Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kass generator eller ev något annat? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745

    Kass generator eller ev något annat? OG9-5

    Hej.

    Bil: 9-5 2.0t biopower 2008

    Jag lagade rost på hundbenen igår och hade dörrarna öppna i princip hela dagen.
    Imorse när jag slulle till jobbet så började batterilampan blinka stadigt så jag fick vända hem nere på gatan.
    Hämtade multimetern och mätte 11.5V på batteriet med motorn avstängd, 10.5 när den var igång... fan, kass generator alltså gissar jag.

    Sen grunnar jag och, lite i hopp om att det inte är generatorn, att det kan bero på att batteriet laddat ut igår. Tankspridd som jag var så tänkte jag inte att kupebelysningen var på hela tiden. Åkte hem på lunchen och slänger i Ctekladdaren, men när den laddat i ett gäng timmar så var den bara uppe i 12.5V, borde ju visa typ 13V direkt efter laddning... startar bilen och det är då vara 11.5V.

    Så, generatorn är nog kasst, och troligen även batteriet till följd av djupurladdning gissar jag.

    Men kan det vara något annat?
    Backvarnaren har strulat lite på sistone och funkar ibland och ibland inte, och den började varna förra veckan om "brake light failure" änen fast bromsljusen funkar fint. Kan det vara jorden som är kass och skapar lite märklig fel som dessa och ev att generatorn inte laddar? Långskott men vafan, generatorbyte är dyrt.
    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    du lär ju till att börja med ladda batteriet över natten så man vet att det blir toppladdat. Sen får man mäta spänningarna på batteriet och se vad generatorn ger.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det kan vara generatorn, men ett kasst batteri kan även sänka en frisk generator (d.v.s. generatorn orkar inte hålla uppe spänningen över det defekta batteriet).

    Och eftersom det är enklare och billigare att testa med ett känt friskt batteri skulle jag börja där och se om det hjälper.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    du lär ju till att börja med ladda batteriet över natten så man vet att det blir toppladdat. Sen får man mäta spänningarna på batteriet och se vad generatorn ger.
    Jag har en 20A laddare, så den bör ha laddat upp batteriet på ca 6 timmar som den låg på. Teoretiskt så har den ju gett 120Ah i batteriet (som ligger på ~75Ah org?) sen är det givetvis minus förluster...
    Spänning på batteriet mätte jag ju både med motorn av och på, eller missförstår jag dig? Skulle ju kunna försöka komma åt och mäte direkt på generatorn iofs om det skulle vara kassa kablar.
    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det kan vara generatorn, men ett kasst batteri kan även sänka en frisk generator (d.v.s. generatorn orkar inte hålla uppe spänningen över det defekta batteriet).

    Och eftersom det är enklare och billigare att testa med ett känt friskt batteri skulle jag börja där och se om det hjälper.
    Ja det är lite det jag lurar på, känns som ett väldigt sammantröffande att både batteri och generator blir kass samtidigt med tanke på att jag tropligen drog ur batteriet i förrgår.
    Ska prova med annat batteri först och se.
    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Vet någon om Speedparts generator är bra? Rätt mycket billigare än Bosch.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AddeN Visa inlägg
    Vet någon om Speedparts generator är bra? Rätt mycket billigare än Bosch.
    Kika på Biltemas generator Art. 63-618

    Jag har nyss införskaffat en sådan till ena 9-5 an och den är så lika Bosch i alla detaljer så det är troligt det nog är en Bosch faktiskt.

    EDIT! det var nog den här.. Art: 63-654
    Senast redigerat av Farbror skum den 2018-09-18 klockan 23:00.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Biltemas produkter med el i är jag sedan gammalt skeptisk till även om många andra saker därifrån är bra, tex verktygen med 10 års garanti.

    Jag beställde en generator från Speedparts igår, vill inte bli ståendes för länge. Är det inte generatorn som felar så får jag väll skicka tillbaka den. Efter granskande av bilder och text på den så säger jag att det till 90% sannorlikhet är Bosch. Och med STCSrabatten så hade den väldigt bra pris och jag hade någon annan småpryl jag ändå tänkt beställa men inte orkat om det inte var något viktigare som skulle beställas.

    Ska försöka få tid att felsöka bättre och fastatälla om det är generatorn.

    Hur vet man om det är laddregulatorn som felar?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag hade köpt en begagnad generator eftersom dessa är billiga och finns i drivor.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Jo övervägde det. Men skroten här i K-d tog 750:- för dem och den nyaste kom från en bil som gått 19k, 1000 mil längre än min så... när man ändå ska byta och hålla på så betalar jag gärna 1250:- mer för en ny. Den från skroten vet man ju inte skicket på. Även om de bytt kol så kan det ju vara tjall på lager osv.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det kan vara generatorn, men ett kasst batteri kan även sänka en frisk generator (d.v.s. generatorn orkar inte hålla uppe spänningen över det defekta batteriet).
    Detta gäller i synnerhet om en cell är kortsluten, vilket inte är helt ovanligt.

    När en cell är krotsluten har man oftast bra kapacitet på batteriet, men man får inte upp spänningen (en cell = 2V saknas)


    Och eftersom det är enklare och billigare att testa med ett känt friskt batteri skulle jag börja där och se om det hjälper.
    Ja, jag skulle också testa det först, kanske tillfälligt låna från en annan bil om man har möjlighet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Död pump på og 9-3, eller är det något annat?
    Av Xyph3r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-03, 16:53
  2. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  3. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  4. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13
  5. Defekt växellåda eller något annat?
    Av tyrell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •