Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Opel Kadett C Trionic 5 RWD Club

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    57
    Tack! Sakta men säkert närmar det sig första uppstarten

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    57

    Uppdatering 9/9 FÖRSTA STARTEN och PROVKÖRNING

    Hej folket! Nu har det hänt lite mer i garaget. här kommer en uppdatering med grejor som har blivit gjort. Har varit hemma sjukskriven under sommaren och har försökt spendera varje sekund i garaget.

    Först så fick jag svetsat i en 19mm nippel på vattenpumpen så det passar mot expansionskärlet.


    Sedan fick jag övat lite mer svetsning i aluminium. Valde att köpa expansionskärl istället för att bygga för att spara tid och ork. var inte så hiskeligt dyrt. Är lite skillnad på Svetsarna på expansionskärlet och mina svetsar men förr eller senare kommer det nog bli bättre.



    På plats i motorutrymmet.


    Byggde en liten oljereturadapter till turbon.


    Köpte mig en 15T turbo istället för den gamla T25:an. Tack Ulf! Tanken är att regga med den turbon och sedan ev. kliva på något större turbo efter Regbesiktning.


    Fick manglat till downpipen så att det var lagom avstånd mellan vattenslang samt generator/remmen och röret.



    Avgasröret fick tyvärr dras under framvagnsbalken då platsen helt enkelt inte fanns någon annanstans.


    Börjar likna ett motorutrymme nu!



    Fick äntligen börjat med elen. Bara den tog 2,5 dag. Blev ett riktigt fågelbo bakom panelen men det syns som tur inte hehe
    Installerade även några mätare så man ser vad som händer i maskineriet.




    Svetsade om "växellådsluckan" så att det blev en bra genomföring av växelspaken sedan svetsat fästen till den förbenade handbromsspaken.


    OCH ÄNTLIGEN så tog bilen sig utanför garageporten för egen maskin. Som synes på bilden med läckande kylsystem, enbart grundladd och gick bara på 3 burkar. MEN DEN GICK.


    Bytte tändkasetten så började den gå bättre (på 4 burkar) men har problem med att den inte vill ladda på ordentligt. Händer att den spikar på 2:an och 3:an (inte längre med fräsch soppa i tanken) och då ställer ECU:n ner laddet till 0.4 bar men kan segdra den upp till 1.0 bar när jag rullar på 4:aan eller 5:an. och då laddar den ibland uppemot 0.8 bar på 3:an och 2:an. Grejen är att den borde ladda 1.3-1.4. Det gjorde den iallafall när jag hade styrboxen i den röda opeln. Testade att rycka slangen på WG och skenladdade den som den skulle. Funderar på om det är magnetventilen som spökar. Har skaffat en T7 som jag tänkte modda dit och se om det blir bättre. Men är så jäkla nöjd över att den går att köra. Monterade Bilstein B6 dämpare fram och det gjorde susen åt väghållningen (Jämfört med att ha inga alls )

    Så var det för den här gången. kvar att göra är att bygga avgassystem, bygga kåpa över bränslepumparna och catchtanken samt bygga en låda för batteriet. Sedan börjar bilen bli reggningsklar. Jag har givetvis mycket mer pyssel än så. Det är ju alla de små grejorna som tar så mycket tid.
    Aja ha det gött!

    6 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    Bra jobbet!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    57
    tack så mycket! Känns otroligt bra att ha fått igång den och provkört lite grann. Lagt lite lakritsar på vägen här hemma hehe Synd att det bara är enhjulsburnisar

Liknande ämnen

  1. Byte av CIM med Op-Com? Opel Vectra C (Trionic 8)
    Av lallas i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-27, 00:12
  2. Opel sport club
    Av THE_SAAB_DUDE i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 01:07
  3. Saabmotor i en Kadett?
    Av Speedy_00 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 10:01
  4. Saab 9-3 och Opel kadett
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •