Det ska mina xenon för H7-lamporna i min aero '05a vara också, ändå får man fel ibland.. har väl aksnke inget me canbus att göra i det fallet iofs.
Det ska mina xenon för H7-lamporna i min aero '05a vara också, ändå får man fel ibland.. har väl aksnke inget me canbus att göra i det fallet iofs.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Är väl ljusövervakningen (känner väl av spänningen som passerar igenom osv) som inte stämmer helt överens med strömmen som ballasten för Xenon-lamporna drar då gissar jag.
Kanske behövs något som detta: https://www.xenonkungen.com/se/produ...celler-h7.html
Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.
Jag skulle antagligen koppla ur ljusövervakningen genom att steloperera (koppla ur utgången på pin C2) "orangea reläet", eftersom det bör vara mycket lättare (och man slipper köpa något som eldar för kråkorna). Reläet fyller ju inte heller någon funktion om man effektivt lurar det på alla sina utgångar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
LED monterade istället för Xenon och H7 (og95 -04). Hann dock inte med att byta linsen, tar det om några veckor.
SHIT vad det lyser!!
Vi började med att byta ena helljuset och jämföra. H7an kändes som ett parkeringsljus i jämförelse
Montagemässigt är det lätt att byta Xenonlampan, inget som stör/försvårar, mer än att det är trångt med lyktan kvar på bilen.
Vi valde att ta loss hela och göra bytena på arbetsbänken. Det visade sig dessutom vara ett måste för H7an, då bygeln inte går över lampan, utan man får skruva loss hållaren och sen lirka på bygeln när allt är löst. Sen skruva tillbaka det hela igen i lamphuset. Lite pilligt, men inte svårt.
Inga problem med blinkningar eller andra tekniska problem. Tänds direkt med full styrka.
Tog lite bilder, men det är svårt att återge/påvisa med mobilkamera hur det blev IRL.
Ska köra en tur till slutet på veckan, då blir det ordentlig utvärdering av mörkerkörning.
Om jag är fortsatt nöjd kommer jag byta i ng93an oxå!
Sen behöver jag byta P-ljusen till "vita", ser inte så snyggt ut med gulaktigt sken på dem.
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Då är det bara att vänta på at du skall montera på din NG9-3 då?
Om det inte var någon som hade gjort det redan.
Skulle behöva bra helljus på NG9-3 -09 som vi har iaf.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ge mig en vecka eller två
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Nån som provat Ledson LED H7 i helljuset på NG9-3?
Inte än. Men det blir nog så framöver. Får hoppas att det lyser lika bra som det gör i 95an (04)!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hittade denna ganska nya jämförande video, som känns relevant. https://youtu.be/FpYsSKGzo6k
Denna bilden från slutet av videon säger en hel del tycker jag.
LED jämförelse.png
Efter att oxo ha läst erfarenheterna här och kollat på hemsidan blir jag sugen på att prova LED-konvertering.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Den filmen talar sitt tydliga språk!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Noterade att det finns en H8-variant av dessa ”LEDSON Xtreme DX LED för xenon- & halogenstrålkastare”
Någon som testat dem i dimljusen på -07 och framåt? Om man nu skall gå all-in...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag köpte LED till dimljusen, men tydligen kör saab med omvänd polaritet mot standard sån det sket sej, hade ingen lust att klippa kablarna och skarva om dom omvänt..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag har beställt till min 93ss - 07a. D2s och H7 som byts till LED.
20% rabatt på diodhuset nu.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Funderar på att köpa dessa i H7 och sätta i NG9-3 med Halogen som halvljus.
Går de igenom besiktningen tror ni?
Dom brukar inte bry sej alls vad som sitter i helljuset, även om dom teoretiskt sett kan slå ner på det.
Jag har iaf besiktigat bilar med xenonkonvertering i helljusreflektorerna säkert 20ggr (tre olika bilar) utan problem.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
jag testade ett "canbus och ljusövervakningsanpassat" xenonkit på 70 w istället för orginal H7 på ng9-3 -12 i helgen. allt funkade bra tills jag stängde av bilen, då strobbade det upp hela grannskapet med helljuset ändå var det ett kit med inbyggda relän och separat ström och jord.
jag ska nog avaktivera ljusövervakningen, går tydligen att göra via speedparts och maptun såg jag. efter det får det blir LED där oxå
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Hmm, läste jag så snett, men ja dom kommer att slå ner på det med stor sannolikhet, om dom märker det, och det gör dom nog oftast.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Hm hm. Jag har provat H8 på dimljusen en icke-Saab. Kontakten kan vändas så man får rätt polaritet. Så det bör inte vara ngt problem.
Efter lite tester verkar det ge mer ljus bredare vilket jag vill ha. Men tyvärr verkar det sprida lite väl mycket uppåt för att det skall kännas ok att ha tillsammans med halvljus. Så det blir väl mera som någon slags extraljus. Och ja det lyser visserligen upp bättre, men det blir mycket lus på vägen alldeles framför bilen. Irriterande. För att veta hur det funkar i praktiken behövs mera tester.
Upplever samma sak med helljuset, men inte lika mycket. Dvs lite väl mycket ljus nära bilen där halvljuset redan lyser eller hur man skall säga.
Därför skulle det vara intressant att testa om det funkar i dimljusen på 9-5.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Dimljus får inte användas tillsammans med halvljus ändå. Eller det har varit så iallafall, om dom inte ändrat på det. Antingen halvljus eller dimljus.
Sedan det där med kontakt. Jag har för mig att många sådana är vinklade 90gr och då kanske det blir svårt att vända riktning på dom. Nu vet jag dock inte hur det är på SAAB:en....
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project