Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta Twice utan att byta nycklar.

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Byta Twice utan att byta nycklar.

    Som ni kanske minns så misstänker jag att TWICE är kass i min Griffin.
    Jag har nu fått tag på en beg TWICE med 2 nycklar och låscylinder till tändningen.
    Jag skulle dock vilja undvika att behöva byta ut nyckeln till tändlåset så jag har en idé om hur man skulle kunna göra, ni får stoppa mig om jag har fel!

    * TWICE byts ut mot "ny"
    * Antennen till transpondern, runt nyckelhålet, lossas och läggs vid sidan om.
    * Nyckel från "ny" TWICE läggs i antennens hål och den gamla nyckeln används i tändlåset för att slå på tändningen
    * Programmering av nycklar påbörjas med TECH2
    * Första nyckeln som programmeras in är då den som ligger i antennhålet men som inte passar i låscylindern
    * Ur med nyckeln ur tändlåset, på med antennen och så använder jag återigen nyckel som passar i befintligt tändlås och programmerar in den.

    Nu bör jag ha inprogrammerade nycklar: en som passar i tändlåset, en som inte gör det.

    Därefter bör jag kunna programmera in de 2 nycklar som faktiskt finns till bilen och skippa den som inte passar i tändlåset.

    Vips så borde jag ha "ny" TWICE med samma nycklar som passade till den gamla TWICE.

    Vad tror ni? Ser ni något feltänk?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Jo. Men det finns enklare sätt.

    Det uppenbara är att byta elekronikenhet i din gamla nyckel mot den som sitter i den nya. Samma procedur som för batteribyte, med undantag av att du även trycker ut elektronikenheten (den sitter bara med lite friktion, tryck på knapparna när batteriluckan är öppen så kommer den ut). Både transponder och larmdosa sitter i elektronikenheten - och gummit är separat och kan flyttas mellan enheterna så du kan välja den bästa av dem. Passa på att byta batteri också, knapparna har en liten aning egenförbrukning som gör att batteriet tar slut på kanske 5-10 år även om den inte används, jag har mätt.

    Annars borde aluminiumfolie runt den gamla nyckeln vara fullt tillräckligt för att antennen inte ska se dess transponder.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-09-16 klockan 14:33.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast det förutsätter att man har den nyare nyckeln, och jag har bara en sån, till den gamla. Bilen är ju en 99a så den har "batong" och det har även den från skroten, så tyvärr sitter ju transpondern i själva nyckeln och då blir alt mycket jobbigare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    En lösning är att skaffa en extranyckel av den nyare sorten, inte så dyrt. Det är denna för att få en slipad nyckel: https://www.maptunparts.se/original/5184502

    Annars skulle jag tro att om du lindar nyckelns handtag med aluminiumfolie och lägger den nya på plats funkar. Funkar det kan du dessutom programmera rätt nycklar direkt. genom att slita bort aluminiumfolien efter du fått kontakt med Tech2:an.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om man är tveksam, läs manualen...
    I WIS stod exakt den metod som jag skrev ner ovan beskriven!

    Tydligen var det så att om man beställde en ny TWICE på den tiden så fick man en enhet, och en transponder bara, dvs en del av en nyckel. Sen står det exakt som ovan att man skall koppla loss antennen och hålla transpondern där, programmera och sen göra det igen men skippa den "extra".

    Bra sak att veta om någon läser detta så är det att man måste göra 2 saker till:
    * Reservdelsprogrammera TWICE. Jag glömde det först och då öppnades bakluckan när jag låste upp, dumt på en sedan
    * Immobilisera. Utan det så startar inte bilen trots att nyckeln accepteras.

    Dessa 2 extrapunkter gäller då om man tar en beg. Reservdelsprogrammeringen kan man skippa om den kommer från en exakt likadan, men eftersom min "nya" TWICE kom från en kombi så var det nödvändigt (och bör nog alltid göras) Immobiliseringen beror nog på att man tar en som redan hört till en bil, köpte man en ny så passade nog den till bilen man beställde den till.
    Senast redigerat av bollman den 2018-09-16 klockan 18:03.

Liknande ämnen

  1. Byta till FTT utan att byta mjukvara?
    Av brandin86 i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 20:58
  2. Byta nycklar?
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 19:29
  3. Byta till nyare nycklar!?
    Av BIGMike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •