Har bestämt att jag inte lämnar in för service. Jag servar själv.
Men undrar vad ni använder där hemma om ni inte är begåvade med garage. Har grus/gräsmatta, inget vidare att ställa bil på pallbockar. Har ni några andra tips?
Har bestämt att jag inte lämnar in för service. Jag servar själv.
Men undrar vad ni använder där hemma om ni inte är begåvade med garage. Har grus/gräsmatta, inget vidare att ställa bil på pallbockar. Har ni några andra tips?
Snickra 2st ramper. Typ en meter 4" planka och nån lagom stor vedkubbe så man kommer upp. Har funkat för mig i alla år innan jag tog mig i kragen och köpte en saxlyft. Fast jag använder de fortfarande vid oljebyten för att det är så smidigt.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Oljebyte är ändå bra skönt att göra hos exempelvis okq8:s gds hall är ändå bra skönt. Inga olja att ta hand om själv, möjlighet att provköra på tomgång med bil på ramp. Det var billigare förr, men det är fortfarande väldigt bra.
Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.
Fast sen i oktober (tror jag), har de flesta GDS hallarna förbud mot just oljebyten. Var nån regel som ändrades.
Även jag har bara gräsmatta. Jag har gjort som en liten parkeringsplats av betongplattor.
Annars funkar nog Hyvens sätt utmärkt oxå.
Pallbockar på grus funkar bra för mig när garaget är fullt. Inga problem så länge man ser till att domkraften rullar som den ska när man höjer eller sänker.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Gds hall finns inte i min håla.
Ska kika på rampförslaget
Plywood, kraftig typ 16mm+, helst vattentålig!
Det blir högt tryck på marken av pallbockar och domkrafter. På gräs, grus och även asfalt rekommenderas plywood som underlag till
- pallbockar, så de inte sjunker snett i marken och välter.
- garagedomkraft så den inte välter samt rullar lätt. Speciellt viktigt om man lyfter i flera omgångar och bilen skall stå stilla.
- liten pelardomkraft för att stötta motor/växellåda eller positionera nedfjädrat hjul vid div framvagnsjobb
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
plywood är bra, dela en skiva på längden, kan du köra domkraften på en och ha den andra under ex pallbockar eller åla runt på rent o fräscht
finns fina ramper i stål att köpa, tar liten plats och är lätta men behöver nåt stadigt under
Man klarar sig med en såpass stor skiva att garagedomkraften kan rulla utan att rulla av. Mer än 2meter (normal skivlängd) känns en ANING overkill
Till pallbockar räcker det att bockens fötter får plats med lite marginal.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det som är riktigt nice med GDS-hall är att kunna dumpa oljan direkt i deras återvinningskärl. Då slipper du dels kladda ner dina ägodelar (verktyg, trattar, kärl och uppfart), dels slipper du frakta spillolja och filter till återvinningen. Att du sedan både står och ser bättre just vid oljebytet är en bonus.
Så även om du inte har GDS hall i krokarna så antar jag att du då och då kör lite längre med bilen. Så när du gör det, passa på att köra oljebytet i en GDS-hall (tar max 30 min) och så kan du göra resten hemma på uppfarten.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Har bilramper från jula eller biltema - kompletterat med 2 st 80 cm långa 45x195 NTR-A plankor för att inte fastna med spoilern vid upp och nedkörning. Oljepluggen hamnar visserligen längst ned, men bilen står inte plant.
https://productimages.biltema.com/v1...l/2000023040/1
Innan brorsan byggde sitt garage hade han en en plyfaskiva som 'garagegolv'
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
What.. ondska.. försöker komma på när jag använde lokala OKQ8-GDS för oljebyte senast, ganska säker på att det var snö, så det BORDE väl varit efter oktober ? måste kolla.
Annars är det ju så enkelt att byta hemma på saabarna som har oljeplugg i bakkant, då kan man ju lyfta bilen enbart fram, mycket krångligare på andra bilar som man inte får ut all olja på om man lyfter fram utan då måste man lyfta både fram och bak, jobbigt..
jag har iofs asfalt på uppfarten, det jobbigaste är dock att man alltid dräller lite spillolja.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Inte då, bytte på okq8 i Piteå för en månad sen.
Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.
Kan kanske skilja något då. Både okq8 & preem i Blekinge har iaf slutat ta hand om spillolja.
Okq8 i Tyresö utförde jag mitt oljebyte hos i februari i år.
Jag kör nog värsta lågbudget vid oljebyte. Kör upp två hjul på kvarterets högsta trottoarkant och ålar mej under bilen.
På vissa bilar jag ägt har jag iofs bytt olja utan att hissa bilen alls, men det funkar dåligt på 9-5..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Spilloljan blandad med lacknafta eller thinner är bra att impregnera trä i trädgården, kosta billigt o funkar ypperligt.
Brukar köra på mina telefonstolpar som ligger mot gräsmattan
Min pappa brukade tända eldningstunnan med spillolja, men spillolja innehåller rätt mycket otrevligheter, så jag brukar lämna min på kommunens återvinningscentral.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01