Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En dåres försvarstal eller bara oförmågan att fatta rationella ekonomiska beslut?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    En dåres försvarstal eller bara oförmågan att fatta rationella ekonomiska beslut?

    Halkade in www.bilpriser.se och noterade att min fin-fina SAAB värderas till 22000 kr.
    Min budget för 2018 ser ut så här:
    -Bilsten B8+fjädrar 6000
    -A-Alt avgas 4000
    -TD04 uppgradering 10000
    -Powerflex 2000
    Det är ganska precis bilens värde enligt bilpriser.se
    Om jag kommer att avstå från att göra detta?
    Nej, bilens bruksvärde är betydligt högre än 22000.
    Nedan artikel är intressant, det är alternativet, en rullande dator som är totalt omeckbar.
    Min förra bil XC90-2017, ett byte av främre bromsskivor kan en hobby-meck med tillgång till diagnosutrustning klara av, bakre bromsskivorna är däremot omöjligt, elektronisk handbroms, det är bara att lämna in och betala.
    Jag ser det som att varje mil (har kört 1600 mil sedan köpet i december) gör att 30 kr (värdeminskning pa en ny bil) sätts in på
    mitt "framtida fixar-konto". Jag vet, det kanske är ett självbedrägeri men samtidigt ett sätt att försvara/motivera galenskapen.
    Jag gasar på med min SAAB.



  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Journalisten låter som han sett ljuset som alla andra missat.
    Här finns anledningarna till att de stora tillverkarna inte implementerat FOTA än:
    https://twitter.com/atomicthumbs/sta...39617404645376

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Journalisten låter som han sett ljuset som alla andra missat.
    Här finns anledningarna till att de stora tillverkarna inte implementerat FOTA än:
    https://twitter.com/atomicthumbs/sta...39617404645376
    Min XC90 blev inkallad tre gånger specifikt för uppgradering av systemprogram och två gånger för teknisk korrigering där då även systemprogram uppgraderades.
    När bilen stannade I vänsterfilen på motorvägen så loggades det felet, teknikern kunde dock inte hitta det i loggen då bara de senaste felen sparades med tillräcklig detaljeringsgrad.
    Om felen korrigeras via nätet eller manuellt är egentligen inte huvudproblemet, det är produkter som inte är tillräckligt utprovade och som kommer att bli totalt omöjliga att reparera för en hobbymeck.
    Det är min personliga slutsats efter 16 månader med en X90.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Efter att ha läst de där inläggen så kände jag att Tesla blev värt noll och inget för mig. Verkar skötas som ett garageföretag... Knappast någon jag vill riskera liv och lem för att gynna...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Efter att ha läst de där inläggen så kände jag att Tesla blev värt noll och inget för mig. Verkar skötas som ett garageföretag... Knappast någon jag vill riskera liv och lem för att gynna...
    Nä, Tesla lockar inte och faktiskt inget nytt heller, ingen lust. Totalt omeckbart.
    Pratade med en bilbärgare när min bil (inte SAABen) fick förmånen att bärgas, han sade att Tesla bärgades på måndag mornar när systemuppgraderingen av någon anledning gått fel. Då var det bara att ta den till Tesla och flasha om bilen. Drivaxlarna brukade dessutom kröka sig, så jäkla mycket mos på en gång.

  6. #6
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    https://twitter.com/atomicthumbs/sta...39617404645376 säger inte att detta stämmer, men om det gör det...... orkar inte leta mer än så..
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Drivaxlarna brukade dessutom kröka sig, så jäkla mycket mos på en gång.
    Så praktiskt då att tesla friskriver sej från garanti/ansvar ifall du använder ludicrous mode och liknande..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Angående Tesla, finns de som försöker, sevärd:

    https://youtu.be/NuAMczraBIM

    3 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Håller helt med er. Pengar investerade i våra Saabar är väl investerade kronor!

    Jag köpte mig en 900 NG Talladega för ett år sådan för 16 000 kr. Håller nu på att fixa till den så att den kommer att hålla för minst 10 års brukskörning. Det kommer kosta mig dryga 20000, men det är det värt!!!

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälp mig fatta temperatursamband OG9-5 B2x5
    Av LasseH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-01-02, 19:01
  2. Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 17:46
  3. Vad händer nu efter Gm´s beslut ? ? ?
    Av YamaJan i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 18:03
  4. Hjälp med beslut av fälgar!
    Av mkv i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •