Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Hur orolig ska jag vara ang. oljeförbrukning på min Viggen?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    Hur orolig ska jag vara ang. oljeförbrukning på min Viggen?

    Har nyligen köpt mig en helfräsch original Viggen som jag tänkt vårda i många år. Motorn har gått 16400 välservade mil. Gått som mest 1700 mil mellan oljeservicarna sedan ny. Låter bra om motorn, läcker inte och ryker inte. Drar starkt och fint men har en aptit på olja. Körde hem från Tyskland häromdagen och den slukade i sig cirka 1.2 liter på 80 mil. Visst, det var väldigt inspirerad körning i 25 mil genom Tyskland med återkommande farter uppemot 200 km/h. Resten av resan kördes i medelhögt tempo mestadels på 130 km/h.

    Enligt föregående ägare hade han på 600 mil inte bränt en 5-liters dunk. Kan ju vara så att han körde lugnare med. Frågan är alltså hur man ska tänka med en snart 19 år gammal B235R med alla de här faktorerna i beaktning. Hade ni låtit någon öppna motorn och kolla innanmätet eller gjort något annat?

    Kanske ska tillägga att jag är sugen på att helrenovera och förstärka motorn med T5-kolvar men kanske inte det första jag gör just nu. Motorn är original och ska så förbli.

    Tacksam för tips.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är ju bara en motor? Den går som sagt att plocka ur och du verkar ju ha det i siktet nångång ändå. Låt den dra olja då om du inte märker nåt annat som tar skada av det och åtgärda när du känner för det. Finns många faktorer som påverkar koks och sånt runt oljeringar men även turbo slits ju och kan pytsa ut en del även om det inte märks nåt.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Zed82 Visa inlägg
    Har nyligen köpt mig en helfräsch original Viggen som jag tänkt vårda i många år. Motorn har gått 16400 välservade mil. Gått som mest 1700 mil mellan oljeservicarna sedan ny. Låter bra om motorn, läcker inte och ryker inte. Drar starkt och fint men har en aptit på olja. Körde hem från Tyskland häromdagen och den slukade i sig cirka 1.2 liter på 80 mil. Visst, det var väldigt inspirerad körning i 25 mil genom Tyskland med återkommande farter uppemot 200 km/h. Resten av resan kördes i medelhögt tempo mestadels på 130 km/h.

    Enligt föregående ägare hade han på 600 mil inte bränt en 5-liters dunk. Kan ju vara så att han körde lugnare med. Frågan är alltså hur man ska tänka med en snart 19 år gammal B235R med alla de här faktorerna i beaktning. Hade ni låtit någon öppna motorn och kolla innanmätet eller gjort något annat?

    Kanske ska tillägga att jag är sugen på att helrenovera och förstärka motorn med T5-kolvar men kanske inte det första jag gör just nu. Motorn är original och ska så förbli.

    Tacksam för tips.
    Kasta in T5 kolvar...En orginal B235R som bränner olja är inget att hänga på trädet

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast om man reparerar originalmotorn så lär den väl inte dra olja längre? Att förstärka och byta till bättre kolvar är ju bara nåt som dykt upp i och med att T7 kolvarna havererar av många andra anledningar och inte primärt för att de ÄR dåliga. Finns många T7 motorer som bara går och går också.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast om man reparerar originalmotorn så lär den väl inte dra olja längre? Att förstärka och byta till bättre kolvar är ju bara nåt som dykt upp i och med att T7 kolvarna havererar av många andra anledningar och inte primärt för att de ÄR dåliga. Finns många T7 motorer som bara går och går också.
    Fast om man ändå tar i sär motor så kan man lika gärna kasta in dem, de är ju mer hållbara och tål mer stryk än T7 kolvarna

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nya kolvringar borde åtgärda problemet. Ingen oöverkomlig kostnad heller. Och motorn förblir original.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast om man reparerar originalmotorn så lär den väl inte dra olja längre? Att förstärka och byta till bättre kolvar är ju bara nåt som dykt upp i och med att T7 kolvarna havererar av många andra anledningar och inte primärt för att de ÄR dåliga. Finns många T7 motorer som bara går och går också.
    Finns väl ingen anledning att INTE byta till nåt som håller bättre när man ändå är inne och rotar ? ..T7-kolvarna är ju betydligt klenare, om man dessutom använder original ringar lär ju problemet komma tillbaka igen, förr eller senare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Hur många friska T7 motorer har kolvarna havererat på då? Bortsett från trimmade motorer då. Gör man i ordning en frisk T7 maskin med fina bitar och kolvar så lär det nog gå 30k mil till utan nå som helst problem. De flesta problemen kommer ju ändå av misskötta motorer där oljan inte byts och det går för långt och sen ökar nån laddtrycket och ändrar och så är raset ett faktum och sen är det kolvens fel att det går sönder..........
    Lågfriktionsgrejer är inget nytt och det finns betydligt värre motorer än saab där ringarna är ännu tunnare och kolvarna ännu svagare men å andra sidan servas de därefter.

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Släng inte i t5 kolvar utan välj smidda wössner el likn. Det finns flera anledningar en stor är vikten (rörlig massa).

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    kollat så att vevhusventilationen fungerar som tänkt?
    är ventilationen uppdaterad till senast kända status?

    jobbig fråga men ändå, vilken olja har används historiskt?


    egentligen så har du redan svarat på din egen fråga med denna mening: Motorn är original och ska så förbli.

    då finns det väl egentligen bara ett alternativ ( om inte felet ligger i vevhusventilationen ) ut med kolvar och rensa kolvringsspåren o i med nya ringar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Motorn mår givetvis inte bra om den förbrukar så mycket olja, MEN OM du nu väljer att köra med den så ett tag är det nog ingen fara, men håll STENKOLL på oljenivån. Det motorerna mår direkt väldigt dåligt är när de går med för lite olja.
    Jag körde så i 2 år innan motorn rasade helt med en räkning på 30 tusen på det. Just sayin'

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Hur många friska T7 motorer har kolvarna havererat på då?
    Ganska många skulle jag säga, speciellt relaterat till T5-motorer.

    Bortsett från trimmade motorer då. Gör man i ordning en frisk T7 maskin med fina bitar och kolvar så lär det nog gå 30k mil till utan nå som helst problem.
    Det kan säkert fungera ja, men om man ÄNDÅ är där och rotar är det väl bättre att byta till nåt vettigare där det är kända problem med både hållbarhet och att kolvringarna är för klena.

    De flesta problemen kommer ju ändå av misskötta motorer där oljan inte byts och det går för långt
    Nej, oljetörstproblemet beror ju inte på det, det kanske blir värre om man slarvar med oljebyten men kolvringarna koksar ju fast på grund av dum konstruktion. (i.e man har jagat friktion)

    och sen ökar nån laddtrycket och ändrar och så är raset ett faktum och sen är det kolvens fel att det går sönder..........
    men kolvarna ÄR ju en svag punkt, man gjorde ändringar i T7-motorerna som gjorde att den i princip skottsäkra motorkonstruktionen plötsligt fick problem med både hållbarhet och att den koksade ihop.. den största och dummaste ändringen var just kolvarna.

    Lågfriktionsgrejer är inget nytt och det finns betydligt värre motorer än saab där ringarna är ännu tunnare och kolvarna ännu svagare men å andra sidan servas de därefter.
    ..Och även dessa motorer har ofta problem, BMW har ett helt gäng motorer med exakt samam problematik, ringarna koksar fast och sen dricker dom olja..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Tack alla. Det verkar vara lite skilda meningar kring hur akut det är men det vet man ju å andra sidan inte förrän man har börjat riva och titta. Pratade med en Saabverkstad igår som misstänkte turbon men bilen går ju hur fint som helst. Ser ingen rök alls vid gaspådrag men det var inte säkert man kunde se det i backspegeln enligt meken.

    Om man nu ska börja med en storservice på bilen, hur gör man exakt för att se hur det är ställt med sludge i motorn samt turbons kondition? Hur ser man enkelt vilken version av vevhusuppgraderingen man har?

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    TD04an håller länge, länge, den behöver du nog inte tänka på.
    Jag skulle börja med att kolla över vevhusventilationen som nämnts. Det kan vara trasiga backventiler och då blir det övertryck i vevhuset med följd att olja pressas ut (något som märks tydligare ju hårdare man kör!).
    Satsen för vevhusventilationen är inte en dyr kostnad:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...03/531200.html
    Sen bör du också titta över ventilerna till tankurluftningen, de brukar också ha en förmåga att ge upp och även om de inte direkt påverkar oljeförbrukningen så går inte bilen direkt bättre av att de är kass.

    Visst kan det vara kolvringarna, men man kan ju börja med det enkla och billiga! Den satsen skall du montera oavsett så det är inga "pengar i sjön" att byta satsen.

    Sen skulle jag inte rekommendera wössnerkolvar på en bil man önskar hålla original. T5-kolvar är ett alternativ, men om du inte tänker dig trimma (och det tycker jag inte du skall göra på en fin originalbil) så tycker jag att du skall behålla T7-kolvar för att behålla originalkänslan. Kompressionen ökar något med T5-kolvar och det tycker jag känns, lite av den mjuka gången försvinner.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Satsen för vevhusventilation kanske man vill ha som originaldel, och då kostar den strax över en 500-ing. Art nr 55561200.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Satsen för vevhusventilation kanske man vill ha som originaldel, och då kostar den strax över en 500-ing. Art nr 55561200.

    Hur ser man om man har den senaste uppdateringen? Dumt att byta till samma delar annars?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyvens den 2018-10-02 klockan 13:37. Anledning: bild istället för länk
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Så här ser det ut under huven. Ser inte ut som på den bilden?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    i mina ögon så är det den nya ventilationen ( den tidigare bilden kommer från en 9-5,a , skiljer lite på div andra slangar).
    på din 1:a bild syns även 1 av de tidigare ( bollmans inlägg ) nämnda backventilerna som kan krångla.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Tycker oxå att det ser ut som den senaste på bild 2.
    Men det kan ju fela ändå. Följ, känn & kläm på alla slangar så dom är hela & sitter ordentligt. Där det finns backventil kan du ta bort nån slangände & blåsa/suga. Ska bara gå åt ett håll & det brukar framgå av en pil symbol på backventilen.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Sprucken keramikstav i xenonlampa, bör jag vara orolig?
    Av Fredrik_ff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 21:51
  2. Låg motortemp, bör jag vara orolig?
    Av jockessaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 19:43
  3. Oljeförbrukning - en orolig undran.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 13:07
  4. Bensinlukt! Behöver jag vara orolig?
    Av Henkan N i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 02:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •