Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Väcka en SAAB 900s -90

  1. #61
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    jadu varför kom 2.1 egentligen? det är en bra fråga.

    hursom så även om effektsiffrorna är lika så är dom väldigt olika att köra. turbon har mycket mer vrid i botten men "planar ut " tidigare medans 2.1an kommer igång senare men gillar att varvas mer.

    om man tar bort styrpningarna på 2.1an, avgassystemet och öppnar filterburken (inloppet till lufttburken är ca 1" stort, turbons är närmare 3") så går dom Riktigt bra. och låter gott! Turbo avgas passar rakt på

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Körde lite med en 2,1 ( yngsta dotterns första bil.) mindes att den var kul att köra . Tyvärr rostade den bort.
    När det gäller vridmoment hittar jag bara uppgifter om max vridmoment har inte hittat några vridmoments kurvor på OG900.
    Jag tycker att den här lätttryckaren går bra. Kan bero på mina referens ramar vilka är en Skoda med en 3cylindrig diesel på 75 hk eller en Volvo Amazon också 75 hk . Då är en original OG900 S en raket. Så tillsvidare är det inte effekt som ska letas. Men jag har fått för mig att en IC är bra även om man inte höjer laddtrycket . Och det kan inte vara bra att sätta batteriet bredvid turbon, det är rätt gått om plats under bagagerums golvet.
    Göran i Björnarbo

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  3. #63
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Om jag var du skulle jag börja med att Kontrollera laddtrycket.

    Det ska vara 0,4 bar, men ofta med åldern så blir saker slitna och membranet i wastegaten med. det gör att laddtrycket ofta sjunker med åldern.

    referensmässigt så ger 0,7 bar 160 hk tror jag med kat, och 0.4 ger 145. så lite som 0.1 bar gör skillnad det med

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Det som gör mig lite orolig är att vad tål växellådan? Kolla laddtrycket är väldigt enkelt vi får börja i den änden. En risk med en rappare bil är ju att man utnyttjar effekten.
    Göran i Björnarbo

  5. #65
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Det som gör mig lite orolig är att vad tål växellådan? Kolla laddtrycket är väldigt enkelt vi får börja i den änden. En risk med en rappare bil är ju att man utnyttjar effekten.
    Göran i Björnarbo
    ptja.. den brukar tåla org effekt.

    jag drog upp laddtrycket till 1.7 bar på en 30 år gammal orenoverad 25k milad låda, den höll förvånansvärt läng!

    men byta olja är aldrig fel! tvärtom, den ska inte bytas enligt saab och det är nog därför 900 lådorna rasar egentligen.

    jag har kört med denna oljan sen 2010 i mina 900or, allt från org 900s till min förra 300ish hk 900 T16
    https://saabklubben-reservdelar.se/s...lja-sae-75-1l/

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Då var bilen godkänd av Bilprovningen. CO 0,0. Samt stolpe in på ljusbilden, nya H4 lampor samt full spänning till lyktorna fram vart nästan bra . Nya reflektorer på önske listan. Kvinnan i Enköping gillade gamla Saabar.
    Har dom slutat att mäta lambda värdet?
    Göran i Björnarbo

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Numera mäts bara Co på tomgång på bilar äldre än 1993 om jag minns rätt..

    Skickat från min G8441 via Tapatalk

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Bilen saknade instruktionsbok . Vart den här på Tradera. Det som får mig att fundera lite är att det finns inga tekniska data för 900 Simage.jpg
    Göran i Björnarbo

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 22:33
  2. Saab 900s -90
    Av svempus i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 21:20
  3. Svar: 128
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 07:46
  4. Banköra & försäkring (Inte väcka sovande björn?)
    Av Magnus K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •