Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Erfarenheter av batteriladdare för underhållsladdning

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Erfarenheter av batteriladdare för underhållsladdning

    Är det någon som har erfarenheter av denna Biltemaladdare för underhållsladdning av bilbatterier, t.ex vid avställning av bil?

    Det finns visserligen jättebra CETEC-laddare, och jag har det också, men man vill kanske inte låsa upp den hela tiden bilen står undanställd.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    På flygklubben där jag flög körde vi biltemas. De var kanon. Underhåll som laddning. Nästan i vissa fall spöar de ctek

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Vet ej hur det är med just biltemas, men flera av dessa "ctekliknande" laddare är helt enkelt bara en klen switchad nätdel med strömbegränsning, det funkar väl som ren underhållsladdning men är inte alls lika smart som en de billigaste ctekladdarna.

    Jag chansar inte personligen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det finns visserligen jättebra CETEC-laddare, och jag har det också, men man vill kanske inte låsa upp den hela tiden bilen står undanställd.
    Jag hade en CTEK tidigare, nu har jag tre som alla är upplåsta på var sin bil. De två senaste inköpta är CTEK MSX 5.0. Passat på att köpa när mekonomen sålt dom lite billigare.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Även jula säljer ut ctekladdare ibland, den där allra enklaste som inte har några knappar tror jag dom sålde för 200:- till julaclubmdlemmar en gång.

    Jag har fyra ctek, två sitter kopplade till bilar som står, en till MC och en som jag använder när jag exempelvis inte ska köra en av saabarna på några veckor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Är det någon som har erfarenheter av denna Biltemaladdare för underhållsladdning av bilbatterier, t.ex vid avställning av bil?
    Ja. Har använt en 37-745 sedan 2012 den fungerar utomordentligt till underhållsladdning. (och återupplivning, avrostning, strömkälla och vanlig snabbladdning mm).

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det finns visserligen jättebra CETEC-laddare, och jag har det också, men man vill kanske inte låsa upp den hela tiden bilen står undanställd.
    Har haft Biltemaladdaren i många år nu. Den klarar allt jag har behövt ha den till. Nu har de inte kvar exakt den modellen längre. Men de nyare är nog bra de med.

    Jag har funderat på att montera en laddare fast i varje bil. Biltema har lite olika varianter som kan fungera. Bla en som får monteras i motorrummet och kan vara fast ansluten. Eller så tar man en och monterar en (samma eller liknande den du länkade till) diskret på ett listigt ställe i kupén. Kopplas in med förlängningssladd.

    Eller så ansluter man laddaren till motorvärmarens kablage. Antingen fast i motorrummet eller till ett kupéuttag. Tanken är att ladda batteri genom att bara ansluta motorvärmarkabeln.
    Skall man ha motorvärmare och/eller kupévärmare kanske man skall ha någon smart koppling/styrning. Man vill knappast ha motorvärmaren igång varje gång man laddar batteriet. Omvänt är nog inget problem.

    Får väl avsluta med en Ctek-anekdot, som verkar så poppis i denna tråd om Biltemaladdare
    Även jag har haft Ctek laddare. Men det slutade jag med när en Ctek fick ett batteri att explodera i garaget efter ett par månaders underhållsladdning. Då slängde jag alla Ctek.
    (Batteriet hade alltid laddats med 37-745:an tidigare säsonger. Men eftersom Cteken inte klarade ett djupurladdat batteri, fick 37-745:an rycka in och rädda det batteriet. Cteken blev tyvärr kvar.)

    Slutsatsen OnT är väl, trots min otur, att dagens laddare håller hög klass. Det faktum att det står "Biltema" eller "Ctek" eller något annat på utsidan har nog mycket marginell betydelse. Innehållet i alla är väldigt lika. Elektroniken är väldigt enkel att konstruera. Detta har man gjort mycket länge nu. Styrningen med mikroprocessor gör att fiffiga funktioner är enkla att införa om konkurrenterna hittar på något nytt smartare. Orkar man inte designa själv finns gott om info från komponenttillverkarna hur man gör.

    I vårt mångkulturella samhälle finns naturligtvis många grupperingar. Tex sådana som endast köper Ctek och andra som endast köper Biltema. Samt ytterligare andra som förvånat ser på och undrar varför

    Kör du med Biltemas. Men kolla funktionerna. Ofta har de kraftigare fler funktioner. Speciellt vill man ju att laddningen skall fortsätta efter strömavbrott...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Jula har haft bra pris på Hamrons lilla laddare och den funkar bra med

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Jula har nu extrabra pris på CTEK Zafir 30, https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608067/

    Den borde väl duga till ändamålet. Det är ju iallafall en CTEK. 300kr är ju lika billigt som en noname-laddare varifrån som helst.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Den här fick min uppmärksamhet i helgen Victron Smart IP65 med Bluetooth
    https://www.victronenergy.se/charger...t-ip65-charger

    Nu har jag 7st Ctek MXS, 1x 5A, 3x 7A, 2x 10A & 1x 25A. Men denna Victron var fräck. Med tanke på utformningen så kan man ju fundera på om Ctek har ett finger med i spelet, samt om man ser till snabbkontakter & klämmor, då Ctek tillverkar brandade OEM laddare?


    Har släktingar som köpt Biltema & Jula Hamron laddare. Har ingen direkt egen erfarenhet av dem. Men jag hade hellre köpt en Ctek Zafir eller Defa SmartCharge ( https://www.jula.se/catalog/bil-och-...addare-006297/ ).

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Ctek tillverkar tydligen laddare som levereras som originalutrustning till flera tillverkare av dyrare bilar, då med deras logga på, har aldrig sett nån själv iofs men tydligen är det så.

    Ctek Zafir30 har jag en själv, har funkat bra, att den inte har nån knapp är ju delvis en fördel om man bara ska underhållsladda. Den jag har köpte jag när jula reade ut den för ett par år sen, tror den kostade 300 då med.

    Lite sugen på att köpa en och montera in permanent i bilen - ansluten till kupevärmaruttaget..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Får väl avsluta med en Ctek-anekdot, som verkar så poppis i denna tråd om Biltemaladdare
    Även jag har haft Ctek laddare. Men det slutade jag med när en Ctek fick ett batteri att explodera i garaget efter ett par månaders underhållsladdning. Då slängde jag alla Ctek.
    (Batteriet hade alltid laddats med 37-745:an tidigare säsonger. Men eftersom Cteken inte klarade ett djupurladdat batteri, fick 37-745:an rycka in och rädda det batteriet. Cteken blev tyvärr kvar.)

    Slutsatsen OnT är väl, trots min otur, att dagens laddare håller hög klass. Det faktum att det står "Biltema" eller "Ctek" eller något annat på utsidan har nog mycket marginell betydelse. Innehållet i alla är väldigt lika. Elektroniken är väldigt enkel att konstruera. Detta har man gjort mycket länge nu. Styrningen med mikroprocessor gör att fiffiga funktioner är enkla att införa om konkurrenterna hittar på något nytt smartare. Orkar man inte designa själv finns gott om info från komponenttillverkarna hur man gör.
    Att batteriet exploderade beror i sig nästan säkert på fel i det,så obalansen mellan celler gjort att en eller flera celler fick tillräcklig överspänning för att börja generera ordentligt med vätgas. Sedan beror det på laddarens mjukvara om den lyckas undvika eller detektera felet i tid (i den mån det öht går).

    Att göra elektroniken är relativt lätt, men mjukvaran skulle jag säga kan bli nästan hur komplex som helst. Och, blybatterier är högst individuella när man tittar djupare, så en laddare som hanterar ett exemplar perfekt behöver inte vara bra på exemplaret efter på tillverkningslinan.

    Och, mer anekdoter: För en 15 år sedan gjordes ett arbete på Chalmers där man utvärderade c:a 20 algoritmer för att mäta ett blybatteris laddningtillstånd. Grovt generalisrat så kom man fram till att de flesta fungerade bra för de flesta batterier, men alla fallerade på minst 1 (helt, korrekt) batteri av 20,men det var olika exemplar för olika algoritmer. Så, vilken laddare som är "bäst" kan nog föväntas skilja mellan batteri (-exemplar). Algoritmerna som förelås av olika batteri-tillverkare är definitivt inte tillräckliga för att göra en bra laddare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ctek tillverkar tydligen laddare som levereras som originalutrustning till flera tillverkare av dyrare bilar, då med deras logga på, har aldrig sett nån själv iofs men tydligen är det så.

    Ctek Zafir30 har jag en själv, har funkat bra, att den inte har nån knapp är ju delvis en fördel om man bara ska underhållsladda. Den jag har köpte jag när jula reade ut den för ett par år sen, tror den kostade 300 då med.

    Lite sugen på att köpa en och montera in permanent i bilen - ansluten till kupevärmaruttaget..
    Eftersom tråden handlar om Biltemaladdare - Det fungerar säkert utmärkt med Ctek om man kan stå ut med att den inte bör användas i bilen eftersom den är klassad för inomhusbruk (IP20) och att den bara ger 3,3A.

    Biltemaladdaren i första inlägget kostar lika mycket är avsedd för utomhusbruk (IP44) och ger 4A.

    Med tanke på det borde Jula sänka priset ytterligare en hundralapp på CTEK:en, speciellt som även Jula har en betydligt bättre Hamron med bla IP65 till samma pris.

    Så för permanent montering i bilen verkar Biltemaladdaren vara ett bättre val

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Jag ändrade rubriken på tråden och tog bort syftningen på Biltema. Avsikten med tråden var mera generell egentligen, och Biltema var mer ett exempel.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ctek Zafir30 har jag en själv, har funkat bra, att den inte har nån knapp är ju delvis en fördel om man bara ska underhållsladda.
    Kan bara hålla med. Då är risken mindre att ett strömavbrott abryter laddningen. Den ska ju gå igång automatiskt när strömmen kommer tillbaka. Traditionellt har ju CTEK varit bra på det, men kanske inte alla andra. Det blir till att investera i en Zafir förutom den stora CTEK:en som också finns hemma.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Eftersom tråden handlar om Biltemaladdare - Det fungerar säkert utmärkt med Ctek om man kan stå ut med att den inte bör användas i bilen eftersom den är klassad för inomhusbruk (IP20) och att den bara ger 3,3A.
    Vad snackar du för bullshit ?

    Batteriladdare och säkerhet

    Batteriladdare används ofta i fuktiga och dammiga miljöer, t.ex.:

    Utomhus
    I verkstäder
    I husvagnar och husbilar
    I hamnar och på båtar

    När du använder en batteriladdare utomhus måste du använda en laddare som har godkänts för utomhusbruk. Alla CTEK-batteriladdare har godkänts för utomhusbruk (IP65 och IP44).
    https://www.ctek.com/se/utbildning/laddare_och_batteri

    Det står dessutom uttryckligen i manualen till ctekladdare att dom får användas utomhus i hela europa - förutom i finland.

    Biltemaladdaren i första inlägget kostar lika mycket är avsedd för utomhusbruk (IP44) och ger 4A.

    Med tanke på det borde Jula sänka priset ytterligare en hundralapp på CTEK:en, speciellt som även Jula har en betydligt bättre Hamron med bla IP65 till samma pris.
    Jag tror inte du riktigt förstått en sak, detta är underhållsladdare, inte starthjälp. Man kan förstås ladda batterier med dom också, men då finns det betydligt kraftigare laddare att köpa som är mer lämpade om man har bråttom.

    Så för permanent montering i bilen verkar Biltemaladdaren vara ett bättre val
    Förutom att jag inte litar ett dugg på den.. precis som hamronladdaren.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tänk även på att bara för det är ett högre Ampere tal på laddaren, strömstyrkan (I) laddaren kan leverera som max, så spelar det inte någon större roll för underhållsladdandet över lång tid. Det är bara initialt som strömstyrkan används för att fylla på energi, allt eftersom batteriet blir "påfyllt" ökar den inre resistansen (R) & strömstyrkan avtar, Ohms lag, I=U/R . Så för normal underhållsladdning så räcker en laddare med låg strömstyrka.

    Sen så har man även SOC (State Of Charge) att ta hänsyn till. Bara för att en laddare säger att "batteriet är full" behöver det inte betyda att det är "mättat" till 100%. Det tar ett tag att uppnå 100% SOC. Men det är en annan fråga & med ett batteri på rätt typ av underhållsladdning över tid, så kommer det troligen lösa sig med att få en hög SOC.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ctek tillverkar tydligen laddare som levereras som originalutrustning till flera tillverkare av dyrare bilar, då med deras logga på, har aldrig sett nån själv iofs men tydligen är det så.

    Ctek Zafir30 har jag en själv, har funkat bra, att den inte har nån knapp är ju delvis en fördel om man bara ska underhållsladda. Den jag har köpte jag när jula reade ut den för ett par år sen, tror den kostade 300 då med.

    Lite sugen på att köpa en och montera in permanent i bilen - ansluten till kupevärmaruttaget..
    Det där lätt intressant går det att koppla satt man får laddning vid motorvärmae uttaget?

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Min ide är bara att antingen sätta ett grenuttag på kupevärmaruttaget och koppla både kupevärmare och ctkek där, eller två stycken defauttag med ett T-kors och sätta värmare och ctek i varsitt.. sen dra en 12v-kabel ut till batteriet i motorummet, alternativt om man hittar lämplig anslutningspunkt i kupen.

    Smisigast är förstås att köpa en laddare av samma fabrikat som värmarsystsmet (defa i mitt fall) men dom är snordyra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Jag har en gammal Ctek 3600 någonting. Laddaren är säkert bra men anslutningskablarna går att köra indiska reptricket med när tempen går under 5 grader plus. Nu har Ctek någon som heter "Artic" men vanligt svensk sydvinter kring noll grader +/-5 grader C borde de ju klara tycker man. Hade kanske fördyrat laddaren med någon krona eller två och då fått lite mer köldtåliga kablar.

    Är Ctek bättre idag?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Hårda kablar vid låg temperatur är väl dock inte ctekspecifikt, det finns ju som sagt kablar som är hyfsat böjliga i kyla men dom är dyra och det rä väl få kunder som vill betala extra för det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Min ide är bara att antingen sätta ett grenuttag på kupevärmaruttaget och koppla både kupevärmare och ctkek där, eller två stycken defauttag med ett T-kors och sätta värmare och ctek i varsitt.. sen dra en 12v-kabel ut till batteriet i motorummet, alternativt om man hittar lämplig anslutningspunkt i kupen.

    Smisigast är förstås att köpa en laddare av samma fabrikat som värmarsystsmet (defa i mitt fall) men dom är snordyra.
    Jag gjorde så här:
    https://4.bp.blogspot.com/-M4wcqDZRh...00/Laddare.jpg
    och kopplade in den på 12 volt med en kontakt ingen större laddström men ett litet bidrag.

Liknande ämnen

  1. Batteriladdare för hemmet, tex AA-AAA
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-10-23, 00:49
  2. solcell för underhållsladdning
    Av saxofon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-12-04, 23:27
  3. Köpråd batteriladdare?
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 16:41
  4. Montera batteriladdare
    Av Jesper 1873 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 09:48
  5. Batteriladdare i motorvärmaren?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •