Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Köpråd Saab 9-3 SC Biopower

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har premium 150 i min 9-3 2005. Det är ganska mediokert men inte så dåligt att jag gör något åt det.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Du menar att CIM är restade (testade är dom säkert också) och inte gick att få tag på. Det är ju ganska länge sedan nu. Har någon kollat nyligen om CIM finns att få tag på?

    Jag har dålig koll på 9-5 men i alla fall äldre 9-5 är ganska lika og9-3 i elsystemet och där finns inte många likheter med ng9-3. ng9-3 har förutom CIM problem med tändningslåset ISM som är en tillkrånglad histora med processor och kringelektronik som går sönder. Visserligen är ISM billig om man får tag på den. ISM var också slut i våras men Orio löste problemet så efter en tid (i somras) gick den att köpa. Jag hoppas att detsamma gäller CIM. Optobussen för ljud på 2003-2006 kan ju vara kul om man är tekniskt intresserad men är annars mest krånglig och tillför inget mer än "teknikhöjd". Krånglande MIU med hastighetsmätare och varvräknare som ibland lever sina egna liv verkar inte jättevanligt men min bil har det. Kvalitén på elsystemet överlag hos ng9-3 ger ett "rappligt" intryck. Kontakdonen var säkert de billigaste som gick att hitta på marknaden.

    Hur är det med 9-5? Blev elsystemet försämrat mot slutet eller är det mer som og9-3? Skulle jag köpa en till bil nu så skulle jag alla gånger välja en 9-5 framför ng9-3.

    Vad i motorn på ng9-3 är det som är stabilare än B205/B235? Kamkedjorna på B284 är ju slutligen bevisat kass efter år av ihärdigt förnekande av diverse entusiaster här. B207 har en fantastiskt tillkrånglad placering av vattenpumpen. Hur är det med kedjorna på de senare modellerna med B207? Har det inte varit vissa problem med de också?
    Elsystemen på 9-5an är mer eller mindre samma genom åren. Så kvalitén relativt beskymmerfri när de håller elen på 9-5an. Tror inte de finns nån direkta elfel på bilarna förutom att ACCn kan tappa kalibreringen. Man kan tex koppla in nyare MIU i äldre 9-5or och OG93

    Senare 9-3orna använde sig av samma kedja som v6orna har jag för mig , då de införde vvt. Vilket fick kedjorna att rasa, samma gäller T4 i NG9-5

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Då finns det ganska goda skäl att välja og9-5 framför ng9-3 om skick i övrigt är jämförbara och man vill ha så lite problem som möjligt. Annars kan man ju budgetera för ny CIM, ISM och MIU om man gärna vill ha en ng9-3.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Då finns det ganska goda skäl att välja og9-5 framför ng9-3 om skick i övrigt är jämförbara och man vill ha så lite problem som möjligt. Annars kan man ju budgetera för ny CIM, ISM och MIU om man gärna vill ha en ng9-3.
    Helt klart men detta gäller motorer från 2011-2012.

    De tidigare dvs 03-11 har inte detta problemet. Problemen de har är väl skenorna till balanskedjan kan paja och de ska skapa vibrationer i tomgång och högre varv. 9-5an har väl mer problem lager, kedjan, kolvras, kolvringarna m.m om den inte är väl omhändertagen.


    Är båda i fint skick och från 07-11 så får man prioritera.

    Ng93 är roligare att köra och bättre chassi, drar lite mindre bränsle

    OG9-5 är tystare , större, mindre elproblem

    Personligen är jag toknljd med min 05 9-5 och haft den 3-4 år nu utan problem, tror jag har lagt 8000mil hittils och vevaxelgivare och backventil enda som har pajat utöver vanlig service

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jo, min ng9-3 drar ca 10% mindre än min og9-3 så lite sparar den. Jag har haft min ng9-3 i drygt 4 år och kört knappt 4000 mil. När ISM gick sönder och bilen inte var körbar och MapTun sade att den hade varit restnoterad länge utan känd leveranstid så var det inte så kul. Jag hade dock tur och Orio fick ganska snabbt fram en ny ISM åt mig via MapTun. Priset 1114 kr med frakt var helt ok. Förutom ISM har bilen fått nya fjädrar fram, krängningshämmarlänkar, axiallager, stödlager, helt nya bromsar bak (inte helt nödvändigt men kostade bara 4000 kr), huvlåsvajer, nya nyckelhöljen och några omkopplare i ena nyckeln. MIU krånglar ibland men ganska sällan. Det är lite för mycket problem med en bil som bara har gått 11200 mil men delarna är ju billiga så jag är inte missnöjd men jag gör ju alla reparationer och service själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Som jag känner nu lutar det lite mer åt en 9-5:a. NG9-3 tycker jag är snyggare och den är billigare, men 9-5 verkar vara tillförlitligare samt så är den rymligare.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Många inlägg för eller emot 9-3 eller 9-5. Jag har aldrig haft nån 9-5 men däremot några 9-3 både og och ng. Kan inte hålla med om att det är bilar med problem och nåt man borde undvika. Vår SC vi köpte för 13 år sen väntar jag fortfarande på att den ska gå sönder så jag får byta bil Fönsterhissen förardörren har inte fungerar på flera år men det är inget jag behöver och jag ska nog felsöka när jag får för mycket ledig tid. I övrigt superbra bil som fortfarande är snudd på nyskick tack vare bra grundkvalitet.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Förresten, jag har hört att det är vanligt med motorras på 9-5? Stämmer detta?

  9. #49
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    vissa årsmodeller , ja

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Vilka årsmodeller är det?

  11. #51
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Vilka årsmodeller är det?
    98-03 brukar ha mer problem. Problemet uppstår av att folk inte tar hand om bilen ordentligt, servar den inte rätt och går till hobbytrimmare som inte vet vad de gör

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Ett specifikt ex av ng 9-3 (se ovan) är ju inte nödvändigtvis representativt för genomsnittet. Vem vet, det kanske t o m representerar "så illa det kan bli"!? I så fall är det ju inte så dåligt Vill också minnas att ng 9-3 låg klart bättre än medelbilen i bilprovningens statistik (t ex bättre än i stort sett alla "tyskar"). Har själv två exemplar körda sammanlagt 24 000 mil, som uppfört sig mer än OK, och har haft ett tredje helt krångelfritt ("trots" V6!). Jag är helt klart förtjust i ng 9-3. Tycker dessutom att kombin är underskattad - den rymmer en hel del trots sin ringa storlek och är ändå smidig. Om jag stod utan bil idag och hittade en SAAB 9-3 SC Biopower i gott skick, skulle jag förmodligen köpa den!
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Förresten, jag har hört att det är vanligt med motorras på 9-5? Stämmer detta?
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    98-03 brukar ha mer problem.
    "Vanligt" är ett väl starkt ord. De första årsmodellerna (t.o.m. 2003) hade lättare att få "oil sludge" (bara att googla, det inget saab-specifikt fenomen men på svenska google får du av förståeliga skäl många saab-träffar), men det berörde framförallt bilar där det slarvades med service och/eller körs mycket korta sträckor så motorn aldrig hinner bli varm. Saab själva uppskattade fenomenet till 4% av dessa årsmodeller och det är långt ifrån alla av dessa som får motorras.

    Problemet löstes genom en uppgradering av vevhusventilationen, men den skada motorn eventuellt utsatts för innan vevhusventilationen uppdaterades blir man ju inte av med.

    Jag skulle inte vara så orolig: Bilar med oilsludgeproblem är redan skrotade vid det här laget och de som fortfarande lever lär ha skötts och körts på ett sätt som inte gett upphov till oil sludge. Men det gäller ju vilken rejält begagnad bil som helst, skötsel är A och O.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-10-15 klockan 14:17.

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Det verkar vara många olika bud angående 9-3. För vissa verkar den fungera utan problem medan vissa har en massa problem. Det känns som ett lite osäkert kort att köpa en 9-3:a, men om man hittar ett fint och lågmilat exemplar så borde det nog gå bra. Sen tror jag inte att bilprovningens statistik visar smålfel som inte påverkar trafiksäkerheten men som ändå är irriterande och tråkiga för bilägaren. Men det lutar ändå lite mer åt en 9-5:a för min del. Och ska jag köpa en 9-5:a så blir det en 06:a eller nyare, eventuellt en 05:a, för jag vill ha Biopower. Då slipper jag problemen som de tidiga årsmodellerna led av.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag hade siktet inställd på en 9-3 SC Biopower men läste på ordentligt och köpte en 9-5 2.3 Biopower.
    Är så jäkla nöjd med det beslutet. Ska även bli medlem i "STCS" för att ge tillbaka lite för all den kunskap som medlemmarna delar med sig.

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag hade siktet inställd på en 9-3 SC Biopower men läste på ordentligt och köpte en 9-5 2.3 Biopower.
    Är så jäkla nöjd med det beslutet. Ska även bli medlem i "STCS" för att ge tillbaka lite för all den kunskap som medlemmarna delar med sig.
    Vad var det som fick dig att avstå från att köpa en 9-3 SC? Kul att du är nöjd med din 9-5:a!

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Vad var det som fick dig att avstå från att köpa en 9-3 SC? Kul att du är nöjd med din 9-5:a!
    Jag fick känslan att 9-3 hade mer problem med styrboxar och där det var problem med att få tag på reservdelar.
    Det kanske är löst nu och ett "icke-problem".
    Oberoende av val så är en bra SAAB alltid ett bra köp :-)

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3X 2.0T XWD BioPower (210hk)
    Av Trexo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-02-11, 00:27
  2. KÖPRÅD Saab 9-5 biopower -07
    Av Saabpetrus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-01, 14:19
  3. Köpråd Saab 9-5 biopower vector -08
    Av nexius i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 21:49
  4. Köpråd saab 9-5 2.3T BioPower, service
    Av Metal_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 22:46
  5. Köpråd NG9-3 2.0t Biopower -08
    Av filosofera i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •