Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Motorbyte OG9-5 B235E -> B235R

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Motorbyte OG9-5 B235E -> B235R

    Funderar på att byta motor i bilen, en 2,3t 185hk. Den är allmänt sliten och har dåligt oljetryck då lampan blinkar till ibland vid tomgång.
    Har bara gått 28" och är väl servad och går bra och går tyst.. men undrar om jag kan stoppa i en 2,3 aero från samma årsmodell?
    Har hittat en bra motor och låda med ny koppling till bra pris. Funkar det? Är det enklast att ta neråt eller kan man ta motorn uppåt, då jag inte har lyft.

    Hur gör man med boxen? Går det att starta och köra Aeromotorn med min box?
    Ska lägga in steg 1 eller 2 senare när jag vet att bilen går.
    Senast redigerat av Thomas20160203 den 2019-01-25 klockan 17:45. Anledning: Problem löst, ny givare
    Saab 9-5 Vector -03

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hur kör du egentligen. Allmänt sliten motor när du bara kört 28tum? :-) :-)

    Årsmodell? Normalt skiljer väl bara turbon. Så det är inget konstigt byte egentligen. Turbon kan ju bytas separat från motorn. Så de kan du skaffa separat.

    Boxen behåller du lämpligen och uppgraderar till steg 1 när du ändå måste anpassa till ny motor.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Jaja,,, vet inte om motorn är sliten den går tyst drar ingen olja alls.. väl servad, bara den jävla oljetryckslampan som blinkar ibland på omgång..
    Båda bilarna är -03, sitter en ny aeroturbo i min bil nu. startar bilen med min box? ja det blir nog steg 1
    Saab 9-5 Vector -03

  4. #4
    Basmotorn är samma , den kommer starta med din box skillnaden är att turbon kommeer inte ladda fullt ut. Kasta in Aero bin med steg 1 så kommer bilen gå finfint

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Om den inte drar olja & är i bra skick förutom oljetrycket, så kan det väl vara en idé att felsöka det till att börja med?

    Får du sen ordning på det kan du ju sätta dit en Aero turbo.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det kan ju faktiskt tom vara fel på oljetrycksgivare eller kablar, dvs helt ok motor.

    Alltså:
    1)hitta felet
    2)lös felet
    3)optimera, uppgradera...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Har du haft ner tråget någon gång?
    Annars borde du göra det och göra rent ordentligt, byta o-ring till oljesilen. Sedan byter du Turbo till td04 med nya fräscha rör.

    Sen har du en Aero mer eller mindre. Optimera boxen vore ju ingen dum idé heller

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Innan du river.

    Kolla med ficklampan där oljegivaren sitter. Be någon gasa upp lite medans du lyser rakt på givaren och se om det läcker.
    Byt den även om den inte läcker.
    Kostar 100 kr och lite arbete men värt ifall det är det som är felet.

    En oljegivare som läcker olja brukar går hand i hand med en blinkande oljelampa.

    Övrigt:
    Jag tar alltid motorn upp. Du behöver en motorlyft och gärna lyftok.
    Senast redigerat av toorp den 2018-09-21 klockan 17:28.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Yes jag ska kolla och byta oljetrycksgivaren först.. har sett en del ha det problemet. Jag har inte haft ner tråget men bilen är servad och bytt olja varje 1500 mil sedan ny, är det svårt eller mkt jobb med det? Man byter väl silen när tråget ändå är nere? Mer saker att byta om jag tar ner tråget?
    Det sitter redan en aero turbo i bilen som ska få steg 1 när olje problemet är löst.
    Saab 9-5 Vector -03

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du bör kolla att oljepickupen sitter och dess sil dels inte är delvis igensatt, dels är korrekt monterad - den kan felmonteras så den delvis suger luft.

    Sedan så behöver marginellt lågt oljetryck i sig inte nödvändigtvis vara en showstopper - om man inte hittar någon orsak (efter att ha bytt det uppenbara, oljetrycksgivaren) så skulle jag provat med att gå upp till ett snäpp tjockare olja och se om det hjälper (kanske, kanske inte - beror på problemet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Hur man än vänder & vrider så är det DEFINITIVT enklare att ta ned tråget & undersöka jämfört med att byta hela motorn!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Först och främst så tycker jag man ska börja med att felsöka motorn som sitter i bilen. Är det lågt oljetryck vid tomgång eller är det enbart oljetrycksgivaren som strular? Drar den ingen olja så bör kolvringarna vara i gott skick i alla fall, utan en massa koks i kolvringsspåren vilket annars inte är helt ovanligt.

    Jag skulle också mätt upp hur långt kamkedjesträckaren är ute, något man även bör göra på den motor du ska byta till om du väljer att gå vidare med bytet. Att byta kedja när motorn sitter i bilen är inte så skoj, så det görs rimligen i förebyggande syfte om man byter motorn om inte kedjan är i väldigt gott skick.

    Ta ned oljetråget bör man också göra tycker jag, även på den motor du tänkt byta till, för att rengöra eller byta sugsilen, rengöra tråget och också för att byta O-ringarna till oljerör och sugsil då dessa tenderar att bli väldigt hårda med tiden. Dåliga O-ringar kan ge problem med oljetrycket, men jag tror inte att det är så vanligt på dessa motorer som det är på TTiD motorerna.

    Tar man ned oljetråget så går det ju också att byta vev- och ramlager om man anser att det skulle behövas.

    Att slå i tjockare olja är ingen lösning i min mening, tjockare olja kan enbart öka oljetrycket genom att minska oljeflödet. Det döljer symtomen utan att lösa problemet så att säga.

    Sedan är förstås ett bra oljefilter viktigt för oljetrycket.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Att slå i tjockare olja är ingen lösning i min mening, tjockare olja kan enbart öka oljetrycket genom att minska oljeflödet. Det döljer symtomen utan att lösa problemet så att säga.
    Det beror på vad problemet är. Det högre oljetrycket gör att oljan kan nå högre i motorn, vilket kan hjälpa om pumpen eller regulatorn (har för mig att det finns en) är trött. Men naturligtvis blir det bättre om man åtgärdar grundproblemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Hallå alla hjälpsamma personer.. ska byta givaren imorgon om jag kan komma åt den ( ser trångt ut)
    Motorbyte kan vänta lite, men har köpt bilen i fråga idag. En aero -02 med ingen extra utrustning alls, inte ens vinge. Ska köra med den och kolla att allt känns bra och hur den går..
    Får bli vinterbil annars. och ta delar av. Ska ta av tråget någon dag och göra rent och byta silen, är det mer som man kan byta?
    Silen och o-ringarna 3 st? Vad ska man köpa för packnings klet till tråget?

    - - - Uppdaterad - - -

    Om tjockare olja... 5-50?
    Saab 9-5 Vector -03

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Byter man givaren uppefrån eller under? ser den inte ens uppefrån...
    Saab 9-5 Vector -03

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Uppifrån.


    Ficklampa.
    24mm blocknyckel.
    Skiftnyckel kan behövas ibland.
    mejsel

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det beror på vad problemet är. Det högre oljetrycket gör att oljan kan nå högre i motorn, vilket kan hjälpa om pumpen eller regulatorn (har för mig att det finns en) är trött. Men naturligtvis blir det bättre om man åtgärdar grundproblemet.
    Det som händer när man slår i en tjockare olja är att flödesmotståndet blir högre, detta ger lägre oljeflöde och således får man högre oljetryck.

    Någon regulator finns inte mer än en enkel övertrycksventil i form av en fjäderbelastad kolv som öppnar om oljetrycket blir för högt. Det är en gerotor pump på B2X5 och invändig kugghjulspump på de äldre B2X4, dessa har i princip ett konstant oljeflöde per pumpvarv.

    Har man problem med oljetrycket så är det i första hand på tomgång med varm motor dessa uppkommer, då oljepumpens varvtal är som lägst på tomgång och oljans viskositet är som lägst då oljan är varm.

    Sedan har kolvkylningsmunstyckena också en liten fjäderbelastad kula som gör att flödet från dessa stoppas vid lågt oljetryck.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas20160203 Visa inlägg
    Hallå alla hjälpsamma personer.. ska byta givaren imorgon om jag kan komma åt den ( ser trångt ut)
    Motorbyte kan vänta lite, men har köpt bilen i fråga idag. En aero -02 med ingen extra utrustning alls, inte ens vinge. Ska köra med den och kolla att allt känns bra och hur den går..
    Får bli vinterbil annars. och ta delar av. Ska ta av tråget någon dag och göra rent och byta silen, är det mer som man kan byta?
    Silen och o-ringarna 3 st? Vad ska man köpa för packnings klet till tråget?

    - - - Uppdaterad - - -

    Om tjockare olja... 5-50?
    Dessa motorer ska inte ha tjockare olja än 40 i varmviskositet, med winter grade 0W eller 5W, med dexos2 klassning.

    Saabs/GM's röda flänstätning rekommenderas, art nr 90297970 eller motsvarande från Loctite. Rätt dyr men räcker länge.

    Oljetråget stoppar man med fördel in i diskmaskin.

  18. #18
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Rätta mig om jag har fel men är det inte så att fjäderkolven i oljekanalen inte går ända upp i tunneln och olja pressar sig förbi toppen av fjäderkolven, och om trycket blir för högt så pressar oljan ner kolven och bakom kolven sitter ett dräneringshål tillbaka till oljetråget.
    Dräneringshålet är täppt av kolven när kolven är i sitt högsta läge och normal oljenivå tar sig förbi på ovansidan kolven, men som sagt om trycket blir för högt i kanalen ska kolven tryckas ner och bakom kolven kommer då dräneringshålet fram. Om kolven skulle träffat taket i tunneln skulle oljan aldrig ta sig förbi utan det finns alltid ett avstånd mellan toppen av kolven och tak där oljan tränger sig förbi.

    Är det så?
    Senast redigerat av toorp den 2018-09-23 klockan 13:31.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Det gick inge bra att byta givaren, man ser den ju uppefrån men får inte ner verktyg eller handen.. så ska prata med en polare som är meck,, men såg att det har runnit olja nånstans vid givaren. Återkommer med mer info när den är bytt. Nästa steg är väl att byta sil? Köpa en ny alltså och o ring?

    - - - Uppdaterad - - -

    Sista utvägen tjockare olja 5w40 eller 0w40?
    Saab 9-5 Vector -03

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Är silen ren behöver man väl inte byta den. Behöver den rengöras gör man väl det i första hand.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Skillnad på b235e och b235r?
    Av huko66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-10-03, 20:33
  2. [LÖST] Skillnad på B235R och B235E i toppen
    Av galnast33 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-12, 12:18
  3. [LÖST] Motorbyte B235R -03 till B235E -05
    Av Olbob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 18:22
  4. Skillnad B235E och B235R
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 14:59
  5. Skillnader på B235E -00 och B235R -01
    Av Jepe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •