Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Felkod P1110 trots hela vakuumslangar OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Det var precis som ni skriver. Ventilen var kass så nu sitter en ny Saab Original på plats istället. Hoppas den håller längre... Tack för bra svar!

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nej, inte bara otur. Proparts delar är det många som har haft problem med. Dom brukar inte hålla samma kvalite som originaldelar.
    är det nån som påstått att de har likvärdig kvalitet då? Vad jag vet är det ju bara rimligt bra alternativdelar. Sen att det finns en del fula fiskar som mekonomen som säljer det till premiumpriser är ju en annan sak. Jag säljer ju själv delar från dem och en del har ju nettopriser så man undrar ju hur det ens går ihop för dem.....Blir ju bra förtjänst för såna som tar premiumpriser då men å andra sidan kan de ju ta desto fler reklamationer också.....

  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Nej, säkert inte. Bara information. Normalt tror man ju att saker är uteslutna som felkälla när man bytt till nya grejor, men det behöver inte vara så. Och är det då ett fabrikat som flera haft problem med, så är det lika bra att tala om det så man inte går i samma fälla och helt utesluter fel på nya delar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Kolla om ventilen är av fabrikat Propart, jag har haft två sådana som höll väldigt kort tid. Sedan dess har jag köpt Bosch eller Kayser från skroten och dom verkar vara hållbarare trots dom är begagnade. Kanske bara jag som haft otur.
    Jag har bytt 2 Proparts, ena gick sönder innan 1år och andra höll ca 3år.

    En begagnad original är det bästa alternativet om man har tajt budget, den tar ju faktiskt typ 1minut och byta och det är inte en del som gör att man blir ståendes efter vägen om den går sönder, med andra ord OK att stoppa dit en begagnad reservdel utan att vara rädd.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496
    Jag såg att en liten vakuumslang från baksidan av magnetventilen till bakkant motor förarsida hade lossat. Nu går bilen mycket bättre
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Felkod P1110

    Hej folket! Hoppas det är bra med er.

    Jag har en 2004 Saab 9-5 2,0 B205E

    Har fått felkoden P1110 och det står returlufts magnetventil funktions störning när jag felsökte

    Har kikat runt lite på forumet och det står att man ska testa att byta dom 4 vakuumslangarna och dumpen, detta har jag gjort och idag bytte jag även magnetventilen men felkoden kommer fortfarande tillbaka.

    Tycker det är lite konstigt att koden och även Motorlampan kommer tillbaka när det står att det ska vara magnetventilen när jag ändå felsökte systemet.

    All hjälp / tips uppskattas

    Tack på förhand!!

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Nästa steg i felsökningen, felkod P1110 OG9-5

    Godkväll,

    Börjar bli riktigt less på den här 9-5an och jag hoppas att någon här kan guida lite i vad som kan vara problemet.
    Har en 9-5 från 2002 som har felkod P1110.

    Har läst trådar här i forumet och jag tror att jag har gjort det mesta enligt tidigare trådar. Vill bara ha guidning vad nästa steg kan vara då jag verkligen bara vill lösa det här problemet.

    Det jag gjort hittils är:
    *Helt nya vakuumslangar (4mm). 4st? (Den jättekorta, 1 från Avlastningsventil till Bypass, 2st till från bypass)
    *Bytt avlastningsventil till sprillans ny
    *Bytt de två blåa backventilerna nere till vänster (om man står framför och kollar på motorn), varav en av dem var kass.
    *Vi har testat "koppla förbi" bypassventilen för att utesluta den men det blev samma felkod igen.

    Efter detta har jag varje gång dragit säkring 17 och sen kört och varje gång efter 4-6 mil så tänds den med samma felkod.

    Hjälp. Mig. Snälla.

    Bifogar bild på motorutrymmet.
    IMG_6012.jpg

  8. #28
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Är det verifierat att den solenoid som styr avlastningsventilen fungerar som tänkt och styrningen till denna? Sitter trångt på torpedväggen ungefär vid skarven på motorns ledningsnät som har en svart plastkåpa över sig.

    Vad är det för märke på den nya avlastningsventilen? Som jag skrev längre upp för några år sen är allt annat än original så dåliga så det t om händer de är trasiga ur förpackningen. Håller den vacuum om du kopplar en slang till den nya avlastningsventilen och suger i slangen? Man brukar då höra membranet i ventilen röra sig.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1110 OG9-5
    Av Vectordavid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-08-15, 18:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •