Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vänster helljus glappar, NG9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Vänster helljus glappar, NG9-3 -06

    Hej,

    Jag har fått problem med helljusen (xenon) på min 9-3 SS -06 där vänster helljus inte alltid går på som den ska. Meddelandet att vänster helljus var ur funktion började helt plötsligt en dag men nu efter sommaren när jag ska ta tag i det igen meddelas det att även högra inte fungerar. När jag slår på helljusen fungerar alltid höger (trots meddelandet, dock möjligtvis något svagt) och försöker man några gånger kommer även vänster helljus igång.

    När jag vrider från parkeringsljus till vanligt halvljus hörs det ett igångsättande (som en fläkt) och då fungerar i regel alltid båda helljusen på första försöket. Om jag sedan slår av och på helljusen igen fungerar (i regel) inte längre vänster fram.

    Finns det något typiskt fel för denna typen av glappande? Jag har kikat runt här på forumet och hittar mycket information om lampkontroll-relä som ofta strular men det verkar såklart inte finnas på ss-modellerna. Det bör väl inte heller vara något typ av kabelbrott då båda går igång på första försöket efter "omstart"?

    Jag har inte rört något el-relaterat sedan jag köpte den i våras och allt annat fungerar utan problem. Skall även sägas att när bilderna togs fanns inget halvljus på vänster då jag höll på att byta lampa (trasig, inget konstigt med den). När felmeddelandet började kom det lite spontant då och då men nu verkar det som att meddelandet om vänster kommer varje gång men meddelandet om höger bara kommer ibland (utan uppenbart samband med väder osv.)

    Några generella bilder:

    1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg

    Skillnaden i ljusstyrka syns inte jättetydligt men den finns där:
    skillnad ljus.jpg


    Tacksam för hjälp och mvh

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Nak!

    Du måste nog först ta reda på vad som verkligen funkar och inte när det "spökar". Det finns dubbla heljus på varje sida. Dels xenonlampan som fäller upp avbländningsskärmen vid helljus och dels den extra heljuslampan vid sidan om. Kolla upp vilka det är som inte funkar. Just att du säger "lite svagare" tyder på att det troligen bara är den ena av dom två i det fallet.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Slik jeg oppfatter bildene i posten gjelder dette ettermontert xenon på hellys, og det fremgår vel heller ikke om bilen har originalmontert xenon (halv-)lys.

    Ikke OEM xenon KAN ha en levetid (life cycle) på opptil ca. 3000 timer, men varer vel helst (mye) kortere enn det. Så da er vel heller spørsmålet om det er lampene eller ballastene til hellys xenon som er «utgått på dato»?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej,

    uppskattar svaren och beklagar att jag är långsam på att svara!

    Jag tror, som Norrbagge säger, att xenon-ljusen är eftermonterade (samma grejer finns installerat i bilen som när man bildgooglar xenonkonvertering) och halvljusen är normala halogenlampor (12v 55w H7)


    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Ikke OEM xenon KAN ha en levetid (life cycle) på opptil ca. 3000 timer, men varer vel helst (mye) kortere enn det. Så da er vel heller spørsmålet om det er lampene eller ballastene til hellys xenon som er «utgått på dato»?
    Slutar de inte bara att fungera när de blir för gamla eller de kan fortfarande gå igång och då hålla igång tills man stänger av? Man kan väl flytta höger lampa (som alltid går igång) till vänster och se om det antingen är lampan eller ballasten som spökar?

    Slänger upp lite bilder för att jag ändå har dem (ska fixa halvljuset!)

    1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg

    Tack igen och mvh

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    En xenon-lampe vil (normalt) forandre farge, gjerne mot fiolett, fremover mot døden og også flimre (tenne/slukke).

    Og ja, bytte lampe fra høyre til venstre vil gi en indikasjon på om det er lampen og/eller ballasten som er problemet der.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej igen,

    Tack för informationen. Det visade sig vara så lätt att det bara var lampan som spökade. Har beställt två nya.

    Tack för hjälpen och trevlig helg

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Takker for tilbakemeldingen - slike høyner kvaliteten på forumet (og kommer ikke altfor ofte).

    God helg tilbake .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. vänster-helljus ur funktion
    Av Jowlot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 12:01
  2. Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99
    Av MackeH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 12:32
  3. Defekt Helljus vänster, 9-5 -03
    Av Hustler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •