Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Topplock skillnad mellan 2.0t vs 2.3t / Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Topplock skillnad mellan 2.0t vs 2.3t / Aero

    Hej

    Har en 9-5 06 2.0t Biopower (B205E/B) , och ska byta hela topplock eller kanske bara den trasiga avgasventilen, undrar om topplocket från en 2.3t eller Aero modeller kommer att passa min motor? och kan man ha en topplock från en motor som kör bara bensin på min biopower motor? och eventuellt från vilka årsmodell passar de varan?
    Tacksam för svar
    Senast redigerat av erfanra den 2018-09-29 klockan 23:11.

  2. #2
    Samma, se till bara att de är biopower då de har andra ventiler som är gjorda för e85

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svar, hittade en B235R Aero fast bara bensinare då passar den inte.
    så spelar ingen roll vilken årsmodell?

  4. #4
    Jo de passar å borde inte vara några problem tror jag

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Det som skiljer är kammarna. Så du kommer få lite värre kammar. Kommer det märkas? Lite

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173
    Hur har ventilen gått sönder? Är bara nyfiken, haft samma fel på en biopower. Jag bytte till en topp till en b205 -98, funkar bra än så länge (ca 2000 mil).

    Med vänlig hälsning, Joakim

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    All B2x5 topplock passar. De har lite olika material i ventiler/säten beroende på motorvariant, men inget som hindrar montering.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej MrJo

    ingen aning alls men motorn har lite vibration och jag fick felkod P0304 misständning cylinder 4, gjorde kompressionstest och det visade 4bar på cylinder4 vilken ska vara runt 12bar. kollade med inspektionskamera inne i cylinder och såg att en liten bit av avgasventilen var borta (litet hål)+ spricka.
    Fast jag är tveksam om jag ska byta hela topplocket eller bara den trasiga ventilen.(har gått 20000 mil)
    så du har en bensinare topp på din biopower motor utan nåra problem?

    Mvh

  9. #9
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av erfanra Visa inlägg
    Hej MrJo

    ingen aning alls men motorn har lite vibration och jag fick felkod P0304 misständning cylinder 4, gjorde kompressionstest och det visade 4bar på cylinder4 vilken ska vara runt 12bar. kollade med inspektionskamera inne i cylinder och såg att en liten bit av avgasventilen var borta (litet hål)+ spricka.
    Fast jag är tveksam om jag ska byta hela topplocket eller bara den trasiga ventilen.(har gått 20000 mil)
    så du har en bensinare topp på din biopower motor utan nåra problem?

    Mvh
    Då får vi hålla tummarna att inte kolven och/eller cylinderloppet har tagit skada av ventil-biten som har lossnat. Om så är fallet rekommenderar jag dig att byta till B2X4 eller smidda kolvar när du ändå har isär allt.

  10. #10
    Taget ur: http://forum.saabturboclub.com/showt...g-f%C3%B6r-E85

    Motorn har fått nya, hårdare ventilsäten både in och ut samt nya insugningsventiler.
    Detta beroende på att slitaget är avsevärt större vid körning på E85 än bensin.


    ​Alltså initialt så bör du ju inte märka något, kanske håller resten av bilens livslängd, kanske går sönder efter 20 mil. Många konverterar ju sina Saabar ändå och kör många mil så man ska nog inte bli för rädd ändå
    Om du uteslutade kör BF95 så bör det ju kvitta

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    hittade biten bakom katalysator, asså mycket tur att den inte skadat cylindern och turbon.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av leolulz Visa inlägg
    Taget ur: http://forum.saabturboclub.com/showt...g-f%C3%B6r-E85

    Motorn har fått nya, hårdare ventilsäten både in och ut samt nya insugningsventiler.
    Detta beroende på att slitaget är avsevärt större vid körning på E85 än bensin.


    ​Alltså initialt så bör du ju inte märka något, kanske håller resten av bilens livslängd, kanske går sönder efter 20 mil. Många konverterar ju sina Saabar ändå och kör många mil så man ska nog inte bli för rädd ändå
    Om du uteslutade kör BF95 så bör det ju kvitta
    Tack för info

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173
    Ah okej! Jag hade två hål i en ventil. Hade felkod för luftläckage som jag inte kunde hitta, åkte så ett år kanske, sen pajade det helt 70 mil hemifrån. Var rätt jobbigt att köra hem. När jag bytt topp var luftläckage felkoden borta, gissar att det varit ett hål en längre tid och när det blev ett till så klara den inte att tända längre..
    Japp bensin topp, funkar bra, men man vet ju inte hur länge. Personligen tror jag att det håller, jag har etanolkonverterat alla Saabar jag har haft de senaste 10 åren och den ända där en ventil har gått sönder var en äkta biopower.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MrJo Visa inlägg
    Ah okej! Jag hade två hål i en ventil. Hade felkod för luftläckage som jag inte kunde hitta, åkte så ett år kanske, sen pajade det helt 70 mil hemifrån. Var rätt jobbigt att köra hem. När jag bytt topp var luftläckage felkoden borta, gissar att det varit ett hål en längre tid och när det blev ett till så klara den inte att tända längre..
    Japp bensin topp, funkar bra, men man vet ju inte hur länge. Personligen tror jag att det håller, jag har etanolkonverterat alla Saabar jag har haft de senaste 10 åren och den ända där en ventil har gått sönder var en äkta biopower.
    oj 70mil vad jobbigt, hoppas att min håller tills jag hittar ett topplock.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av erfanra Visa inlägg
    oj 70mil vad jobbigt, hoppas att min håller tills jag hittar ett topplock.
    Om inte toppen tagit skada eller för övrigt är felfri så byter du väl bara ventilen?

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Om sätet är fint så behöver man ju inte ens fräsa, bara att slipa in ventilen med ventilpasta ? ..för jag antar att ventilerna levereras färdigslipade.

    (Jag har bytt nån ventil till en fabriksny nån gång, men det var väl 25 år sen, och då fanns det både ventilslip och sätesfräs att tillgå, så jag minns inte om jag slipade in just den ventilen.)

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan 2.3t och 2.3T/Aero
    Av oreda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 12:03
  2. Skillnad mellan 9-3 03 och 05 (Aero) ?
    Av Nille83 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 11:51
  3. Skillnad mellan 9-5 2.3T 220 och Aero?
    Av Bisk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 21:41
  4. Skillnad mellan 9-3 ss aero 04-05 ?
    Av johnny_ i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 21:37
  5. skillnad mellan 9-5 Aero och 2,3T
    Av PEKKIS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 17:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •