Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Renovering av bromsok

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Renovering av bromsok

    Jag har precis köpt begagnade broms (aero bak) till min 9-5.
    Funderar lite på hur jag ska få dom fina.
    Smutsiga som tusan och behöver kärlek.
    Hur skulle ni göra?

    Mvh
    Anders

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Beställ renoveringskitt från Tyskland med ny kolv för ca ~100kr per sida. T.ex Autofren art.nr D41105C bör vara rätt förutsatt att det är 9-5 med 2002-2010 med ventilerade bromsar och 40mm kolv som du menar.

    Plocka isär oken totalt och blästra dem och grundmåla och måla dem sedan i valfri färg.

    Kolvarna kan visserligen vara OK som du har men det är så lite pengar så det är knappt värt att återanvända gamla kolvarna.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    joH900 skrev "Plocka isär oken totalt och blästra dem ..."

    Är det inte bättre att först grovt rengöra oken med avfettning, bromsrengöring eller liknande sen skrapa/stålborsta?
    Sedan blästra om man har tillgång till en bläster och sist demontera > renovera/skruva ihop > grundmåla

    Så skulle jag gjort för att inte skada något invändigt med blästern, eller tänker jag fel?
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Jag tyckte elektrolys var smidigt och gav bra resultat. Iofs har jag inte kommit längre än att olja in oket efteråt (för skydd under förvaringen), men det ser fint ut.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ndlingsmetoder

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av FASSAN Visa inlägg
    joH900 skrev "Plocka isär oken totalt och blästra dem ..."

    Är det inte bättre att först grovt rengöra oken med avfettning, bromsrengöring eller liknande sen skrapa/stålborsta?
    Sedan blästra om man har tillgång till en bläster och sist demontera > renovera/skruva ihop > grundmåla

    Så skulle jag gjort för att inte skada något invändigt med blästern, eller tänker jag fel?
    Ja, det är bättre. Jag skrev inte riktigt i rätt ordning

    Jag brukar bara knacka bort den värsta rosten med en spetsig slagghammare. Tar sån jävla tid och blästra annars.

    Målar alltid oken innan montering för och slippa kladda färg på gummidetaljerna.

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jag tyckte elektrolys var smidigt och gav bra resultat. Iofs har jag inte kommit längre än att olja in oket efteråt (för skydd under förvaringen), men det ser fint ut.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ndlingsmetoder

    Elektrolys funkar bra, jag har gjort det på några av mina ok och de har hållit sig lika rostfria och fina efter jag målat dem som de jag blästrat. Har man möjlighet och blästra så skulle de nog fått sig en omgång efter elektrolysbad också för att få en fin yta och grundmåla och få bort all smuts ordentligt från badet.

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Tack för tips!
    Jag beställer renoveringssats, tack JoH900 för länk.
    Köper även ett par beggade framok så får jag nya/renoverade ok runt om.
    Elektrolys verkar intressant, har ett par främre bärarmar som behöver lite kärlek.
    Jag bor i Wien, har tyvärr ingen bläster men hittade ett företag som har en DIY tjänst.
    https://selbststrahlen.at/shop/
    Velar mellan elektrolys och bläster.

    Med risk att vara tjatig.
    Tack!

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    En stor skillnad mellan elektrolys och bläster är att:
    Elektrolys omvandlar rost till järn
    .
    Bläster tar bort rost och järn.

    En fördel med elektrolys är att man kan göra annat under tiden. T.ex avrosta ett ok och två hållare till

    För ett år sedan har jag gjort det Wipperman planerar. ok bak, inkl hållare, och länkarmar fram.

    Ok:
    Elektrolys, biltemas zinkspray, biltemas ok-färg. Möjligen skulle jag skippa zinken om jag var snabb. Problemet med elektrolys är att ytan med rent järn blir så ren att den direkt börjar rosta av fukten i luften. Då är zink bra för att hindra detta om man inte kan måla direkt.

    Oken ser fina ut fortfarande.

    Länkarmarna:
    Elektrolys, biltemas zinkspray, Hagmans CA primer, biltemas svarta fälg-färg för jag ville inte ha dem gula. Men det håller sämre. Man kanske skulle köra med bromsokfärg på dem oxo?

    Jag köpte Autofren Seinsa (art.nr D41105C) renoveringssatserna billigt hos autodoc.
    Autodoc renoveringssatser med kolv till 2 Aero bromsok bak.jpg
    En detalj jag märkte: Luftningsnipplarna var längre än original och de gamla original nippellocken var bättre,
    Autodoc renoveringssatser med kolv till 2 Aero bromsok bak - nippellock.jpg
    så de byttes inte. Original till vänster. Ja, jag vet nippellocket kom inte med på förra bilden, men här är det.

    Min carbon grey 9-5 skall snart få samma behandling som din, Wipperman. Ok är redan inhandlade hos "hovleverantören". Men renoveringssatserna är inte beställda ännu.
    Extra länkarmar skaffade. De bästa skall renoveras. Powerflex finns oxo.
    Annars saknas bara tid

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Är också på gång med detta. Tänkte blästra länkarmar & köra 2 omgångar svart hammarlack.
    Tror jag gör samma med ok.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Kolvtoppen ser lite annorlunda ut mot original men längden på kolv och diameter är iaf rätt?

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Kolvtoppen ser lite annorlunda ut mot original men längden på kolv och diameter är iaf rätt?
    Har tyvärr inga bilder på andra änden av kolven. Men de ser väldigt lika ut i den änden som är synlig, eller?

    Original är typ konkav i andra änden (vilken är toppen på en liggande kolv? den inne i cylindern kanske..)
    Har ett svagt minne av att den i kitet är helt flat, men är väldigt osäker. Är det det du menar?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Det yttersta svarvade spåret var nog inte min på min org.kolv... kommer inte ihåg nu dock men kan inte minnas det såg ut så iaf. Hur det ser ut är ju egentligen skitsamma sålänge längd och diameter är OK och det ska ju vara rätt iaf.

    Själva renoveringskittet är ju samma på några BMWs m.m så kanske därför den ser ut som den gör

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det yttersta svarvade spåret var nog inte min på min org.kolv... kommer inte ihåg nu dock men kan inte minnas det såg ut så iaf. Hur det ser ut är ju egentligen skitsamma sålänge längd och diameter är OK och det ska ju vara rätt iaf.

    Själva renoveringskittet är ju samma på några BMWs m.m så kanske därför den ser ut som den gör
    Nja, jag kollade faktiskt på en originalkolv men såg ingen skillnad. Dock hade rosten kamoflerat originalutseendet så jag är lite osäker.

    Men vill vi inte diskutera olja, kan detta vara ett meningslöst alternativ . Uppenbarligen fungerar kitet utmärkt mitt har suttit ca ett år nu...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Sitter väl till och med samma ok på nån BMW vill jag minnas att jag hittade i nån lista när jag behövde ett nytt bakok på Aeron.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Sitter väl till och med samma ok på nån BMW vill jag minnas att jag hittade i nån lista när jag behövde ett nytt bakok på Aeron.
    Vilken? Budweg listar såvitt jag vet bara Saab som enda bil 9-5 ventilerade oken passar men det som de skriver är visserligen inte lag

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag minns inte, men när jag letade ok har jag för mej det dök upp under "passar också" på nån (troligen tysk) bilsite.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Nu har jag beställt renoveringssatser till mina bromsok, elektrolys lockar, ska försöka ge mig på ett test i helgen.
    Har en CTEK laddare som troligen inte kommer att fungera, men tänkte koppla den till ett batteri som sedan ansluts till katod/anod.
    Kul projekt.
    Jag lägger upp en rapport på min "projektsida".

Liknande ämnen

  1. bromsOK
    Av Ex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 19:42
  2. [LÖST] Passande bakre bromsok OG9-5 2,3t -99
    Av drutten66 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •