kan man väl säga.


    Dagens fantastiska matlåda.


    Mätta och glada efter lunchen gav vi oss alla ut på de fina vägarna igen. Naturligtvis nedcabbat.


    "...via bokskogar..."




    Efter lunch körde vi vidare genom vackra Halland. Ett glass-stopp på SIA i Slöinge var obligatoriskt, sedan rullade vi vidare i solen.


    "...till havet!


    Efter sexton mil vacker väg genom fin natur så var vi framme vid slutmålet, Tylösand. Vi blev här inkvarterade på Hotell Tylösand. Ett hotell med en poppig inredning, som till största delen troligen valts av Per Gessle. Här kunde vi vila, bada och prata om dagens nedcabbade äventyrligheter.


    Vy från matsalen. Tylösands strands stora dyner och i havet Tylön.


    Vy från matgästernas ögon. Tylöhus stora tallrikar och på dessa små öar av mat. Varmrätten smakade riktigt gott efter en lång och äventyrlig dag i solen. Efter middagen så blev det lite prisutdelningar där flera priser förärades många av dagens deltagare. Därefter blev det dans och disco för de som ville det.


    Söndag morgon. Efter frukost och utcheckning så begav vi oss ut på vägarna igen.






    Söndagens utflykt gick till Svedinos bil och flygmuseum. Bäläget en halvtimme norr om Tylösand. Här kunde en smått otrolig samling med bilar och flygplan beskådas. Dessutom hade de glass till mångas glädje. Ett besök rekommenderas.


    På Svedinos i Ullarp avslutades sedan Saab CabrioChallenge 2018 med att arrangörerna tackade för sig och vi tackade för oss. Vi rullade sakta hemåt och med många fina minnen från helgen såg vi redan fram emot nästa Saab CabrioChallenge 2019.



    Stort tack till arrangörer och övriga för en riktigt trevlig helg!

    11 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Tack Mioh, med denna tråd steg värdet på cabben i raketfart

  6. #6
    Grundladd Falcons avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    174
    Medlem#
    5538
    Jag vill också ha en cab
    Martin Olander
    9-5 Aero -07
    9-3 Aero Hirsch -14

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    grymma bilder på grymt event.
    Fasen, man saknar saab-cabben en del :-)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    grymma bilder på grymt event.
    Fasen, man saknar saab-cabben en del :-)
    Vi cabbare saknar Päivi och dig med perr så gör som så många andra i Sverige gör just nu; kolla cab-annonser

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    218
    Nice!. Bifogar min pärla.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg 93.jpg (207,3 KB, 18 visningar)
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Fina bilder!
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    grymma bilder på grymt event.
    Fasen, man saknar saab-cabben en del :-)
    Byt emblem på nuvarande cabbe mot ett Saab emblem ingen lär märka ngt.

    5 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Byt emblem på nuvarande cabbe mot ett Saab emblem ingen lär märka ngt.
    Och backar jag hela vändan så har jag ju både motor och drivning i "rätt" ände
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Och backar jag hela vändan så har jag ju både motor och drivning i "rätt" ände
    Äggsackt!
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Kul att bilderna uppskattas.

    Perr - Precis som Benny skriver så saknar vi er nog lika mycket som du saknar Saaben. Lite OT: Men.... Om du nu inte har en Saabcab som kan vara med på SCC2019 (SaabCabrioChallenge) så kanske ett SGC2019 (SilverGreyChallenge) skulle vara en god idé? Alla boendes i Sverige som hittills kommenterat i tråden kan då vara med om jag inte tar fel. Jag kan ta gruppfotot om någon annan fixar kran/lastbil/stege/skylift/tak.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Hahaha,
    kul idé. Tänker du bilfärg eller hårfärg då?

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Kul att bilderna uppskattas.

    Perr - Precis som Benny skriver så saknar vi er nog lika mycket som du saknar Saaben. Lite OT: Men.... Om du nu inte har en Saabcab som kan vara med på SCC2019 (SaabCabrioChallenge) så kanske ett SGC2019 (SilverGreyChallenge) skulle vara en god idé? Alla boendes i Sverige som hittills kommenterat i tråden kan då vara med om jag inte tar fel. Jag kan ta gruppfotot om någon annan fixar kran/lastbil/stege/skylift/tak.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt


    Jag tänkte nog bilfärg, annars får ju jag inte vara med. Men jag är inte den som är den. Har nog lite silverfärgad hammarlack från bromsrenoveringen av cabben över som jag kan pensla i håret.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Saab CabrioChallenge 2017 - Bilderna!
    Av mioh i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-09-17, 18:31
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-08-30, 21:09
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 16:47
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 21:36
  5. 2010 Saab CabrioChallenge 12-13/6
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 11:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •