Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 152

Ämne: Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10

  1. #1

    Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10

    Hej på Er Alla.
    Har en 9-5 årg. 07 där det sitter projektorlinser i helljuset. Det borde då vara xenon i dessa. Rätta mig om jag har fel. Skulle vilja monter en led ramp eller extraljus på denna bilen. Kommer jag åt någon manöver spänning till ett extraljusrelä vid heljuset eller finns det på något annat ställe.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

    Edit: Tidigare trådar i ämnet /Moderator
    LED H7 i helljuset på OG9-5 Dame Edna
    Uselt halvljus Xenon - Bästa lösningen? OG9-5 Dame Edna
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-23 klockan 18:39.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    For med 100% sikkerhet verifisere at bilen har xenon lys (Bi-Xenon) sjekkes om det sitter xenonlampe i halvlyssokkelen.

    Styrespenning til LED-list relé kan kobles iht. standard oppkobling for ekstralys: http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...32025797se.pdf.

    I tilfelle du ikke benytter separat bryter er én mulighet å ta styrespenningen til reléet fra sikring #10 i elsentralen (UEC) i motorrommet, eller etter denne ved å skjøte (skarva) inn ved kontakten på inngangen til lykten - pinne #2/hvit ledning.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Har en 9-5 årg. 07 där det sitter projektorlinser i helljuset. Det borde då vara xenon i dessa. Rätta mig om jag har fel.
    Fel! 2006 och framåt har projektorlins både på hel/halv. Det kan vara halogen H7. Bara att kolla glödlampan.
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Kommer jag åt någon manöver spänning till ett extraljusrelä vid heljuset eller finns det på något annat ställe.
    Ja & Ja. se tidigare svar.
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Skulle vilja monter en led ramp eller extraljus på denna bilen.
    Det finns en (halvdöd) tråd om vilken man skall välja. Det borde gå att montera innanför grillen under nummerskylten. Vad tänker du dig?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hittade tråden....

    Bästa ledljusrampen på OG9-5 06-10, "Dame Edna"
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-10-07 klockan 14:16.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Hej.
    Funderade på detta om det kunde vara halogen i helljus trots att det sitter en projektorlins där. Då helljuset visar en gulare nyans än halvljuset. För i ett sånt fall så finns naturligtvis möjligheten att Xenonkonvertera helljuset. Vilket borde ge bra ljus. Är det H7 sockel på dessa helljuslampor i ett sånt fall.

    En annan sak som jag måste fråga om är hur man får loss "kylarmaskeringen" på denna bil. Funderar att hitta någonstans att fästa några plattjärn som sedan sticker ut igenom kylarmaskeringen, där jag sedan kan fästa denna LED ramp. Tycker inte om den typ av extraljusfäste som sätts bakom nummeplåten. Tycker att rampen eller extraljusen kommer alldeles för långt fram.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 284
    Medlem#
    2226
    Det är som du säger H7 i helljusen på dessa bilar

    Original extraljushållare finns. Se bild från mioh här på forumet

    savesaabthn016.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #6
    Hej Då är det definitivt läge för att Xenon konvertera helljuset kanske innan jag sätter dit en ramp.
    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    797
    Medlem#
    11844
    Återkom gärna med resultat för vad jag har läst mig till så har ingen lyckats med en xenon konvertering av helljuset på 9-5 06 å framåt utan driftsstörningar av övrig elektronik.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-02 klockan 17:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #8
    Det går om du använder skärmade kablar, har gjort det på lillebrors 9-5 2008a
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-02 klockan 17:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Hej.

    Övrig elektronik vad innebär det. Vad är det som störs. Skärmade kablar låter som en utväg. Räcker det med skärmade kablar eller skall denna skärm jordas. Och då kommer även frågan vart hittar jag skärmade kablar. Eller finns det några flexslangar i metall som skulle kunna användas.
    Dessa Xenon konverteringar finns i 55. 75 och även 100W utförande. Satte i en sats i min 9-5 04 och det blev väldigt bra. Hur fungerar dessa 75W satser idag är dom driftsäkra eller går drivdon och lampor sönder stup i kvarten.

    Skulle vara intressant att få ta del av hur du "amazinjey" gjorde när du använde dessa skärmade kablar i Xenon konverteringen.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-02 klockan 17:39.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Dessa Xenon konverteringar finns i 55. 75 och även 100W utförande.
    Sitter det en 55W H7 idag, tycker jag det är en dum ide att ersätta den med något med högre effekt. Om man inte vet att det kommer att funka. Men det VET man ju inte...
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Satte i en sats i min 9-5 04 och det blev väldigt bra. Hur fungerar dessa 75W satser idag är dom driftsäkra eller går drivdon och lampor sönder stup i kvarten.
    75W är 50% mer effekt och värme, det lär definitivt inte vara bra för livslängd hos glödlampa eller lamphus/lins. Problemen är snabbare åldrande. Det märks inte direkt utan kommer efter ett tag.

    Det finns nya halogenlampor att köpa. Det kan man göra varje år. Enkelt och billigt och fungerar. Dessutom tänds de betydligt snabbare än Xenon.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 247
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Hej Då är det definitivt läge för att Xenon konvertera helljuset kanske innan jag sätter dit en ramp.
    Vad tycker du om lösningen Jesper_F kör med? I tråden jag länkade till.

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Hej på Er Alla.

    Mr.O det ser helt Ok ut. Men jag vill ha upp rampen så högt som möjligt så att ljuset kommer uppifrån och ner på vägbanan. Tror att man upplever ett större ljusutbyte på detta sätt. Helst skulle jag vilja ha rampen på taket men det ser inte bra ut.

    Min tankar runt detta med värme utveckling i Halogen och Xenon-lampor är som följer. Vi utgår ifrån två effektmässigt lika lampor säg 55W. Det behövs ingen diskussion om vilken lampa som ger bäst ljusutbyte. Det är definitvt Xenon. Effekten so förbrukas ger en del värme och en del ljus i Halogenlampan. Om då ljusutbytet är större i en Xenon lampa och effekten är lika i bägge lamporna, borde det göra att, genom det högre ljusutbytet så produceras mindre mängd värme då lamporna har samma effekt. Utifrån detta så kan man hävda att värme utvecklingen från en 75 W Xenon lampa kan ligga i storleksordning av värme utvecklingen från en 55 W Halogen lampa. Detta är bara mina teorier. Borde inte vara så svårt att mäta temperaturen på en given punkt på ett strålkastarglas, med halogen lampa ena gången och sedan sätta i en Xenon lampa och mäta på samma ställe. Då har man svart på vitt vilken lampa som har mest värme utveckling.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Hej på Er alla.
    Skulle vara intressant att få ta del av hur du "amazinjey" gjorde när du använde dessa skärmade kablar i Xenon konverteringen.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Nu var det ett tag sen men placera xenonballasten så långt ifrån övrig elektronik och dra kablarna vaksamt. Skärmade strömkablar till balasten och du kan alltid skärma kablarna extra mycket själv, finns sånt att köpa som man rullar över kablarna.

    Kör på 75w

  14. #14
    Hej.

    Hur stördes elektroniken. vad var det som stördes. Finns det att köpa på Biltema, eller är det något annat ställe som gäller. En till sak som jag funderar över. Jordade du skärmen.

    Måste jag ha en sådan där Canbus historia till min 9-5 årsm 07 för att ha en rimlig chans att få till en Xenon konvertering på bilen.

    Köpte i veckan en omgång 55W xenon lampor som jag tänkte skulle passa några drivdon jag har haft liggande hemma. Monterade dessa i eftermiddag i min 9-5 år 07 där det redan sitter Xenon i halvljus med d1s sockel. Som innebär att det är sådana där projektorlinser i Halvljuset. I heljuset sitter det åckså projektorlinser men med 55 W H7 sockel halogen lampa i. Där sitter numer Xenon 55W H7 sockel. inkopplad direkt på de framdragna ledningar tlll heljuset. Har inte märkt av några störningar i övrig elektronik som tidigare har nämnts. Enda problemet är just nu att jag har en ljusbild jag inte är nöjd med. Förmodlige fick jag inte dit lamporna på rätt ställe. Sattesfast på ett helt annat sätt än dessa byglar som sätts över sockeln och hakar fast på lamphuset. Var tydligen ett "snäppfäste" där lampan sätts lite sett och sedan bryts in i "snäppfästet#, kam inte förklara bättre nu.

    Återkommer med en till rapport när jag justerat lampinfästningen lite grand. 'är lite besvärligt att se vad man gör inne i dessa lamphus. IO värsta fall får jag montera ur hela lamphusen och sätta lamporna på rätt ställe.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs-
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-02 klockan 17:40.

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 702
    Ibland får man inte optimal ljusbild då man eftermonterar xenonlampor.

  16. #16
    Hej på Er Alla.
    Håller på att byta lampa i min Saab 9-5 årsm. 07 i helljuset. Sitter projektorlins D1S sockel i halvljus och projektorlins H7 sockel med 55W halogen i helljuset. Har problem med att få en ljusbild som är bra. Tror att det beror på att jag inte får lampan på rätt plats. Så jag måste få fråga andra som bytt dessa lampor. Gick det att byta lampan och få ljusbild som är bra utan att demontera hela lamphuset. Vilket i och för sig verkar rätt enkelt enligt Youtube filmer. Har försökt flera ggr utan att lyckas så att det var innan bytet.

    Jag har demonterat batteri och batterihållare, tagit bort luftmassemätare. Trots det har jag inte lyckats bra med att sätta i lampan. Lamphållaren har inte någon låsbygel som fälls över lampsockeln som sedan låser fast lampan. Verkar vara en annan typ av låsning.
    Det så svårt att se vad jag gör i dessa djupa lamphus och speciellt vid luftmassemätaren. Finns bild eller video på denna typ av låsning där en lampa sitter rätt monterad.
    Tack på förhand för svar och tips.
    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-02 klockan 17:41.

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    1 Remove the cover from the back of the lamp unit. To improve
    accessibility to the right-hand side, hold back the induction air
    hose. To improve accessibility to the left-hand side, remove the
    battery cover. Release the two clips along the long sides of the
    cover.

    2 Hold the connector and move the bulb up and down slightly while
    pulling it out.

    3 Detach the connector from the bulb.

    4 Fit the new bulb in the connector without touching the lens with
    fingers.

    5 Align and fit the bulb in its guide in the reflector by moving it up
    and down slightly while pushing it forward. Husk at fliken på lampesokkelen skal vende opp og inn i sporet der.

    6 Fit the cover.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 142
    Hur jobbigt är det att bygga om till BiXenon ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Hej.

    Löste problemet med att varningslampor tändes när jag slog på helljuset efter xenon konvertering av helljuset H/ sockel och projektorlins. Jag kopplade ett dubbelspolerelä direkt från batteriet och till drivdonen till Xenon lamporna. Tog manöverspänning till varje spole från höger och vänster helljus. Samt flyttade drivdonet till det högra helljuset så långt ifrån luftmassemätaren som möjligt. Nu sitter detta drivdon ovanför kylaren så långt som kablaget tillåter. Har inte upplevt någon motorstörning sedan jag gjorde denna åtgärd.

    Ljusbilden är fortfarande lite felaktig får nog inse att det inte går att göra något åt detta.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2021
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Bästa lösningen för bättre helljus på 9-5 -06 med halogen projektorstrålkastare?

    Vet att det redan finns många trådar som handlar om dåligt ljus på vägen och förbättringar. Flertalet trådar är rätt gamla och utvecklingen av överkomliga LED-lampor har gått snabbt framåt senaste åren, så jag provar att ta upp detta igen för att höra vad jag kan få för bra förslag...

    En 9-5:a från 2006 alltså, dvs efter den s.k. facelift, med halogenlampor för både hel- och halvljus som sitter i projektorstrålkastare. Jämfört med andra Saab så blir det bedrövligt lite ljus på vägen, både från hel- och halvljus. Jag kommer på mig hela tiden med att stänga av helljuset för jag tror det är av när det är på.
    Glödlamporna (H7) har jag redan bytt alla fyra till Philips XtremeVision 130, det blev bara lite bättre.

    Så vad göra?
    * Finns det något som kan vara fel med strålkastarna: inställning, smuts inuti osv, som går att åtgärda?
    * Är det LED-lampor som gäller för att uppgradera helljuset numera, eller någon som förordar xenon? Tacksam för konkreta tips på modeller som verkligen funkar på denna bil!

    Halvljuset är som jag förstått inte lagligt att uppgradera eftersom bilen inte har någon automatisk ljuslängdsreglering, så det är i första hand helljuset jag vill förbättra.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Reflex på strålkastare/sidomarkeringsljus OG9-5 Dame Edna
    Av ratscore i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-04-06, 14:19
  2. Byta färg på instrumentbelysning 9-5 > -06 Dame Edna
    Av Plankan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2018-08-10, 17:36
  3. Lackera kromet runt lyktorna OG9-5 Dame Edna
    Av Norrsaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-16, 00:52
  4. OG9-5 SID före Dame Edna med brytpunkt MY04 gamla vs. nya
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-01-25, 10:28
  5. Panel runt växelspaken OG9-5 Dame Edna
    Av Puttel i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-05-27, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •