Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Startar men dör direkt OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startar men dör direkt OG9-5

    Nu är de så att en morgon när jag skulle starta bilen så starta den som vanligt men dog direkt efter start så jag lämnade den, dagen efter försökte jag igen och de va samma fel så jag tog en obd läsare till hjälp och kolla felkoder, har haft lambda som felkod länge men hade nya felkoder (siren, immobalizer) efter nollning så starta den och gick som vanligt igen, tills 2 dagar senare då kom problemet tillbaka

    Denna gång efter den startat så pumpade jag upp den med gaspedalen efter start och de gick så länge jag fortsatte pumpa och pumpa så den höll sig mellan 3-4000 varv, efter kanske en halv till 1 minut så gick den tills sig och gick som vanligt igen inga konstigheter men sen kom problemet tillbaka igen efter en dag och de gick inte att pumpa upp den som tidigare utan den gick bara ner i varv och dog och kollade med obd läsare igen och samma felkod hade kommit tillbaka (siren, immobalizer) och combustion signal, cylinders 1+2 och samma på 3+4 efter nollning startade den igen och felkoder kom inte tillbaka efter start och lite gasande

    Men min bror såg någonting som han reagerade på när han gick igenom allt som går att se på obd'n och han tyckte att throttle inte riktigt gick upp i volt när han gasade (stillastående) han behövde ge ordentligt med gas för att den skulle gå upp och de hände bara ibland och att varv talet under acceleration (nånting) var på minus och när han gasade var den på minus hela tiden men gick upp och stämde inte överens med vanliga varvtalet (vet inte om de har med någonting att göra eller om de ska va så eller om de bara är immobalizer som skapar problemet) någon som haft liknande problem eller har någon lösning

    är den Saab 9-5 01 Aero, en export bil som stannade i Sverige (skulle igentligen gå till Kanada) om de gör någon skillnad

    Tack på förhand för svar och hjälp

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    1. Din tändkasett är trasig.
    2. Vilken felkod på lambda?
    3. Vilken felkod på immobilizer?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hmm.. är de så illa, tyckte de bara var underligt att den går att starta utan problem, bara att den dör lika fort alla gånger, och när den väl startade var de som att de inte var några problem alls :/

    Lambdan visar p1141 och immobalizer tog jag aldrig felkoden på men stog bara siren, immobalizer

    Tack för svar

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t -04 startar inte direkt
    Av Decadencia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-07-30, 22:18
  2. Saab 9-3 startar upp men dör direkt ?
    Av helltrain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 11:13
  3. ac.n startar ej direkt... hjälp!
    Av PutteN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •