Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Startproblem och låg batterispänning 9-3

  1. #1

    Startproblem och låg batterispänning 9-3

    Hej.

    Har en 9-3 2.0 års 2003. Var ute och körde och helt plötligt började antispinn blinka på datorn att det var ur funktion. Strax efter står det att airbag ur funktion. Stannade av bilen och skulle försöka starta den igen men det bara klickade. Statoil låg nära så traskade iväg och köpte ett nytt batteri och bilen startade och gick helt som vanligt. Men morgonen efter så hände samma sak. Kollade batteriet med multimetern och det var endast 7v i detta. Laddade upp det och satte in det i bilen. Testade att starta men det bara klickar och lampor blinkar hit och dit. Sprakar ordentligt bakom handsfacket märkte jag också när jag vred på nyckeln. Hmm jaa vad kan detta vara fel?? Generator, relä, laddningsregulator??? Mätade batteriet när det nu satt i bilen och då visade det 7,5 v men när jag kopplade lös det så visar det 11v..hmmm

    Tips mottages gärna...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av joskin7373 Visa inlägg
    Hej.

    Har en 9-3 2.0 års 2003. Var ute och körde och helt plötligt började antispinn blinka på datorn att det var ur funktion. Strax efter står det att airbag ur funktion. Stannade av bilen och skulle försöka starta den igen men det bara klickade. Statoil låg nära så traskade iväg och köpte ett nytt batteri och bilen startade och gick helt som vanligt. Men morgonen efter så hände samma sak. Kollade batteriet med multimetern och det var endast 7v i detta. Laddade upp det och satte in det i bilen. Testade att starta men det bara klickar och lampor blinkar hit och dit. Sprakar ordentligt bakom handsfacket märkte jag också när jag vred på nyckeln. Hmm jaa vad kan detta vara fel?? Generator, relä, laddningsregulator??? Mätade batteriet när det nu satt i bilen och då visade det 7,5 v men när jag kopplade lös det så visar det 11v..hmmm

    Tips mottages gärna...
    Prova ladda batteriet en gång till, det tar ofta minst 12 timmar om du inte har en kraftig laddare.
    Batteriet du köpte kan vara trasigt.
    Kolla även batteripoler så dom sitter ordentligt.

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Tips:
    Nu har du två batterier. Ladda upp båda. Då märker du om det är skillnad och om det gamla är felkällan. Annars har du ett reservbatteri till hands för vidare felsökning!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tips:
    Nu har du två batterier. Ladda upp båda. Då märker du om det är skillnad och om det gamla är felkällan. Annars har du ett reservbatteri till hands för vidare felsökning!
    Håller på att ladda upp båda och ska testa under morgondagen så får vi se hur det går...Känns väl ändå lite långsökt att det skulle vara batteriet som spökar då bilen beter sig som den gör. Har ett par bekanta som tycker sig kunna och de vill hävda generator eller laddningsregulator. Tänker att även om generatorn inte laddar så borde den väl starta med ett fulladdat batteri eller tänker jag fel?

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Du tenker rett.

    Etter at du har fått ladet opp et batteri fullt, noe som kan ta > 20 timer med en gjennomsnittlig ladestrøm på (feks. 4 A), skal det bli interessant å se om bilen har fått en strømtyv.

    Feil ved generator burde vises med ladelampe, eller ved at du måler ladespenning < ca. 13,8 V.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Laddade upp batteriet till max. Bilen startade direkt. Körde den från jobbet ca en mil hem och under färden lyser inga varningar. Kopplade på multimetern på batteriet och den visade 11.8v vilket är ju alldeles för lite. Hmm jag tänker om det borde vara generatorn ska inte laddlampan lysa då?? Finns det annat som kan vara orsak förutom generatorn??

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Spänningsfall mellan polskruvar på generatorn till kabelskon som sitter på polskruven kan orsakas av att muttern är dåligt spänd, den kan vibrera loss med tiden, det felet hade jag på og9-3. Det kan vara spänningsfall mellan kabelskon och kabeln (mot generator och/eller batteri). Dessa två fel finns det ganska mycket skrivet om så de verkar vara relativt vanliga. Annars kan det vara laddningsregulatorn som behöver bytas. Mät spänningen över batteriet direkt efter start av motorn, bör vara ca 14,4 V, efter 15-20 minuter har det oftast gått ner till ca 14,0 V.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av joskin7373 Visa inlägg
    - Kopplade på multimetern på batteriet och den visade 11.8v vilket är ju alldeles för lite.
    Mål spenning, når motoren går:

    - Med multimeter på begge batteripolene;

    - Med meteret på begge polskoene.

    Hva viser målingene?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Mål spenning, når motoren går:

    - Med multimeter på begge batteripolene;

    - Med meteret på begge polskoene.

    Hva viser målingene?

    Kollade med multimetern på batteriet innan jag startade 12.85v. Startade sedan bilen och den fick gå i ca fem minuter och då var batteriet nere på 12.2v. Inga varningar lyser.. Vet inte riktigt hur jag mäter direkt på generatorn..

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det är svårt att komma åt och riskfyllt med drivremmen. Demontera kablarna från generatorn och inspektera efter skador, smuts, oxid. Hittar du inget uppenbart så är nog laddningsregulatorn kandidat för utbyte. Ska man mäta med motorn igång så behöver man bra mätkablar med lämpliga isolerade "krokodilklämmor". Troligen är det överkurs.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Hmm låter som överkurs för mig med generatorn..... Tror det blir att inhandla en laddningsregulator imorrn och skruva dit så får vi se om det blir någon skillnad!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Laddningsregulatorn sitter på generatorn. Det är lite delar att plocka bort innan man kommer åt regulatorn. Samma delar ska bort för att komma åt polskruvar och kabelskor. Enligt WIS görs jobbet ovanifrån.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av joskin7373 Visa inlägg
    - Startade sedan bilen och den fick gå i ca fem minuter och då var batteriet nere på 12.2v.
    Var 12.2V målt på (begge) polskoene (-klemmene) eller var det på selve polene på batteriet? I tilfelle dette siste kunne den første målingen være interessant - og én måling til der pluss målepinne er på polskoen og minus på et godt, uisolert punkt på chassis. Begge disse målingene etter at motoren er startet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    QUOTE=Norrbagge;1494626]Var 12.2V målt på (begge) polskoene (-klemmene) eller var det på selve polene på batteriet? I tilfelle dette siste kunne den første målingen være interessant - og én måling til der pluss målepinne er på polskoen og minus på et godt, uisolert punkt på chassis. Begge disse målingene etter at motoren er startet.[/QUOTE]


    Hur menar du nu? Plus på batteriklämman (inte batteripolen) och minus på chassit eller hur tänker du??

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av joskin7373 Visa inlägg
    Plus på batteriklämman (inte batteripolen) och minus på chassit -
    Presis så . Og én måling med pluss og minus på klemmene - OM 12,2V var målt på polene.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Presis så . Og én måling med pluss og minus på klemmene - OM 12,2V var målt på polene.

    Testade att mäta på klämmorna istället för batteripolen och nu låg det på 11.8v när bilen är igång. Testade plus klämman mot chassit och får samma resultat...Så det verkar bara vara att konstatera att den ej laddar något via generatorn. Får ta att ringa verkstad imorrn å höra mig för om kostnad för detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    En liten fundering till...såg att biltema hade en generator för 1995:- till denna model. Är det dumt att inhandla eller ska jag hitta en beg på tex laga.se? Vill ju inte lägga ut allt för mycket då bilen börjar bli till åren....

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Lägg in en köpes annons på forumet.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Förstår jag rätt så finns fortfarande möjligheten att det bara är dålig kontakt från polskruv/skruvar på generatorn till batteriet. Kolla det innan generatorn byts.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Laddningslampan är för övrigt ingen varningslampa för utebliven laddning. Finns många fel på en generator som inte påverkar lampan nåt. Om allt är i ordning tänds den dock om remmen går av eller nåt sånt och generatorn stannar. I övrigt "varnar" den inget.
    Det går nog i övrigt alldeles utmärkt att laga den du har också. Vanligaste felet är ju utslitna kol men många ggr är släpringen väldigt sliten också så man får ju sätta allt i relation till varann. Är den tyst och fin i lagren och släpringen skaplig så går det nog många mil till med ny regulator eller enbart kol men de är lite pillriga att byta och på en del går det inte alls.
    Senast redigerat av StefanM den 2018-09-26 klockan 12:32.

  20. #20
    Tack för alla tips och tankar i detta ärende. Har inte hunnit kika och felsöka pga mycket på jobbet denna vecka. Har bokat tid på verkstad nästa vecka så får de kolla och komma med domen! Har en kompis som är rätt duktig hoppas jag och som skulle titta förbi till helgen så då får vi kika och slå våra "kloka" huvuden ihop och använda era tips och se om vi kan komma någonvart....

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte
    Av andreas88nyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 01:32
  2. SAAB 9-5 -03 startar inte.
    Av RobinT77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 21:32
  3. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •