Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Köpråd Ebay Turbo GT1752

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Köpråd Ebay Turbo GT1752

    Min turbo har havererat och ekonomin inte den bästa så detta va den billigaste "nya" turbon jag hittade. Nu undrar jag om någon här har köpt sån och monterat och ifall dom funkar OK?

    https://www.ebay.com/itm/FOR-Saab-9-...oAAOSwKJhbUCm0

    Hade velat byta till aero snurra men ekonomin finns inte för det just nu så det blir till att byta till en likadan standard GT17. Bilen i sig är inte trimmad och används till vardags så ingen deluxe turbo krävs. Känns inte bra att köpa en beggad turbo för man vet inte hur den har kört och skötts, så därför funderar jag på en sådan i länken. Men vill veta av folk som monterat sån hur dom faktiskt håller.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Porki Visa inlägg
    Min turbo har havererat och ekonomin inte den bästa så detta va den billigaste "nya" turbon jag hittade. Nu undrar jag om någon här har köpt sån och monterat och ifall dom funkar OK?

    https://www.ebay.com/itm/FOR-Saab-9-...oAAOSwKJhbUCm0

    Hade velat byta till aero snurra men ekonomin finns inte för det just nu så det blir till att byta till en likadan standard GT17. Bilen i sig är inte trimmad och används till vardags så ingen deluxe turbo krävs. Känns inte bra att köpa en beggad turbo för man vet inte hur den har kört och skötts, så därför funderar jag på en sådan i länken. Men vill veta av folk som monterat sån hur dom faktiskt håller.
    Du får ju en begagnad 15T för samma peng som den där kostar hem till Sverige.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Du får ju en begagnad 15T för samma peng som den där kostar hem till Sverige.
    Vill inte köpa en beggad turbo.

    1 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Porki Visa inlägg
    Vill inte köpa en beggad turbo.
    15T håller i ur och skur. Min gamla lärares hade gått 43 000 mil med original 15T.

    Hellre en begagnad 15T än en ny Kina GT17.

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Han får nog räkna med 1500 och upp för en fräsch TD04 original.
    Jag personligen kommer aldrig sätta i en beg turbo igen oavsett Kina eller original.

    Finns alltid en risk med dålig service och skitig olja och då tar turbon stryk.
    Sett för mycket av det.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  6. #6
    Kina 15T kostar 1200kr, kör på de och adaptrar för rören eller köp ett begagnat vattenrör.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    men han måste väl ha en annan programvara med annan turbo?

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    men han måste väl ha en annan programvara med annan turbo?
    Det går att köra med det, dock bör man ändra setupen för att få full effekt.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    15T håller i ur och skur. Min gamla lärares hade gått 43 000 mil med original 15T.

    Hellre en begagnad 15T än en ny Kina GT17.
    Hellre en begagnad 15T än en ny OEM GT17.. ;- )

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    men han måste väl ha en annan programvara med annan turbo?
    Kommer ladda som med en GT17

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hellre en ny från Kina än en begagnad original . Är inte begagnat ngt slitet och lite osäkert kort, kan kännas helt bra i glapp men läcka som ett såll i tätningen. Har två Gt1752Turbo från Kina i drift på mina 9-5:or den ena har dock bara gått 20min i uppstart efter helrenovering av motorn så den har jag inte börjat köra med än. Den andra är i drift sedan i höstas och går än så länge finfint, ser inget problem med kinaklonen ännu. Mina är inte av det fabrikat du länkat till dock. Det jag fick göra var att kontrollera inställningen på förspänningen vakuum-klockans stång är rätt, båda hade lite väl mycket förspänning, man kan nöja sig med 1-2mm där. Den ena turbon fick jag vrida kompressorhuset några grader på men det är väldigt lätt åtgärdat. Märkte inte felet förrän jag skulle montera oljerturen från turbon och den inte gick att få dit. Den nya laddar bra och stadigt ända upp till röda gränsen på turbomätaren vilket den andra aldrig gjorde!

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Hellre en begagnad 15T än en ny OEM GT17.. ;- )
    Verkligen. Gt17 skräpet skulle jag aldrig sätta dit något oavsett.
    De turboras jag lagat har blivit 15T.
    Även till en 80 årig gubbe med en 2.0t fick sig en begagnad 15T.

  13. #13
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Hellre en ny från Kina än en begagnad original . Är inte begagnat ngt slitet och lite osäkert kort, kan kännas helt bra i glapp men läcka som ett såll i tätningen. Har två Gt1752Turbo från Kina i drift på mina 9-5:or den ena har dock bara gått 20min i uppstart efter helrenovering av motorn så den har jag inte börjat köra med än. Den andra är i drift sedan i höstas och går än så länge finfint, ser inget problem med kinaklonen ännu. Mina är inte av det fabrikat du länkat till dock. Det jag fick göra var att kontrollera inställningen på förspänningen vakuum-klockans stång är rätt, båda hade lite väl mycket förspänning, man kan nöja sig med 1-2mm där. Den ena turbon fick jag vrida kompressorhuset några grader på men det är väldigt lätt åtgärdat. Märkte inte felet förrän jag skulle montera oljerturen från turbon och den inte gick att få dit. Den nya laddar bra och stadigt ända upp till röda gränsen på turbomätaren vilket den andra aldrig gjorde!

    Kan säga att min Kina snurra i min andra bil fungerar klockrent efter 4000 mil och då med Steg 1.
    Vissa eftermarknads snurror fungerar klockrent, men man skyller gärna på kvalitén när den rasar, med utebliven service för att man"har inte tid" att serva. Oftast oljan som är dålig och skit som sätter igen silen ja då pajjar vilken turbo som helst. Turbon är det första som får oljesmörjning, därav att den rycker först vid dålig olja och koksad sil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2018-09-23 klockan 20:23.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Verkligen. Gt17 skräpet skulle jag aldrig sätta dit något oavsett.
    De turboras jag lagat har blivit 15T.
    Även till en 80 årig gubbe med en 2.0t fick sig en begagnad 15T.
    Ja 15T är väl inte fel. Hur mycket dyrare blir det att konvertera till GT15 jämfört med skräpet?

  15. #15
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Ja 15T är väl inte fel. Hur mycket dyrare blir det att konvertera till GT15 jämfört med skräpet?
    Köpte 15T turbo med rör för 1700kr.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Om jag monterar en 15T så måste jag väl byta insugsröret på turbon också va?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Porki Visa inlägg
    Om jag monterar en 15T så måste jag väl byta insugsröret på turbon också va?
    Nej allt är samma, bara vattenröret som skiljer sig. och de finns adaptrar för att få de att passa

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Nej allt är samma, bara vattenröret som skiljer sig. och de finns adaptrar för att få de att passa
    Men jag har hört att det kan skilja på cobrorna mellan årsmodelelrna till 15T? passar GT17 cobran ändå på alla aggregat?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    I vilka satt det 15T så att man kolla på skroten ?
    Länk till adaptern ?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    I vilka satt det 15T så att man kolla på skroten ?
    Länk till adaptern ?
    Saab 9-3og Aero 99-02 långnos
    Saab 9-5 Aero/2.3T 220hk 98-05 15T långnos
    Saab 9-5 Aero/2.3T 220hk 06-10 15T kortnos + kungscobran


    Adapter kit kan köpas genom Nordic Dalarna.




    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Turbo, renoveringsobjekt, GT1752 från en 9-5 2.0t 2001
    Av Brisse i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-05-06, 13:28
  2. MapTun´s gt1752 turbo, erfarenheter?
    Av maaaakn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 22:32
  3. Garret GT1752 Steg1-turbo
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •