Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5

  1. #1
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5

    Tjena, har en ’03 9-5 Aero som igår morse inte ville starta, går runt fint på startmotorn utan att vilja gå igång.
    Har bytt vevaxelgivare.
    Bränsletryck har den.
    Det är rätt stift och dom har gått ca 20 mil.
    Har provat med fungerande tändkassett.
    Har kollat säkringar osv och dom är fina.

    Funkade hur fint som helst dagen innan, kan tillägga att det var väldigt fuktigt och kallt igår morse när jag skulle starta den om de är någon som haft problem vid fuktighet.

    Kan även tillägga att i juli så slutade fjärren fungera, kan varken låsa eller låsa upp via fjärr men centrallås funkar fint.
    Hade isär och kolla fjärrmottagaren dagen före den vägra starta om det har nån betydelse.

    Har kört lite fast nu så innan jag ber om proffshjälp så kanske de är någon som har några bra tips på vad som kan ställa till det för mig?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Om du har både gnista & bränsle har du det primära för att en motor ska tända. Har du bytt vevaxelgivare nu, eller menar du att du har en ganska ny? För då kan det ju ändå va den.

    Det andra jag tänker är att immobiliseringen inte fungerar. Att den inte känner av rätt nyckel alltså. Har du en annan nyckel att testa med?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5

    Japp vevaxelgivaren byttes igår efter att problemet hade uppstått, utan någon skillnad.

    Också funderat på immobiliseringen, för står bilen några timmar så tänder den till lite men inget mer och sen bara startmotor efter de.
    Hade loss immobiliseringsrnheten och kollade även den dagen innan bilen vägra starta, men känns konstigt att den skulle tappa nycklarna bara för den blir urkopplad nån minut (hände inte på föräldrarnas 9-5).

    Japp, har provat med båda mina nycklar och dom beter sig likadant
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 15:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Startar den till på startgas?
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Japp, den startar på startgas
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 15:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Då är det nästan säkert ett bränsleproblem, första saken jag skulle göra vore att mäta hur mycket ström bränslepumpen drar: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    Om slangarna i pumparmaturen gett sig så drar den runt 3A och bränsletrycket mycket lågt, om ens något.

    Första gången du startade den när du upptäckte problemet, gick den då 1-2 sekunder då innan den stannade? Det är nämligen så länge kvarvarande bränsletryck efter en frisk backventil i nippeln ovanför tankarmaturen klarar att köra motorn.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Ska kolla detta med pumpen, lite tveksam dock.. körde spridarna var och en med tech 2 precis och dom sprutar på finfint!
    Även spolarna i kassetten var för sig och dom tänder bra.

    Gick även idag 1-2 sek när jag först prova starta den (utan startgas)


    Kan också tillägga pump och slangar har gått ca 1000 mil sedan bytet. Men ska absolut ta en kolla på det, bilen har ju mestadels gått på etanol
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 15:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    En möjlig sak som kan strypa bränslet är om bränslefiltret är fullt med vatten. Gissningsvis gör även detta att strömförbrukningen i pumpen minskar (den gör mindre nyttigt arbete), skillnaden mot läckage i slangsystemet är att pumpen borde byta ljud när den pumpat upp trycket efter någon sekund samtidigt som strömförbrukningen sjunker - strömmen borde gå upp 6A någon halvsekund innan den faller av, om det är läckage kommer på sin höjd en mycket kort spik innan den ligger stabilt på 3A.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Har nu kollat över nästintill allt som får motorn att gå.
    Ny vevaxelgivare
    Alla spolar på tk tänder
    Nya tändstift
    Bränslepumpen pumpar som den ska
    Spridarna sprutar fint
    Magnetventil är ok
    Lmm är ok
    Alla vakuumslangar är ok
    Evapsystemet är helt o fint
    Motorkablaget är fint och alla jordpunker
    Kopplat tech2 och inga felkoder alls eller liknande som skulle strula till de.

    Jag fick den som sagt att starta på startgas. Efter X antal småstarter på startgas så började bilen att hitta tillbaka.
    Den hade alltså tappat adaption, den visste inte om det var etanol eller bensin i systemet alltså.. inte första gången detta händer heller men det brukar vara så att man får stå lite på starten så hittar den till slut.

    Fick igång den och tog en sväng (bara etanol i), mitt under körning tappade den adaption(?) och blev extremt trött och ville lägga av, men jag höll den till liv tills den gjorde en ”forced adapt”. Hällde i ca 40L bf98 och körde vidare utan problem.

    Någon som haft problem med biopower/etanol konverterade bilar att dom tappar adaptionen när dom stått t.ex. en natt?

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    I vilken kondition är batteriet?
    /Johan

  11. #11
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Batteriet är hyfsat bra, ger det de ska osv men skulle nog inte skada att bytas, får prova detta. Ska även kolla igenom alla jordpunkter som kan vara aktuella
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 15:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Sålde bilen och nuvarande ägare bytte styrbox sen dess har de funkat. Måste ha varit något fel på minnet i ecu:n eftersom den verkade tappa det.

Liknande ämnen

  1. 9-5 -06 startproblem, startar ibland inte
    Av Glennfranklin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-05-04, 12:41
  2. Motorn går runt men startar inte
    Av Mickemind i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 15:30
  3. Skumt, motorn går inte runt 9k automat
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •