Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 128

Ämne: Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10

  1. #61
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Det ska mina xenon för H7-lamporna i min aero '05a vara också, ändå får man fel ibland.. har väl aksnke inget me canbus att göra i det fallet iofs.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #62
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    76
    Är väl ljusövervakningen (känner väl av spänningen som passerar igenom osv) som inte stämmer helt överens med strömmen som ballasten för Xenon-lamporna drar då gissar jag.

    Kanske behövs något som detta: https://www.xenonkungen.com/se/produ...celler-h7.html
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 837
    Medlem#
    8758
    Jag skulle antagligen koppla ur ljusövervakningen genom att steloperera (koppla ur utgången på pin C2) "orangea reläet", eftersom det bör vara mycket lättare (och man slipper köpa något som eldar för kråkorna). Reläet fyller ju inte heller någon funktion om man effektivt lurar det på alla sina utgångar.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 663
    Medlem#
    3183
    LED monterade istället för Xenon och H7 (og95 -04). Hann dock inte med att byta linsen, tar det om några veckor.
    SHIT vad det lyser!!
    Vi började med att byta ena helljuset och jämföra. H7an kändes som ett parkeringsljus i jämförelse

    Montagemässigt är det lätt att byta Xenonlampan, inget som stör/försvårar, mer än att det är trångt med lyktan kvar på bilen.
    Vi valde att ta loss hela och göra bytena på arbetsbänken. Det visade sig dessutom vara ett måste för H7an, då bygeln inte går över lampan, utan man får skruva loss hållaren och sen lirka på bygeln när allt är löst. Sen skruva tillbaka det hela igen i lamphuset. Lite pilligt, men inte svårt.

    Inga problem med blinkningar eller andra tekniska problem. Tänds direkt med full styrka.

    Tog lite bilder, men det är svårt att återge/påvisa med mobilkamera hur det blev IRL.
    Ska köra en tur till slutet på veckan, då blir det ordentlig utvärdering av mörkerkörning.
    Om jag är fortsatt nöjd kommer jag byta i ng93an oxå!

    Sen behöver jag byta P-ljusen till "vita", ser inte så snyggt ut med gulaktigt sken på dem.

    /J

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  5. #65
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 316
    Medlem#
    2555
    Då är det bara att vänta på at du skall montera på din NG9-3 då?

    Om det inte var någon som hade gjort det redan.

    Skulle behöva bra helljus på NG9-3 -09 som vi har iaf.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #66
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 663
    Medlem#
    3183
    Ge mig en vecka eller två

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #67
    Nån som provat Ledson LED H7 i helljuset på NG9-3?

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  8. #68
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 663
    Medlem#
    3183
    Inte än. Men det blir nog så framöver. Får hoppas att det lyser lika bra som det gör i 95an (04)!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #69
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 000
    Medlem#
    ja
    Hittade denna ganska nya jämförande video, som känns relevant. https://youtu.be/FpYsSKGzo6k

    Denna bilden från slutet av videon säger en hel del tycker jag.
    LED jämförelse.png
    Efter att oxo ha läst erfarenheterna här och kollat på hemsidan blir jag sugen på att prova LED-konvertering.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #70
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 663
    Medlem#
    3183
    Den filmen talar sitt tydliga språk!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  11. #71
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 000
    Medlem#
    ja
    Noterade att det finns en H8-variant av dessa ”LEDSON Xtreme DX LED för xenon- & halogenstrålkastare”
    Någon som testat dem i dimljusen på -07 och framåt? Om man nu skall gå all-in...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #72
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Jag köpte LED till dimljusen, men tydligen kör saab med omvänd polaritet mot standard sån det sket sej, hade ingen lust att klippa kablarna och skarva om dom omvänt..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #73
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 663
    Medlem#
    3183
    Jag har beställt till min 93ss - 07a. D2s och H7 som byts till LED.
    20% rabatt på diodhuset nu.

    3 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  14. #74
    Funderar på att köpa dessa i H7 och sätta i NG9-3 med Halogen som halvljus.
    Går de igenom besiktningen tror ni?

  15. #75
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Dom brukar inte bry sej alls vad som sitter i helljuset, även om dom teoretiskt sett kan slå ner på det.

    Jag har iaf besiktigat bilar med xenonkonvertering i helljusreflektorerna säkert 20ggr (tre olika bilar) utan problem.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #76
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 396
    Medlem#
    5254
    jag testade ett "canbus och ljusövervakningsanpassat" xenonkit på 70 w istället för orginal H7 på ng9-3 -12 i helgen. allt funkade bra tills jag stängde av bilen, då strobbade det upp hela grannskapet med helljuset ändå var det ett kit med inbyggda relän och separat ström och jord.

    jag ska nog avaktivera ljusövervakningen, går tydligen att göra via speedparts och maptun såg jag. efter det får det blir LED där oxå
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  17. #77
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dom brukar inte bry sej alls vad som sitter i helljuset, även om dom teoretiskt sett kan slå ner på det.

    Jag har iaf besiktigat bilar med xenonkonvertering i helljusreflektorerna säkert 20ggr (tre olika bilar) utan problem.
    Jag tänkte på halvljuset då det är så kasst med halogen.

  18. #78
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Hmm, läste jag så snett, men ja dom kommer att slå ner på det med stor sannolikhet, om dom märker det, och det gör dom nog oftast.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #79
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 000
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag köpte LED till dimljusen, men tydligen kör saab med omvänd polaritet mot standard sån det sket sej, hade ingen lust att klippa kablarna och skarva om dom omvänt..
    Hm hm. Jag har provat H8 på dimljusen en icke-Saab. Kontakten kan vändas så man får rätt polaritet. Så det bör inte vara ngt problem.

    Efter lite tester verkar det ge mer ljus bredare vilket jag vill ha. Men tyvärr verkar det sprida lite väl mycket uppåt för att det skall kännas ok att ha tillsammans med halvljus. Så det blir väl mera som någon slags extraljus. Och ja det lyser visserligen upp bättre, men det blir mycket lus på vägen alldeles framför bilen. Irriterande. För att veta hur det funkar i praktiken behövs mera tester.

    Upplever samma sak med helljuset, men inte lika mycket. Dvs lite väl mycket ljus nära bilen där halvljuset redan lyser eller hur man skall säga.

    Därför skulle det vara intressant att testa om det funkar i dimljusen på 9-5.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #80
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 018
    Medlem#
    4458
    Dimljus får inte användas tillsammans med halvljus ändå. Eller det har varit så iallafall, om dom inte ändrat på det. Antingen halvljus eller dimljus.

    Sedan det där med kontakt. Jag har för mig att många sådana är vinklade 90gr och då kanske det blir svårt att vända riktning på dom. Nu vet jag dock inte hur det är på SAAB:en....
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Byta färg på instrumentbelysning 9-5 > -06 Dame Edna
    Av Plankan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2018-08-10, 17:36
  2. Lackera kromet runt lyktorna OG9-5 Dame Edna
    Av Norrsaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-16, 00:52
  3. OG9-5 SID före Dame Edna med brytpunkt MY04 gamla vs. nya
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-01-25, 10:28
  4. [LÖST] Reflex på strålkastare/sidomarkeringsljus OG9-5 Dame Edna
    Av ratscore i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-08-13, 11:11
  5. Panel runt växelspaken OG9-5 Dame Edna
    Av Puttel i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-05-27, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •