Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Slitna motorram/subframebussningar OG9-5

  1. #1

    Slitna motorram/subframebussningar OG9-5

    Hej!

    Har kollat lite på mina motorram bussningar (subframe).

    De främre är ok men de andra ser ut som de hänger o glappar när man drar med kofot.

    Det klonkar lite när man gasar / släpper gasen

    frågan är.

    1. Vilken typ ska man köpa? org bussningar eller polyreuthan?
    2. Måste hela motorramen demonteras vid byte av bussningar?
    3. Vart köper man bussningarna? de verkar vara snordyra. någon som vet vart de säljs billigt?

    tack

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    120

    Re: Slitna motorram bussningar (subframe) saab 9-5

    har samma problem o undrar också vart dom går att köpa billigt

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Slitna motorram bussningar (subframe) saab 9-5

    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Byta bussningar i subframe OG9-5

    Hello,

    Snart hoppar motorn ut ur bilen så jag måste göra ett ryck med dom hatade subframebussningarnar. Jag har sökt och sökt och det verkar finnas en drös åsikter om hur man går till väga för att byta dom. Lokala firman skulle ha 10000:- för jobb och delar och det är helt uteslutet. Så min fråga är till er som har bytt till polyuretanbussningar och pressat in dom med hjälp av domkraft, som i den här filmen:

    https://www.youtube.com/watch?v=p5-kj7wO5dM

    Det ser nästan oförskämt enkelt ut om man bara kollar filmen. Hur upplever ni att det gick i praktiken? Stötte ni på några relevanta fallgropar som jag borde ta höjd för?

    Jag fattar att det nog blir trångt, men är det möjligt att göra hemma i garaget med bilen på bockar, eller är det i princip ett krav att ha bilen på en lyft? Det känns inte som en höjdare att hyra en hall och inte hinna klart om något jävlas, och murphy lär väl vilja få sitt sagt innan det hela är klart.


    Sen en separat fråga. Det verkar finnas lite olika uppfattningar om storleken på powerflex-bussningar jämför med originalen. Tydligen är några bussningar 40mm på MY02-> medan PF-bussningen är 38mm. Finns det någon här som kan skina ett ljus på den frågan och om det i praktiken spelar någon roll?


    Bonusfråga: Känner ni till en mek i närheten av Umeå som skulle kunna tänka sig att ta på sig det här uppdraget så lejer jag med glädje bort jobbet mot en rimlig peng.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Bra film du hittat, tack för den! Ja det ser verkligen enkelt ut. Jag skulle aldrig tveka att göra jobbet själv men det gör jag ju med allt som gäller bilarna. Jag har inte gjort något liknande ännu men jag har gjort en del annat under bilarna. Jag brukar hissa omväxlande fram och bak för att få upp bilen tillräckligt högt på 4 st pallbockar. Det ska gå att rulla runt obehindrat under bilen liggande på montörsvagnen. För mig är det enklare att jobba liggande under bilen än att stå med böjd nacke. Skyddsglasögon behövs för att inte få skräp i ögonen. Det största problemet brukar vara fastrostade skruvar. En kraftig mutterknackare underlättar mycket liksom att garaget har ett slätt och hårt golv som montörsvagnen rullar lätt på.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Försök få tag på en lös subframe och renovera annars. Så gjorde jag.
    Pressade ur bussningarna och skickade den på blästring och lack. Sen i med nya powerflex bussningar. Bytte även allt övrigt i bussningsväg när skiten ändå var nere.

    Då går bytet snabbt, och inga problem att göra hemma i garaget. Hjulinställning bör dock göras efter detta.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Min og9-5 gungar ganska rejält när jag bromsar. Ungefär som att motorn vill fortsätta framåt om ni förstår vad jag menar
    Är det troligt att det är subframe bussningar som är dåliga då?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av voltagecontrol Visa inlägg
    min fråga är till er som har bytt till polyuretanbussningar och pressat in dom med hjälp av domkraft
    Använde en gängstång och div passande brickor och hylsor. Gick bra. Tog ner/bort subframen. Fixade rost, målade. Så den var lös. Passade på att fixa alla bussningar i framvagnen till PowerFlex

    "PowerFlex", dvs INTE "polyuretan" av annat fabrikat, som ej håller. Antagligen finns det en anledning att de som säljs till lägre pris håller kortare tid, ibland mycket kortare tid.

    Citat Ursprungligen postat av voltagecontrol Visa inlägg
    Jag fattar att det nog blir trångt, men är det möjligt att göra hemma i garaget med bilen på bockar, eller är det i princip ett krav att ha bilen på en lyft? Det känns inte som en höjdare att hyra en hall och inte hinna klart om något jävlas, och murphy lär väl vilja få sitt sagt innan det hela är klart.
    Jag har bytt med bilen hissad på pallbockar. Egentligen inget konstigt. Men det är många skruvar såklart. Fördelen om man har tid och gör det själv är att man då oxo kan se om det är något annat som behöver bytas. Alltså normalt jobbiga grejer som blir superenkla att byta med subframen borta. Typ servoslang. Men oxo att ta ner oljetråget och rensa ev skit...

    Citat Ursprungligen postat av voltagecontrol Visa inlägg
    Sen en separat fråga. Det verkar finnas lite olika uppfattningar om storleken på powerflex-bussningar jämför med originalen. Tydligen är några bussningar 40mm på MY02-> medan PF-bussningen är 38mm. Finns det någon här som kan skina ett ljus på den frågan och om det i praktiken spelar någon roll?
    Beror på vem du frågar. finns mycket skrivet på forumet om den saken PowerFlex säger att deras funkar ändå, så jag provade. Det funkar efter Xår. Jag planerar montera PowerFlex precis som de är igen om ett tag...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    ca 3timmars jobb på garagegolvet enligt Kyle.
    https://youtu.be/lEGQSK63Tms

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    En av kommentarerna till Kyles video är.
    "Recently i've seen a guy from Poland i think it was, on youtube doing the same job. Installing the bushings took him about 6 minutes or less for each because he used a cheat method whereby he (using a very sharp hot blade) cut the powerflex bushing horizontally creating a top piece and a bottom piece both of which are effortless to place in the frame before adding the metal sleeve and fitting the bolt. Once all six were in position and hand tight he went back around and torqued them up to spec ..zero issues. "

    Det är ingen polak, utan Jonas som han hänvisar till: 18:14 i denna video https://youtu.be/9TmHexHzLXs?t=1094

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Och varken Kyle eller Jonas har PowerFlex-bussningar. Jonas har ProParts variant av lägre kvalitet och sämre hållbarhet.

    Eftersom vissa bussningar från PowerFlex kommer delade och andra inte är delade kan man ju anta att det finns ett skäl till det. Rimligen har PowerFlex mycket stor kunskap.

    Det är möjligt att det går fortare att montera om man först delar bussningarna. Med tanke på hur enkelt Kyle pressade i bussningarna har jag svårt att se meningen. Jag har monterat riktiga PowerFlex bussningar genom att pressa i dem med gängstång och lämpliga hylsor. Vad jag kommer ihåg gick det på ca en halvtimma. Speciellt de mittre var mycket enkla att få dit. Så jag skulle inte spara särskilt mycket tid genom att skära sönder dem.

    Fast om man delar dem måste man lägga tid på ett extra moment. Dessutom riskerar man att skära fel. Att montera dessa bussningar av sämre hållbarhet efter att först ha skurit sönder dem. Ja, det kanske är ett jättesmart sätt att spara lite tid. Eller så är det ett okunnigt sätt att förkorta bussningens livslängd. Speciellt om man skär liite snett och inte monterar exakt rätt.

    I kommentaren står det "cheat method"...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Om det är ett bra eller dåligt sätt att dela dem, är en bra fråga. Det är i.v.f. ett sätt. Med tanke på utformning och hur de monteras så gör det nog ingen större skillnad. Men jag har ingen koll full där.

    ProParts blå har ju visat sig inte vara värda att ta i, om man vill ha långtids hållbarhet. PowerFlex lila (Shore 80A) PFF66-208 är det som gäller. Verkar dock lite svåra att få tag i nu.
    Tyvärr verkar vissa ProParts sälj ställen ange PowerFlex & PFF66-208 för de blå bussningarna. Så man får passa sig.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Hade samma problem för ett par år sedan. Gjorde dock en semi-lösning där jag enbart bytte de två närmast torpedväggen med powerflex-bussningar då de längst bak verkar ta mest stryk. Blev som dag och natt efter bytet och det funkar än.

    Jag lossade bara subframe i samliga bultar och sågade ut de bakre, satte nya bussningar samt monterade ihop subframe igen. En av de bakre bultarna till subframe hade dock fått för mycket stryk av all påfrestning så den töjdes och gick av vid återmontering så fick jaga som en galning för att hitta en likvärdig bult på mekanisk verkstad. Hade jag inte fått bultbrott så skulle jobbet enbart tagit runt 4 timmar som mest med simplare verktyg. Gjorde jobbet utomhus på sommaren.
    SAAB Vector 2.0t M02

  14. #14

    Byta bussningar framvagnsbalk/subframe Saab 9-5 2005

    Hej,

    Besiktade nyss min gamla häck och fick givetvis nedslag. Har börjat fundera åt skroten men vill ge den en chans till. Vill ju passera 30000 mil åtminstone! Största problemet var bussningar i framvagnsbalken som tydligen var helt slut.

    Det står: "Framvagnsram, (EG: 5.1.1), lagring bak, båda sidor, skadad."

    Det ska då vara bussning nr 11 enligt Speedparts eminenta sida: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ring/framvagn/.

    Hur jävliga är dessa att byta? Går det att hissa upp bilen och plocka dem en och en utan att det säckar ihop eller behöver man en domkraft som stöd? Sitter de svåråtkomligt? Brukar de sitta sinnessjukt hårt? Övriga tips? Har aldrig gett mig på denna delen av bilen förr

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av subframebussningar OG9-5
    Av Laplander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 90
    Senaste inlägg: 2022-10-30, 23:39
  2. Skillnader på bakre subframebussningar OG9-5
    Av joH900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-21, 12:21
  3. Subframebussningar med rätt mått till 9-5
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2019-08-23, 13:45
  4. Powerflex subframebussningar OG9-5
    Av sigu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 09:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •