Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Väcka en SAAB 900s -90

  1. #41
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Vad är ett lämpligt tyg ? Någon tyckte att det ser bra ut med svart innertak.
    Göran i Björnarbo

    biltema har ett tjockare tyg som heter högtalarmatt/högtalartyg Dom har en tunnare med som heter det andra, minns aldrig vilken som är vilken.

    flexibel, o allt samt billig. enkel att klä med säger dom med.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Hittade den här instruktionen. Där rekommenderar dom ett 3M lim. Är det som gäller eller finns det flera alternativ som är bra?https://saabklubben.se/saabfakta/saa...yg-pa-saab-99/
    Hittade på den här guiden från 3M,vet inte riktigt vad det är för matrial som kommer att limmas. Någon som har erfarenhet?
    https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt...e-for-spraylim
    Göran i Björnarbo
    Senast redigerat av Ghosta den 2020-04-16 klockan 13:25.

  3. #43
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Kommer på mera detaljer. Näst sista gången jag besiktade bilen tyckte besiktnings mannen att den lät mycket , han satt en kollega bakom ratten som fick sitta och gasa när bilen hissades upp, han gav sig inte han skulle hitta ett läckage, efter en stund lessnade mannen bakom ratten, " har du inte hittat något läckage nu är systemet tätt". Tycker att avgas ljudet är lite "hårt" det jag tycker mig minnas är att när våran släkting köpte bilen i början på -90 talet tyckte jag att avgas ljudet var hårt.
    Hur ska en original lätttryckare låta igentligen vad är ett "vackert" ljud på en originalbil.
    Ska jag gå igång på ett motorljud ska det vara en rak sexcylindrig diesel motor gärna 6-7 liters volym , en sådan motor som får jobba lite då får jag rysningar av välbehag av ljudet
    Göran i Björnarbo

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Hittade den här tråden om avgassytem.http://forum.saabturboclub.com/showt...l-OG900-T16-93!
    Göran i Björnarbo

  6. #46
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Vad har du för avgassystem nu? standard?

    ska du ha nått som låter Lite mer men inte sådär farligt och dessutom få en snygg hagelbösa finns det avgas hos Saabklubben tror jag. kommer inte in på deras webshop just nu dock.

    rätt säler på att dom även har org liknande system.

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Misstänker att det är original systemet som sitter på bilen. Ganska säker på att det inte är bytt under förra ägarens tid.
    Bilen ägdes av en äldre släkting till min fru. Har haft koll på den sedan den köptes i början på -90 talet.
    Bilprovning någon dag i nästa vecka, får se vad det blir av det.
    Göran i björnarbo

  8. #48
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Tillägas bör väl kanske att 900 turbo, speciellt 16V har ett väldigt speciellt och av många älskat avgasljud redan med std avgassystem, delvis p.g.a det något udda utformade avgasgrenröret.
    Är det inte ett grovt rör utan ljuddämpare och inte några läckage så vill jag tro att allt är i sin ordning och att besiktningen inte har några åsikter om detta.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av flaset den 2020-04-17 klockan 21:34. Anledning: Stavning...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    image.jpg så här ser slutröret ut på min 900S från -90, kan det vara original?
    Göran i Björnarbo
    Senast redigerat av Ghosta den 2020-04-18 klockan 22:27. Anledning: Glömde texten

  10. #50
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det är original eller en kopia på original.

    Ljudet på dessa är ikoniskt - det sägs vara grenröret och turbon som gör det speciella ljudet.

    Finns en del youtubeklipp med dessa :-)

    Edit: Precis när han kör iväg med den https://youtu.be/-OKFlZpzgd8

    Edit2: tror den här har original slutrör - https://youtu.be/u7Kf6cZC6A0 kanske skiljer lite från ditt?

    Edit3: inte så tråkigt att lyssna på https://youtu.be/5qENLXgwdSg

    Inte lätt då man har sjukdomen - 5 SAABAr står här ute

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2020-04-19 klockan 00:03.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    En bra början på dagen, filmklipp med avgasljud . Det tackar jag för. Då har nog bilen ett "original ljud".
    Den äldre mannen som ägde bilen före mig , körde en blåmetalick tre dörrars 900 trubbnos måste ha varit en -80 talare har något vagt minne av en förgasare. Varför ha bytte bil vet jag inte , varför han köpte en turbo vet jag inte heller. Det stämde inte in på honom, i hans värld körde man inte fortare en 110km/timmen. Då från början/mitten av -90 talet när bilen köptes , mindes jag att det var ett helt annat avgasljud på den här jämfört med hans gamla.
    Körde bilen lite ibland kring millenieskiftet . Kommer ihåg en senkväll på E4 mellan Arlanda och Uppsala gjorde mig väl ingen brådska höll någon stans kring 110 , det passerar en BMW som har bråttom, hängde på,gick ganska fort att komma upp i 170. Tyckte att den gick ganska bra för att vara en "gubb bil"
    Göran i Björnarbo

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Nu har bilen varit till bilbesiktningen , det iconiska avgas ljudet var lite för kraftigt, hål på ovansidan av ljuddämparen, vilket vi missade. Underkänd. Var även dåligt halvljus.
    Lite mera elkrångel ( bilar mår inte bra av att inte användas ).
    Temp och tankmätaren fungerar inte , kan det hänga ihop? Och hur fixar man det?
    Det som förvånar mig mycket var att bromsarna ink.handbroms fungerade prylarna är från -90 den har stått i ett fuktigt garage oanvänd i nästan tio år. Det som är bytt är skivor belägg bromsslangar och bromsvätska.
    Min fru var och besiktade bilen, hon tycker att den gick bra den känns inte som en 30 år gammal bil. Jag har inte kört den ännu ( kör traktor med såmaskin om dagarna lugnar förhoppnings vis ned sig till helgen).
    Dörrlåset på förar dörren funkar inte,varken från ut eller insida, kan något i mekanismen ha rostat fast?
    Göran i Björnarbo

  13. #53
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Ang mätarna, på min var det dålig kontakt bakom instrumentet på ”kretskortet”. Demonterade instrumentet och gjorde rent, lossade och drog åt muttrarna till mätarna och efter det har det funkat
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Tack för tipset . Då får vi försöka pilla ur instrumentet. Lite mer el som inte funkar radion och fastenseatbelts skylten. Dom kan jag leva utan monoradion skulle nog passa i en 96a från för längesedan.
    Ramlade in ett avgassystem , med ett runt slutrör. Måste väl gå att ovalisera detta hoppas jag. Hoppas att det låter rätt.
    Stod Bosal på systemet.
    Göran i Björnarbo

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Kan medela två saker det gick att göra slutröret ovalt , samt att Bosal systemets slut rör var det dålig passform på kröken över bakaxeln men sånt går att fixa. Men lite surt att nya grejor inte passar. En detalj till när generator/vattenpumps remmarna håller halv bredd laddar inte generatorn mer än 10volt med nya remmar laddade den 13,8 volt. Byttes även rem till styrservon, hoppas att servon börjar fungera då skulle bilen kännas riktigt modern.
    Göran i Björnarbo

    4 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    När det gäller mätarna, hittade en instruktion i Hayns boken hur man lossade "fronten" på panelen för att ta bort mätarhuset efter att man först plockat bort ratten. Har jag fattat rätt?
    Göran i Björnarbo

  17. #57
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Ja det underlättar om man tar bort ratten.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Instrument meckning verkar vara lite omständigt. Förra gången jag ägde en 900a skruvades det mest frambromsar samt en topplockspackning minnet av de var att motorn var mer lättskruvad än bromsarna fram, det var på en -84 dom bromsarna var inte något glädjeämne till skillnad från dom som sitter på den här.
    Har kollat efter verkstads handbok och reservdels listor, Saab klubben har till salu reservdels listan täcker bara fram till -85 var det så länge det var "trubbnos "? När jag skruvade den förra fick jag tag på Saabs egen VHB motor delen till H- motorn, den var riktigt bra vill jag minnas.
    Göran i Björnarbo

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Kört lite mera. Låter okej med nya avgas systemet. Det nya slutröret gick att ovalisera. Tycker att den uppför sig mycket bra på vägen. Känns som att bilen kommer att få stanna kvar hos mig. Jag tycker om den. Hastighets mätaren graderad till 250km/timmen .
    Göran i Björnarbo
    Senast redigerat av Ghosta den 2020-05-05 klockan 19:19.

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Vart tvungen att tvätta av den regnade i dag vi bor efter en grusväg .image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg var och rotade lite i reservdelsbilarna hittade en bagagerumsmatta som det stod Saab på.image.jpg
    Bilen är utrustningsmässigt "naken" men med en relativt skaplig motor men det kanske var så på -90 talet.
    En detalj till varför fanns det två olika motoralternativ med nästan samma effekt ? Dels 16v S dels 2,1 16v.
    Jag blir inte riktigt klok på hur marknadsförings folket tänkte i Trollhättan. I handskfacket låg det ett original Saab lackstift.
    Under golvet i bagaget låg det tre varningstrianglar.
    Göran i Björnarbo

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 22:33
  2. Saab 900s -90
    Av svempus i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 21:20
  3. Svar: 128
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 07:46
  4. Banköra & försäkring (Inte väcka sovande björn?)
    Av Magnus K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •