Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Felkod P1110 trots hela vakuumslangar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Felkod P1110 trots hela vakuumslangar OG9-5

    Ja jag har felkoden som säkert de flesta haft, p1110.
    Bilen är en 9-5 Aero från 2004.
    Oftast är det ju vacuumslangarna som är dåliga, vilket jag trodde var mitt fall också då mina var torra och porösa.
    Har bytt de jag hittat, dock när jag höll på med det så hittade jag en som inte var inkopplad i ena änden. Så där trodde jag ju självklart att felet var.
    Det var den slangen som går från precis där spjällhuset sitter sen till den lilla svarta grejen på torpedväggen.

    Men med allt jag hittat och nu bytt och satt fast och nollat felkod så hjälpte det inte. Felkoden kommer tillbaka.

    Vad kan det då vara mer än vacuumslangarna som ger den felkoden?

    Magnetventilen? Dumpen?
    Hur kan man kolla om dessa är hela?

    uploadfromtaptalk1441172037433.jpg
    Saab 9-5 Aero 2004

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    P1110 betyder att laddlufttrycket pulserar 14-18hz med en amplitud på mer än 3kPa. Detta tyder på att det är fel i bypassventilen, dess magnetventil, eller i anslutande slangar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ok. Bypassventilen. Är det den grejen som sitter över o lite till vänster om turbon? Som jag menar med magnetventilen..
    Saab 9-5 Aero 2004

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Bypassventil är det riktiga namnet på den delen som du kallar "dumpen".
    När jag säger magnetventil så menar jag den som styr bypassventilen, inte den som styr laddtrycket. Bypassventilens magnetventil sitter på torpedväggen, och du kallar den för "lilla svarta grejen på torpedväggen" i ditt första inlägg.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ah ok då är jag med. Ska kolla närmare på det då. Tack.
    Saab 9-5 Aero 2004

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Slangarna verkar ok. Antingen bypassventilen eller dess magnetventil då.
    Har du, eller någon annan, koll på hur man kan kolla upp magnetventilen?
    Mäta upp den med multimeter, men vad ska den ha för värden?
    Saab 9-5 Aero 2004

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    P1110 betyder att laddlufttrycket pulserar 14-18hz med en amplitud på mer än 3kPa. Detta tyder på att det är fel i bypassventilen, dess magnetventil, eller i anslutande slangar.
    Kan det vara det som orsakar att "felindikator motorelektronik" lampan lysser?
    Tack på förhand

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Jag bytte min bypassventil och nollade felkoder. Sen dess har inte CE lampan tänts igen. Så det var bypassventilen som var boven.
    Tack för hjälpen Brisse!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero 2004

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    P1110 betyder att laddlufttrycket pulserar 14-18hz med en amplitud på mer än 3kPa. Detta tyder på att det är fel i bypassventilen, dess magnetventil, eller i anslutande slangar.
    Mycket användbart tips

    Jag fick en patient (OG9-3 B205E T7) med P1110 som jag bytte samtliga vakuumslangar på i slutet av förra året.
    Alla slangar var såklart hela och satt på plats men i detta fall var det bypass/avlastningsventilen som var trasig.
    Det gick att både suga och blåsa i 4mm anslutningen så troligtvis är membranet trasigt internt.
    Ventilen kan enkelt testas genom att suga i 4mm anslutningen och då skall man känna/höra att ventilen öppnar och när man slutar suga går den kvickt tillbaka.
    Monterade ny ventil och släckte felkoden och körde en provsväng på 4-5mil och ingen felkod kommer tillbaka.

    Edit: Nyfiken som man är så öppnades AV (BOSCH Original) och en liten obetydlig spricka fanns som jag inte såg först men när man rörde membranet sprack det mer och mer, totalt finns det en spricka (markerad) på 7-8mm som var mindre från början samt sprickanvisning längs kanten på 1/3 del av membranet.

    AV_Membran_1.JPGAV_Membran_2.JPG
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-04 klockan 22:07. Anledning: Bilder och förtydligande
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17

    P1110 trots nya slangar och ny avlastningsventil OG9-5

    Motorlampan började lysa i vintras för ca 1000 mil sedan så jag åkte till min vanliga verkstad som jag har goda erfarenheter av från flera år tillbaka. Efter flera raderingar av felkod P1110 (funktionsstörning) och en del forumläsning byttes avlastningsventilen (ny), sensorn (ny) som sitter strax efter avlastningsventilen samt alla vakumslangar. Därefter var lampan släckt i ca 800 mil men för någon månad sedan började den lysa igen. Har läst så mycket jag kan om problemet och kollat alla slangar som ju är nyligen bytta och ser friska ut. Har även plockat loss slangen från avlastningsventilen och blåst/sugit i denna och det går att blåsa och suga ganska obehindrat i denna vilket väl tyder på att systemet inte är så tätt som det borde? Har därefter plockat loss slangarna i tur och ordning och test-tryckt dom genom att blåsa i slangen till avlastningsventilen samtidigt som jag håller tummen för slangändan jag plockat loss. Alla verkar täta. Verkstan som gjorde jobbet menar att det kan vara flera olika orsaker till problemet och att det sannolikt inte är avlastningsventilen som redan gått sönder (vilket jag menar i så fall borde gå på någon reservdelsgaranti då de bara är några månader gamla). Vad säger forumet? De tre troliga/möjliga felen är väl 1. avlastningsventilen 2. slangarna 3. magnetventilen på torpedväggen? Läge att stå på sig mot verkstan att de byter avlastningsventil igen (måndagsexemplar???) eller lika bra att fixa en ny själv och byta?
    Tack!

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Seriöst, du tror inte att det kan vara en ny kod och läst ut den igen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Ah, sorry RZ. Nej det är samma kod igen P1110. Går att "fulsläcka" genom att plocka ur säkring nr 17 men kommer tillbaka igen.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Jag fick byta original avlastningsventil 2 gånger på ett år. Så otur kan man ju faktiskt ha!

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Om en verkstad har utfört detta åt dig, och du fortfarande upplever samma "problem" som innan besöket, klart att du ska låta dom ta det.
    Visar det sig bero på något som de åtgärdade borde du rimligtvis få det fixat, är det något annat får du med stor sannolikhet stå för felsökning och åtgärd själv.
    -en vacuumslang kanske bara har lossat?
    -800 mil kan utan problem ta död på en vacuumslang av usel kvalitet.

    En ockulärbesiktning samt ett litet "sug" i vacuumslangen som går till avlastningsventilen skulle avgöra om det är något sådant som avhoppad/kass vacuumslang eller trasigt membran i AV som orsakar störningen i funktionen.

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    17
    Tack, flaset. Har gått över alla slangar, haft loss dom och kollat anslutningarna. De ser friska ut och sitter bra. Lutar åt trasig avlastningsventil (kass membran) och att det är den som ska bytas igen. Verkstan menar att det är ytterst osannolikt att det är ventilen eller slangarna då de byte dessa senast (och även sensorn efter av-ventilen) och att jag får räkna med att stå för kostnaden själv. Får åka dit och ta ett snack med dom igen. Tack för svar!

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast om det är en sensor inblandad och den är elektrisk så har du ju hela den kedjan också.........glapp, ärg, kabelfel, jordfel you name it.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, om det går att blåsa eller suga obehindrat i lilla 6mm slangen på avlastningsventilen så är ventilen trasig igen. Du har hittat felet. Prova sätt en liten slangbit på anslutningen. Suger du i slangen ska ventilen öppna och hålla kvar öppet så länge du håller tungan täppt på slangstumpen, du känner ett vakuum med tungan i slangen då. Satsa på Bosch eller Kayser och undvik dom lite billigare eftermarknadsventilerna skulle jag råda. Man kan plocka beggagnad fungerande för 50-60kr på skroten om man vill, men då har man slangstump med sig och kollar funktionen på den, typ hälften brukar fungera på skroten. Som Karlqvist säger kan man ha otur och få byta ofta.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Jag fick byta original avlastningsventil 2 gånger på ett år. Så otur kan man ju faktiskt ha!
    Japp jag med!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Kolla om ventilen är av fabrikat Propart, jag har haft två sådana som höll väldigt kort tid. Sedan dess har jag köpt Bosch eller Kayser från skroten och dom verkar vara hållbarare trots dom är begagnade. Kanske bara jag som haft otur.

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Nej, inte bara otur. Proparts delar är det många som har haft problem med. Dom brukar inte hålla samma kvalite som originaldelar.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1110 OG9-5
    Av Vectordavid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-08-15, 18:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •