Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rostlaga bakom tankarmaturen NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Rostlaga bakom tankarmaturen NG900

    Hej!

    Har nu kommit till det tråkigaste uppdraget i min tillfixning av Talladegan. Svetsa höger bak bakom påfyllningsröret till tanken. Jag har inte så stor erfarenhet av många 900-or, men av de tre ex som jag har tittat på så var det bara skit kvar av plåten på samtliga, så sannolikt så ser väl i stort sett alla bilar som gått 20-år på saltade vägar lika illa ut om man lyfter på mattan i bagaget och knackar lite på plåten (eller resten av densamma). På min så var det bruna bubblor på insidan, och man kunde se att fukt siprat igenom. Det betyder ju att det inte finns någon frisk plåt kvar alls. När jag började knacka med skruvmejsel så fick jag ganska snart upp två hål på ca 10x15cm.

    Det är ju inget lätt ställe att svetsa på, så jag blir nyfiken på hur ni andra som stött på detta har gjort. Finns det t.ex. någon ekonomiplåt att köpa (önsketänkande)?
    Jag har en tanke om hur jag ska gå till väga och kan ju lägga ut några bilder efter hand, men lurigt är det då överkanten av "kåpan" sticker upp bakom balken som högtalaren sitter fast i.

    Någon som vet om man gjort något bättre på 9-3:an? Bättre kvalitet på stålet/bättre ytbehandling? Det verkar som stålet i "kåpan" är extremt dåligt då den försvinner, medans plåten runt om inte ens har ytrost.

    /Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Hej!

    Bifogar lite bilder över hur det ser ut.

    Första bilden efter att jag knackat loss allt löst, sedan efter att jag kapat bort all dålig plåt för att kunna svetsa.

    I övrigt är det inget som behöver svetsas på bilen. Det har räckt med att gå över med roterande stålborste, sedan Hagmans tvåkomponent grundfärg, karosserikit i fogar och till sist ett ordentligt lager rostskyddsmassa på hela underredet.

    Bifogar en bild på bilen och hur bakaxel/bromsskivor blivit efter tillsnyggning.

    Efter svetsningen återstår bara att snygga till fjäderbenen fram, renovera bromsok, nya bromsköldar, slangar och bromsrör fram. Skulle ju kasta på några nya bussningar fram också. Sedan till SBP :-)

    /Martin
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    såna där trista jobb men det var ju skapligt lättåtkomligt iallafall. Finns inga lösa delar att köpa iallafall. Det inre synliga tornet är komplett med inre hjulhus och det finns faktiskt, bara 6179kr. Yttre delen som är bakom verkar ingå i inre sidoplåt som verkar vara yttre delen av hjulhuset och den är utgången.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Tack för info. Några 6000kr kommer jag inte lägga. Jag håller på att lappa ihop det med mindre bitar. Visar en blid när det blir klart.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ser ju ut som den där är skarvad så det skulle gå att borra bort punktsvetsarna och få med sig den där delen från skroten utan några större problem? Tar lite tid att få lös men enklare och laga. Bocka plåt tar tid och blir aldrig 100 (om man nu verkligen inte "kan" på riktigt dvs, det kan inte jag).

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Jo, kåpan skulle nog gå att få bort genom att borra ur punktsvetsarna, men i överkant så kommer man inte åt då balken i överkant täcker dessa punktsvetsar. Dessutom så tror jag nog att det är näst intill lika illa på bilarna på skroten. De bilar som jag kollat på har inte varit särskilt snygga. Har man en 900NG/9-3 OG så är det nog en bra idé att ta bort påfyllningsröret och göra rent/rostskydda om man vill ha bilen länge.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Smile

    Då var det svetsat och klart. Den har nu fått donatorplåt från taket på en 9000 och innerskärmen på en 900 OG, så nu borde det hålla. Det märks ordentlig skillnad på plåten från de äldre årgångarna. Rejält mycket tjockare.

    Efter svetsning så är det målat med Hagmans 2K grundfärg, sedan karosserikit från bägge hållen, följt av Hagmans F40 underredsmassa i hjulhuset och metalliclacken på insidan.

    Riktigt nöjd med resultatet :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Konstigt ljud bakom askkoppen. NG900/OG9-3/9000
    Av Rokksan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-03-08, 19:50
  2. Okänd kontakt bakom ACC panel NG900
    Av Echonator i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 20:00
  3. Plasten på dörren, bakom rutan på ng900
    Av Mazarin i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 12:48
  4. Surrande bakom acc panelen NG900?
    Av Johanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •