Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hårt klonkande i framvagn OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Hårt klonkande i framvagn OG9-3

    Hej

    Jag har ett problem med klonkande framvagn på min saab 9-3 2002.
    När jag kör över vägbulor/brunnslock/fartgupp så uppstår ett ganska ordentligt bonk/klonk ljud från höger fram.
    Träffar jag en lite värre vägbula precis med höger framhjul kan det nästan låta som att någon slår med en slägga mot något robust.
    Jag upplever också ibland att ett svagare bonk uppstår i ögonblicket när bilen går från stillastående till rullande på 1an.
    Jag kan endast urskilja att ljudet kommer från höger sida.

    Har kollat och ryckt lite själv men kan inte hitta/se något uppenbart skadat.
    Krängningshämmarstag, fjäder, stötdämpare och länkarm samt de två bussningarna i själva länkarmen (dock inte hjälparmen) är bytta för ca 1 år sedan så där tror jag inte problemet ligger.


    Vad rekommenderar ni att jag kontrollerar?
    Senast redigerat av deadbolt den 2018-09-15 klockan 15:24.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Kikade lite idag igen.

    Upptäckte att den stora 21mm muttern som är dragen i stötdämparen som man kommer åt i motorutrymmet gick att dra runt utan större kraft. Prövade även att dra åt den genom att låsa "kolvstången?" med en 7mm insex men den verkade vara max åtskruvad.

    Vänster sida känndes stabilare, där krävdes det mycket kraft för att kunna rubba muttern utan att låsa med insexnyckel.


    Kan detta vara relaterat till klonkandet eller har jag hittat ett till problem?

    Mvh

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av deadbolt Visa inlägg
    .....Krängningshämmarstag, fjäder, stötdämpare och länkarm samt de två bussningarna i själva länkarmen (dock inte hjälparmen) är bytta för ca 1 år sedan så där tror jag inte problemet ligger.
    Har du bytt allt detta finns inte mycket kvar utöver topplagringarna samt hjälparmsbussningarna....
    Jag skulle tippa på att ljudet kommer från något som inte är tillräckligt draget.
    Vanligast vill jag nog påstå är den stora "muttern" som drar fast stötdämparen i fjäderbenet, när denne inte är låst låter det riktigt otrevligt.
    En riktigt stor polygrip och lite mjuk gänglåsning har hjälpt mig med detta några gånger.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Har du bytt allt detta finns inte mycket kvar utöver topplagringarna samt hjälparmsbussningarna....
    Jag skulle tippa på att ljudet kommer från något som inte är tillräckligt draget.
    Vanligast vill jag nog påstå är den stora "muttern" som drar fast stötdämparen i fjäderbenet, när denne inte är låst låter det riktigt otrevligt.
    En riktigt stor polygrip och lite mjuk gänglåsning har hjälpt mig med detta några gånger.

    Mvh
    Jag ska pröva att byta krängingshämmarstaget bara för att verkligen kunna utesluta det då det verkar vara det första folk nämner vid klonkande.. är ju faktiskt ganska billiga så det kan det va värt. Samtidigt ska jag pröva dra åt alla subframe bultar samt de bultar som fäster bärarmarna i subframen.

    Muttern du pratar om, menar du den som jag beskrev i mitt förra inlägg? Som man kommer åt inifrån motorutrymmen? Isåfall gick den inte att dra mer trots mothåll och rörtång modell stor

    Hoppas att krängstagen gör susen annars lutar det åt att riva fjäderbenen. Återkommer i vilket fall med resultat så fort jag kommit till skott

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Dåliga krängningshämmarstag låter inte som att någon slår med en slägga, det är mer som ett klickande eller lätt knackande. Jag tror som flaset att det är den stora muttern som håller fast stötdämparen i fjäderbenet eller muttern som håller stötdämparens stång mot topplager/stödlager som är för dåligt dragen. Är något av dessa lösa så lär det smälla ordentligt. Kolla även att topplagret sitter stumt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av deadbolt Visa inlägg
    Muttern du pratar om, menar du den som jag beskrev i mitt förra inlägg? Som man kommer åt inifrån motorutrymmen?
    Nej, det är det stora, på toppen an sjävla stommen, inte stötdämparen.
    Hissar man upp bilen så att man får plats mellan hjulet och skärmkanten och har rätt verktyg, en stoor polygrip, så löser man det utan att ta loss fjäderbenet.

    Mvh

    EDIT:
    Enligt bild, denna kan gänga upp sig, och föra ett väldigt väsen som symptom.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av flaset den 2018-09-18 klockan 13:00. Anledning: Lagt till bild
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Dåliga krängningshämmarstag låter inte som att någon slår med en slägga, det är mer som ett klickande eller lätt knackande. Jag tror som flaset att det är den stora muttern som håller fast stötdämparen i fjäderbenet eller muttern som håller stötdämparens stång mot topplager/stödlager som är för dåligt dragen. Är något av dessa lösa så lär det smälla ordentligt. Kolla även att topplagret sitter stumt.
    OK! Finns det något smidigt sätt att kontrollera topplagret utan att riva fjäderbenet?

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Nej, det är det stora, på toppen an sjävla stommen, inte stötdämparen.
    Hissar man upp bilen så att man får plats mellan hjulet och skärmkanten och har rätt verktyg, en stoor polygrip, så löser man det utan att ta loss fjäderbenet.

    Mvh

    EDIT:
    Enligt bild, denna kan gänga upp sig, och föra ett väldigt väsen som symptom.
    Tack för den bra bilden, nu är jag med. Kikade lite snabbt på det idag men det verkade inte gå att dra åt den mer.. kanske hade en för liten polygrip men känndes som det var stopp. Det är ju ett litet gap mellan "muttern och själva fjäderbenet.. bifogar en bild så får ni gärna kika om det ser OK ut.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Den stora muttern (benämnd hylsa i EPC) som håller fast stötdämparen i fjäderbenet finns uppenbarligen i (minst) två utföranden. Den på din bil som liknar den tecknade bilden i EPC skiljer från den med sexkantsfattning som var originalmonterad på min bil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag vet inget bra sätt att kontrollera var det glappar. Går det att få grepp och med handkraft rycka kraftigt framåt bakåt eller i sidled kan ibland fungera men det är svårt. Att rycka fungerar för att verifiera dåliga krängningshämmarlänkar på ng9-3 men tveksamt om/när/hur det fungerar på og9-3.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Den stora muttern (benämnd hylsa i EPC) som håller fast stötdämparen i fjäderbenet finns uppenbarligen i (minst) två utföranden. Den på din bil som liknar den tecknade bilden i EPC skiljer från den med sexkantsfattning som var originalmonterad på min bil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag vet inget bra sätt att kontrollera var det glappar. Går det att få grepp och med handkraft rycka kraftigt framåt bakåt eller i sidled kan ibland fungera men det är svårt. Att rycka fungerar för att verifiera dåliga krängningshämmarlänkar på ng9-3 men tveksamt om/när/hur det fungerar på og9-3.
    Det beror nog på att det är bilstein dämpare :-)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ska det möjligen vara en haknyckel för att spänna den muttern/hylsan. Det liknar hur det brukar se ut vid fjäderspännaren på motorcyklar. Svårt att greppa en rund hylsa med polygrip.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ska det möjligen vara en haknyckel för att spänna den muttern/hylsan. Det liknar hur det brukar se ut vid fjäderspännaren på motorcyklar. Svårt att greppa en rund hylsa med polygrip.
    Det ser ut som att en haknyckel skulle passa men det är tyvär inget jag har liggandes i rätt storlek.
    Tyckte jag fick hyffast grepp med polygripen men gick inte ändå, prövade även lägga en flatmejsel mot ena spåret och hammra men det rubbade den inte heller i rätt riktning. Det var samma gap på vänster sida dessutom. Jag är högst osäker på om "Hylsan" skall gå i botten mot fjäderbenet eller ej

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Hylsan på min bil går inte i botten, det måste finnas lite tolerans för att vara säker på att den spänner tillräckligt hårt. Det är ju inte säkert att det är där problemet sitter på din bil.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Bytte faktiskt krängningshämmarstaget idag.. det verkar ha hjälpt till viss del.
    Upplever att klonket vid mindre ojämnheter eller små små fartgupp försvann medans det riktigt elaka klonket i värre hålor/brunnslock kvarstod.
    När jag hade bilen upphissad och hjulupphängningen var obelastad så prövade jag vrida fjäderbenet fram och tillbaks (som fullt rattutslag) och då uppstod ett knarrande/knakande läte. Inte helt säker men tror att det kom uppifrån fjäderbenstornet. Har aldrig hört det lätet när jag svängt med fullt rattutslag tidigare.
    Vad kan jag dra för slutsats från det? Att fjäderbenslagret är boven?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Ja den översta gummimojängen som är slut. Bytt bägge på min 9-3og. Lät som nån slog med en slägga vid minsta brunnslock.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har läst genom det senaste alla har skrivit och har liknande problem (tror jag) på mig og9-3. Kör jag ner för nått gupp eller uppför en kant med rätt vinkel kan det höras en del. Vad jag även märkte igår kväll var att när jag hade fullt rattlås till höger och backade så kändes det som att hjulet "vek" sig. Vet inte hur jag ska förklara på annat sätt än om typ ett cykelhjul är vingligt och att det wobblar. Nu är jag inte alls mekanisk av mig och har inte en blekaste aning om vad av det ni har skrivit det kan vara. Suttit och funderat på om man ska byta fjädrar och dämpare runt om till bilstein och h&r när det redan uppstått nån skit samtidigt som man löser problemet om det nu kan vara något stag eller liknande, om det kanske hade hjälpt med hur länge rosthögen kan hålla sig på vägen.
    (note: bilen går att köra utan problem för tillfället iaf och man märker inte någonting på motorvägen och liknande... uppstår oftast som sagt vid ojämnheter på vägen eller allmänt vid svängar i lägre hastigheter).

Liknande ämnen

  1. Klonkande framvagn 9-3x
    Av lutte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-04-30, 17:18
  2. Klonkande framvagn 9-3 SC
    Av vmo_tt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 20:11
  3. Klonkande i framvagn
    Av painball i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 00:56
  4. Klonkande framvagn og9-3
    Av Majkel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •