Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med styrservosystem OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Problem med styrservosystem OG9-3

    Jag har fått problem med styrservon på min SAAB 9-3 från 1999. Problemet uppkom direkt efter besiktning av bilen. När jag startade bilen efter besiktningen hade jag ett kraftigt ljud (som från en kaviterande pump) samt vibrationer i bilen. Jag stängde då av bilen och gick in och pratade med besiktningskillarna som sa att jag skulle köra in bilen igen vilket jag gjorde. När jag sen körde in bilen hörde jag förutom ljudet från pumpen även ett ”pysande” ljud när jag svängde. Killarna tittade och lyssnade lite och sa att det nog hade kommit lite luft i systemet pga att de vid besiktningen vridit hjulen till helt fulla utslag och att det nog skulle försvinna bara jag körde lite. Jag körde därifrån men tyckte bara att ljudet blev värre så jag åkte tillbaka och på vägen tillbaka sprack returslangen. De tittade på läckan och sa att det inte kunde bero på besiktningen så jag tog hem bilen. Väl hemma bytte jag returledningen, fyllde på ny servoolja och statade upp bilen. Fortfarande samma ljud, körde lite och slangen sprack igen. Kände även att oljan blev extremt het väldigt snabbt.
    Har ni några tips på vad som kan vara fel?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    låter som överströmmaren, dvs det som begränsar trycket i pumpen ej öppnar så den pumpar mot "stopp" och då går det varmt fort.......

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar! Är det pumpbyte som gäller då eller går det att fixa?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Nya problem... Då var returslangen bytt (igen) samt att jag tog ut ventilen (överströmmaren), rengjorde den och kände så den inte fastnade etc. Monterade sen tillbaka pumpen, fyllde på ny vätska och startade bilen. Den här gången verkar det inte bli någon som helst cirkulation i systemet. Pumpen skriker och blir snabbt stekhet men tryck, sug och returslangarna är alla kalla och ingen som helst servoverkan... Tänkte då att det kanske var pumpen som tagit stryk och skaffade fram en annan (begagnad) pump som jag monterade men samma sak igen. Pumpen blir stekhet och ingen cirkulation eller servoverkan...
    Innan jag bytte returslangen andra gången och fixade med pumpen hade jag i alla fall servoverkan även om servovätskan blev kokhet och pumpen skrek (lite mindre än nu) och sen slutade det med en skjuten returledning.
    Några tips på hur jag ska komma vidare? Jag har inga läckage någonstans men frågan är om det är något som blockerar systemet och i så fall vad/var? Eller är det sannolikt att båda pumparna är kass?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Överströmningsventilen byttes också tillsammans med den "nya" pumpen? Det vanligaste problemet med servopumpar på ng900 och og9-3 med B2x4 motor är att de börjar läcka. Jag känner inte igen ditt problem, men det är väl bara att fortsätta och byta nästa komponent i slingan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Är det inte servorör som brukar bli kassa på de där? Kanske kollapsat?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jo, det sitter väl en reducering i den första slangen ut från pumpen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Mjjaaaa...
    Om det verkar som att pumpen går mot stopp och blir varm omedelbart, borde det inte då vara "bypassen" i styrväxeln som inte öppnar?
    För det ligger väl tryck fram till ventilpaketet i snäckan, som skall slussas vidare tillbaks till reservoaren så llänge man inte vrider på ratten?

    Så har i alla fall jag trott att det funkar, kanske lär mig något nytt här och nu

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Får själv göra en pudel här och är det enbart returslangen som skjuts sönder så kan det antagligen inte vara mycket annat än vajsing på styrväxeln eller rättare sagt, det har väl kommit nå skit på fel ställe. Första gången jag skrev tänkte jag bara på för högt tryck på trycksidan av pumpen och att de slangarna gick sönder.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar!
    Visst sitter överströmningsventilen vid anslutningen till tryckslangen? I så fall är den bytt tillsammans med pumpen.
    Innan jag bytte pumpen "fungerade" servon fast oljan blev het och returslangen sköt, nu finns det ingen som helst tendens till servofunktion över huvud taget. Jag satte tillbaka den ursprungliga pumpen men ingen skillnad.
    Har ni några tips på vad som är rimligt att kolla härnäst? Har någon ett manualutdrag, part katalog eller liknande där man kan se komponenterna och dess funktioner?
    Hur svårt/tidskrävande är det att byta styrväxel?
    Jag antar att det bara är till att gräva vidare...

Liknande ämnen

  1. Oljemängd styrservo??
    Av Boman i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •