Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Ibland seg på 1an och 2ans växel, P0101 NG9-3 B207

  1. #1

    Ibland seg på 1an och 2ans växel, P0101 NG9-3 B207

    Hej,

    om denna fråga har förkommit innan ber jag om ursäkt för att ställa den igen och ber någon ge mig länk var jag kan hitta svaren på mitt problem.
    Jag har googlat lite , hittade några eng. sidor på nätet angående mitt problem men när det gäller svenska sidor har det varit lite svårare.
    Till mitt problem.
    Jag äger en Saab 9-3 ss aero 2003. Det har börjat hända den sista tiden att bilen blir jätteslö i 1:a och 2:a växel för att senare i 3:a och uppåt blir allt normalt. Stänger jag av motor i startar igen direkt och börjar köra så är allt normalt i alla växlar. Det händer inte varje gång jag kör min bil men det händer då och då. Kan någon som har haft samma problem ge mig info vad problemet är.
    Tackar i förväg för all info och hjälp.

    Med vänlig hälsning,
    Miro

  2. #2

    Behöver man gifta in med TECH II efter spjällhus rensning / byte? NG9-3 B207

    Hej,

    igår plockade jag av min gamla spjällhus och rensade den. Det fanns en del smuts (inga konstigheter vakren när jag plockade av den eller satte tillbaka den).
    Bilen startade finns,inga konstigheter. När jag senare skulle köra med den märkte jag direkt att bilen tappat helt kraften. Det gick sååååå sakta, nästan ingen alls gasrespons.
    Min fråga: efter att ha monterat tillbaka spjällhuset ska man "gifta in" den med TECH II ? Vill påpeka att det är samma spjällhus jag monterade tillbaka , alltså ej ny.
    Om man köper en ny och ska montera in den ska även den senare giftas in med TECH II ?
    Jag tackar i förväg för all info och hjälp.
    Mvh,
    Miro SAAB 9'3 SS AERO 2003

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Fick samma problem för några år sedan, jag lyfte på batteripolen och väntade I några minuter. Sedan funkade bilen som vanligt igen.

    /Jonas

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Fick samma problem för några år sedan, jag lyfte på batteripolen och väntade I några minuter. Sedan funkade bilen som vanligt igen.

    /Jonas

    Hej Jonas,

    stort tack för ditt svar. Jag kopplade ur minuspolen och väntade några minuter som du sa. Sen gjorde det där trixet med gaspedalen som jag läste på en engelsk hemsida. Man ska tydligen trycka ner gaspedalen ,starta bilen och sedan sakta lätta på gaspedalen hela vägen upp. Stänga av motorn och sedan starta igen och det borde vara allt. Jag gjorde så och bilen verkar vara bra nu.
    Tack än engång.
    Med vänlig hälsning,
    Miro

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Blev bilen bättre av hela proceduren? Hur var den innan?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Blev bilen bättre av hela proceduren? Hur var den innan?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Hej masthugg,

    spjällhuset var från början om jag ska vara helt ärligt inte alls så smutsigt som jag trodde att det skulle vara efter att ha sett bilder på nätet hur det kan se ut. Min bil har i dagsläge gått 17 ooo mil. Om det finns någon skillnad nu efter att ha rensat spjällhuset...njaaaa, kanske lite men det känns bra att jag har gjort det och nu vet jag i vilket skick spjällhuset är i.
    Med vänlig hälsning,
    Miro

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Så fort man kopplar loss antingen spjällhuset eller gaspedal så ska man nollställa allting genom att trycka pedalen i botten och starta. Det är bara det som ska behövas.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  8. #8

    p0101, problem med tomgång, 1:a och 2:a växel ej drag...löste problemet, NG9-3 B207

    Hej,

    jag ville bara berätta här på forumet om mitt problem med min Saab och hur jag löste det hela.
    Det började med att koden p0101 kom upp. Bilen provtrycktes för att kolla om alla slangar håller tätt. Det visade sig att alla slangar var ok. Sedan testades MAF. Jag plockade ut den, tvättade den, bytte även den mot en begagnad bara för att vara säker och även här visade sig att allt var ok. Nästa steg var att prova MAP. När jag tvättade den och satte tillbaks den blev tomgången helt normalt, med andra ord den gick inte upp o ner som tidigare. Även problemet med seg acc. i 1:a och 2:a växeln försvann.

    Som sagt ville bara berätta att om någon här känner igen problemet på sin bil som jag hade kan detta vara lösning.

    Bilen det handlar om är Saab 9-3 ss aero 2003 årsmodell.

    Mvh,
    Miro

    4 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    B207? Hur rengjorde du den?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Skrammelbil Visa inlägg
    B207? Hur rengjorde du den?

    Jag använde http://www.laitis.se/crc-air-sensor-clean.html

    Och JA det är en B207

  11. #11

    Motorstyrdon NG-3 B207 -03

    Hej jag behöver byta motorstyrdon på min bil (Saab 9-3 ss aero 2003). Såg att bland andra MAPTUN säljer dessa https://www.maptunparts.se/motordela...trionic-8.html . Såg också att man kan hitta begagnade på bildelsbasen. Det jag vill fråga är följande: Vad jag förstår kvittar det vilken motor det gäller det enda som är viktigt är årsmodell på bilen. Stämmer detta? Så om jag hittar på bildelsbasen motorstyrdon ska jag bara titta efter årsmodellen på bilen inte vilken motor den har.

    Tackar i förväg för all info och hjälp.

    Med vänlig hälsning,
    Miro HBG

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om det skall fungera måste styrdonet laddas med rätt program för just din bil och sedan giftas in med tech2.

    Köper du av Maptun kan de ladda önskat program. Dvs standard eller ett steg 1 med biopowerfunktion. Det finns lite olika varianter. Men i och med att du ändå måste betala fö att få laddat ett nytt program kan du ju lika gärna passa på att ladda något betydligt trevligare än det vanliga 210hk Aero...

    MapTun Steg 1 - 250 Hk/365 Nm

    MapTun Steg 1 Biopower - 250 Hk/365 Nm

    MapTun Steg 1+ Biopower - 270 Hk/370 Nm

    Det blir lite mer som skall bytas, men inget den som kan byta styrdon inte klarar.

    Det som händer med dessa styrdon är att de får sporadiska fel med tiden. Så att köpa beg är att chansa, men principen är samma det måste laddas med rätt program och giftas in med tech2 oavsett. Jag köpte nytt. Andra har valt beg.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Hej Mr. O och tack för det snabba beskedet. Om jag har förstått dig rätt betyder det att man KAN köpa begagnad. Köper man en begagnad ska den först 'raderas' eller nollställas innan den kan hittas in med den nya bilen,rätt?
    Mvh Miro

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Rätt, Miro.

    Jag Skulle köpa från en krockad bil. Inte från en med motorfel. Absolut inte från en som fortfarande är i trafik.

    Det kan bli luriga sporadiska fel pga en ECU med internt minnesfel. Typiskt med plötsliga motorstopp utan förvarning. Annars funkar bilen som vanligt men man kan inte lita på den...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Så att köpa beg är att chansa, men principen är samma det måste laddas med rätt program och giftas in med tech2 oavsett. Jag köpte nytt. Andra har valt beg.
    Eller.
    Så använder man en ELM327 ihop med TrionicCanFlasher för att läsa ut mjukvaran ur sitt befintliga styrdon och sedan dumpar i den man köpt på skroten, någon på forumet eller vad som.


    Citat Ursprungligen postat av miroslav_s Visa inlägg
    Hej jag behöver byta motorstyrdon på min bil (Saab 9-3 ss aero 2003).....
    Varför behöver du byta den?
    Vad har du för symptom?

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Stort tack för att du svarat på min fråga. Du frågade vad min bil har för symptom. Den har flera stycken

    1.försämrad prestanda (1:a och 2:a växeln bara) stannar jag och stänger av motorn och startar blir det bra igen...ett tag.
    2. Motorn har ojämn tomgång, men det händer inte varje gång jag startar bilen, men ofta
    3.ryck och tvekan vid gaspådrag

    Felkod som jag har lyckats läsa av år p0101...vilket betyder luftläckage eller MAF MAP fel. Jag har bytat flera olika MAF och även MAP...Problemet kvarstår. Ett tag trodde jag att jag löste problemet när jag bytade MAP, men jag hade fel. Jag har rensat mitt gamla spjällhus, felet kvarstod, bytte till ett begagnad spjällhus, samma sak. Jag har provtryck systemet enligt WIS och inget läckage upptäcktes, inget tryckfall noterades. Men då måste jag påpeka att enligt WIS om inget läckage på slangar upptäcks och rör då ska man provtrycka själva laddluftkylare vilket jag INTE har gjort ännu. Att jag frågade om ECU var för att jag läste här på forumet att en kille hade samma problem som jag och efter byte av ECU och spjällhus så blev allt bra igen med bilen. Jag har en ELM327 Bluetooth version och visst jag fattar den är förmodligen en av de enklaste obd2 läsare men om ECU skulle vara fel den borde väl kunna läsa av det eller? Som sagt än så länge har jag bara kunnat läsa av felkod p0101. Det har hänt ibland att bilen visar check engine och när jag kopplar in min ELM327 för att läsa av kommer inget felkod fram utan det står så här: Expetion: Index and length must refer to a location within the string. Parameter name: length
    Så jag hade tänkt innan jag ger mig på ECU att provtrycka laddluftkylaren enligt WIS och se vad det blir för resultat.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Rätt, Miro.

    Jag Skulle köpa från en krockad bil. Inte från en med motorfel. Absolut inte från en som fortfarande är i trafik.

    Det kan bli luriga sporadiska fel pga en ECU med internt minnesfel. Typiskt med plötsliga motorstopp utan förvarning. Annars funkar bilen som vanligt men man kan inte lita på den...
    Stort tack Mr. O än engång för svaret.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Vad är felet? Går lödningar sönder?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18

    P0101 NG9-3 Aero -03 B207R

    Kan någon snäll själ bara hjälpa mig med att översätta och berätta exakt var denna slang som killen i den engelska meningen nämner finns i motorn. STORT TACK!

    Alright so I had a p0101 code (and a p2187 that only appeared once) that kept leading into limp mode. Couldn't find where it was coming from until the check valve for the vacuum hose to the brake boost fell apart.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Position nr 16 i bilden här: https://www.esaabparts.com/viewparts...ction=55371121

    check valve = backventil, den som sitter mitt på slangen nr 16.

    P0101 brukar ofta vara luftläckage, fel på luftmassamätaren eller avbrott i ledningsnät, kontakter etc mot luftmassamätaren.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #20

    Är det skillnad på ECU om det gäller diesel eller bensin till NG9-3 B207

    Hej,

    jag är på jakt efter motorstyrdon eller ECU som det även heter. Jag kör en Saab 9-3 ss aero 2003. Tänkte först prova med ett begagnad och då undrar jag om jag måste hitta en Saab med samma motor, alltså 210 hk eller räcker det att det är en bensin motor, alltså en 1.8t eller en 2.0t? Med andra ord är ECU samma oavset vilken motor det gäller?
    Tackar i förväg för info och hjälp-
    Mvh,
    Miro

Liknande ämnen

  1. [LÖST] P0101 NG9-3 B207
    Av Nilsson456 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-04-14, 23:19
  2. [LÖST] CE, P0101 och ojämn tomgång NG9-3 B207
    Av ritte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-06-22, 21:44
  3. [LÖST] Problem att lägga in 2ans växel ibland OG9-5 -05
    Av MartinaV i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 20:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •