Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorstyrdon NG-3 B207 -03

Motorstyrdon NG-3 B207 -03

Hej jag behöver byta motorstyrdon på min bil (Saab 9-3 ss aero 2003). Såg att bland andra MAPTUN säljer dessa https://www.maptunparts.se/motordela...trionic-8.html . Såg också att man kan hitta begagnade på bildelsbasen. Det jag vill fråga är följande: Vad jag förstår kvittar det vilken motor det gäller det enda som är viktigt är årsmodell på bilen. Stämmer detta? Så om jag hittar på bildelsbasen motorstyrdon ska jag bara titta efter årsmodellen på bilen inte vilken motor den har.

Tackar i förväg för all info och hjälp.

Med vänlig hälsning,
    Miro HBG

Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Om det skall fungera måste styrdonet laddas med rätt program för just din bil och sedan giftas in med tech2.

Köper du av Maptun kan de ladda önskat program. Dvs standard eller ett steg 1 med biopowerfunktion. Det finns lite olika varianter. Men i och med att du ändå måste betala fö att få laddat ett nytt program kan du ju lika gärna passa på att ladda något betydligt trevligare än det vanliga 210hk Aero...

MapTun Steg 1 - 250 Hk/365 Nm

MapTun Steg 1 Biopower - 250 Hk/365 Nm

MapTun Steg 1+ Biopower - 270 Hk/370 Nm

Det blir lite mer som skall bytas, men inget den som kan byta styrdon inte klarar.

Det som händer med dessa styrdon är att de får sporadiska fel med tiden. Så att köpa beg är att chansa, men principen är samma det måste laddas med rätt program och giftas in med tech2 oavsett. Jag köpte nytt. Andra har valt beg.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Hej Mr. O och tack för det snabba beskedet. Om jag har förstått dig rätt betyder det att man KAN köpa begagnad. Köper man en begagnad ska den först 'raderas' eller nollställas innan den kan hittas in med den nya bilen,rätt?
    Mvh Miro

Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Rätt, Miro.

Jag Skulle köpa från en krockad bil. Inte från en med motorfel. Absolut inte från en som fortfarande är i trafik.

Det kan bli luriga sporadiska fel pga en ECU med internt minnesfel. Typiskt med plötsliga motorstopp utan förvarning. Annars funkar bilen som vanligt men man kan inte lita på den...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Så att köpa beg är att chansa, men principen är samma det måste laddas med rätt program och giftas in med tech2 oavsett. Jag köpte nytt. Andra har valt beg.
    Eller.
    Så använder man en ELM327 ihop med TrionicCanFlasher för att läsa ut mjukvaran ur sitt befintliga styrdon och sedan dumpar i den man köpt på skroten, någon på forumet eller vad som.

Citat Ursprungligen postat av miroslav_s Visa inlägg
    Hej jag behöver byta motorstyrdon på min bil (Saab 9-3 ss aero 2003).....
    Varför behöver du byta den?
    Vad har du för symptom?

Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

Stort tack för att du svarat på min fråga. Du frågade vad min bil har för symptom. Den har flera stycken

1.försämrad prestanda (1:a och 2:a växeln bara) stannar jag och stänger av motorn och startar blir det bra igen...ett tag.
    2. Motorn har ojämn tomgång, men det händer inte varje gång jag startar bilen, men ofta
    3.ryck och tvekan vid gaspådrag

Felkod som jag har lyckats läsa av år p0101...vilket betyder luftläckage eller MAF MAP fel. Jag har bytat flera olika MAF och även MAP...Problemet kvarstår. Ett tag trodde jag att jag löste problemet när jag bytade MAP, men jag hade fel. Jag har rensat mitt gamla spjällhus, felet kvarstod, bytte till ett begagnad spjällhus, samma sak. Jag har provtryck systemet enligt WIS och inget läckage upptäcktes, inget tryckfall noterades. Men då måste jag påpeka att enligt WIS om inget läckage på slangar upptäcks och rör då ska man provtrycka själva laddluftkylare vilket jag INTE har gjort ännu. Att jag frågade om ECU var för att jag läste här på forumet att en kille hade samma problem som jag och efter byte av ECU och spjällhus så blev allt bra igen med bilen. Jag har en ELM327 Bluetooth version och visst jag fattar den är förmodligen en av de enklaste obd2 läsare men om ECU skulle vara fel den borde väl kunna läsa av det eller? Som sagt än så länge har jag bara kunnat läsa av felkod p0101. Det har hänt ibland att bilen visar check engine och när jag kopplar in min ELM327 för att läsa av kommer inget felkod fram utan det står så här: Expetion: Index and length must refer to a location within the string. Parameter name: length
    Så jag hade tänkt innan jag ger mig på ECU att provtrycka laddluftkylaren enligt WIS och se vad det blir för resultat.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Rätt, Miro.

Jag Skulle köpa från en krockad bil. Inte från en med motorfel. Absolut inte från en som fortfarande är i trafik.

Det kan bli luriga sporadiska fel pga en ECU med internt minnesfel. Typiskt med plötsliga motorstopp utan förvarning. Annars funkar bilen som vanligt men man kan inte lita på den...
    Stort tack Mr. O än engång för svaret.

Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Vad är felet? Går lödningar sönder?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

Är det skillnad på ECU om det gäller diesel eller bensin till NG9-3 B207

Hej,

jag är på jakt efter motorstyrdon eller ECU som det även heter. Jag kör en Saab 9-3 ss aero 2003. Tänkte först prova med ett begagnad och då undrar jag om jag måste hitta en Saab med samma motor, alltså 210 hk eller räcker det att det är en bensin motor, alltså en 1.8t eller en 2.0t? Med andra ord är ECU samma oavset vilken motor det gäller?
    Tackar i förväg för info och hjälp-
    Mvh,
    Miro

Ja de är helt andra motorer ju...
    Ta en ecu från en T8 motor

Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Medlem#
    8733
    Hårdvaran är densamma för alla T8, alltså 1,8t, 2,0t och 2,0T men inte V6.
    Dock behöver du ladda på rätt mjukvara för att passa din bil.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1
    BMW 320d xDrive -17

SOm jag förstår här fick jag två olika svar. eller har jag fel? Jag vet att mjukvaran inte är samma för de olika motorerna och att rätt mjukvara måste installeras. Det jag undrade och frågade var om själva HÅRDVARAN är samma oavsett om det gäller en 1,8t, 2,0t eller 2.0T eller om det är en bensin eller dieasel motor eller om tom årsmodell spelar roll, typ från 2003 tom 2008 hade Saab en typ av ECU och senare en annan. Det var det jag undrade. Ska jag leta efter en ECU närmare min bils årsmodell (2003) eller kan jag ta tex från en 2011.
    STORT TACK amazinjoey och OveS för info
    Mvh,
    Miro

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Det är skillnad på 4-cylindriga bensinmotorer med turbo, 4-cylindriga bensinmotorer utan turbo, dieselmotorer och V6:or. Dom är alla olika system. Men inom familjen 4-cylindriga bensinmotorer med turbo (1,8t, 2,0t & 2,0T), så är det samma hårdvara upp t.o.m 2011. Däremot olika styrprogram eller mappar. En ECU från 1,8t, 2,0t eller 2,0T ska fungera hårdvarumässigt om man laddar rätt program i den.

1 användare gillar detta inlägg

9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

VFR, stort tack !

gifta in nya motorstyrdon (Saab 9-3 ss ) fråga

Hej,

jag har en Saab 9-3 ss aero 2003. Min gamla motorstyrdon är sönder och jag hittade en begagnad motorstyrdon. Den nya motorstyrdon moste först avgiftas för att senare giftas in med min bil. Min fråga är följande:
    1. För att avgifta den nya motorstyrdon måste jag först koppla in den med min bil och då gifta av den och sen föra in data från min bil, eller hur? Tänker jag rätt?
    Vad jag menar är jag kan inte avgifta den nya motorstyrdon om jag inte först kopplar in den på min motor. Man kan inte avgifta en motorstyrdon om den inte är kopplad till bilen. Samma gäller för att gifta in också.

Hoppas ni förstod vad jag ville fråga. Jag kanske ställde min fråga lite konstigt.
    STort tack i förväg för all info och hjälp.
    Med vänlig hälsning,
    Miro HBG

Tech 2 och rätt vin borde räcka.

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Jag vill minnas att jag sett något om att den metoden inte går att använda på ng9-3. Men jag ska inte ta gift på det...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    3186
    Plocka valfritt T8 styrdon från en 03-06 bil och gift in det.
    Det enda som krävs är tech2 och säkerhetsaccess vis globaltis/tis2web eller tis2000.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    För att förtydliga, avgiftning/skiljning behövs inte.

1 användare gillar detta inlägg

9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Hej,

stort tack till alla er!!!!
    Med vänlig hälsning,
    Miro

Liknande ämnen

1. gifta in motorstyrdon og9-3
    Av jrobin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0