Tjenare!
Nu har jag äntligen fått tummen ur och lagt upp mitt projekt här på forumet.
Jag har sedan många år velat bygga en kraftfull bakhjulsdriven bil. Är SAAB-frälst så motorvalet är ju enkelt.
Det skulle ju inte vara helt fel att få vara med i Trionic 5 RWD klubben!
Började för ett år sedan med att köpa mig en Toyota Celica -77 RA23 till det hutlösa priset av 3000kr.
Började med att plocka ned den och titta efter rost. Ingen kul upptäckt.
Jäkla tuff bil!
Men -70 tals japsare har visst en tendens till att rosta.
Resten av bilen var inte bättre så jag tröttnade på rostlagningen och köpte mig en -70 tals Opel istället, För dem rostar väl inte?
Det föll på en redan rostlagad Kadett med en B21A och M47 låda i sig.
Lite rostlagning är det på denna också men inte ens i närheten av Celican.
B21:an
Började sedan med att bygga om spakstället. 5:ans växel gick inte att få i och slaget mellan 3:an och 4:ans växel va väl 2-3cm kanske.
HELT omöjligt att växla eller välja 1:an istället för backen. Gick dock att köra hem den trots allt
Körde den under en månads tid innan jag tröttnade på traktormotorn och rullade in den i garaget.
Fixade iordning låset då den inte gick att låsa.
Hade sedan tidigare köpt en 1031:a som kommer ifrån volvo 240 med elektrisk hastighetsgivare.
Jag har funderat ett tag på om man skulle kunna använda den för att både mata trionic med hastighetssignal
och en hastighetsmätare från 240... Någon som vet om det går eller vågar spekulera?
Tyvärr ganska rostig men som tur är så snålade man inte med godstjockleken på den tiden.
Ena fästörat har rostat lite värre än det andra
Byggde en jigg för originalaxeln.
Det var visst någon som hade byggt nya fjäderskålar. Borrade hål för handbromswiren i dessa då jag vill kunna använda 1031:an handbroms.
Jag har måttat lite och det ser ut att vara tillräckligt med plats för fjädern också.
Och när jag ändå var igång så byggde jag ett par nya justerbara länkarmar i 30x3mm hydraulrör.
Redo för blästring och grundmålning.
Fick tag i ett par fälgar som suttit på en gammal V70. Tack Glenn!
Vid en närmare titt så såg jag att bakaxeln satt 10-15mm längre bak på passagerarsidan.
Jag tyckte ändå att jag hade mätt upp allt så att det stämde innan jag brände på fjäderskålarna på bakaxeln, plus att axeln satt i jigg.
Jag vet fortfarande inte vad det beror på men justerade med mina nya fina länkarmar och glömmer det tills hjulinställningen kommer.
Motor ur!
Rensa lite i motorutrymmet.
Fick bultat ihop motor och växellåda.
Storleksjämförelse på bromsservo mellan SAAB 900ng, Kadett C och Nissan Micra K10.
Planen är nu att besikta bilen genom SFRO (ombyggt fordon) med följande setup:
Motor: B204L Original
Växellåda: R28 från Opel Omega MV6 med hydraulisk slavcylinder
Kardan: Kortad Volvo 240 med stödlager ifrån 740.
Bakaxel: 1031 med original handbroms och öppen diff, tillsvidare.
Upphängd med kadettens originalupphängning och en momentarm istället för opels aluminiumstrut.
Bromssystem: Volvo 240 huvudbromscylinder ihop med Nissan Micra K10 Bromsservo.
Framhjulsnav, 263mm ventilerade bromsskivor och 4-kolvsok från 240. Bak blir det också Volvo original.
Framvagn: Förstärkt framvagnsbalk och förstärkta länkarmar med polyuretanbussningar.
Målet med bilen är att få den rullande och besikta. Sedan göra uppgraderingar under vinterhalvåret och kanske köra lite på sommaren.
Därav att jag nu bara fokuserar på att få ihop den och inte låter den bli ett evighetsprojekt.
Slutmålet är att nå effektgränsen för vad svarvade originalkolvar tål. Men det är många tusenlappar och arbetstimmar innan jag är där så vi glömmer det för tillfället.