Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem & P1310 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startproblem & P1310 OG9-5

    Hej! Mitt första inlägg, har alltid funnit svar på mina frågor i redan postade trådar. Men nu hittar jag inte lösningen på egen hand så hade uppskattat lite expertis. Min första Saab en 9-5 Aero sedan från 2001 (svart) 17k mil som jag fick av pappa har nu stannat.

    Jag var ute och körde, fick plötsligt ryck i bilen som att det var soppa torsk, tanken var nästan slut så trodde det var problemet. Men jag kom konstigt nog hem på det jag hade, tänkte på att så fort jag gasade på lite så turbon laddade så ville den inte och ryckte. När jag kom hem och slog av motorn och sen satte på igen så självdör den efter några sek. Kollade på tech 2 och fick (om jag kommer ihåg rätt) "p1312" - jag bytte då tändstift. Notera att motorlampan inte lyser eller har lyst. Efter tändstiftsbytet provstartade jag men hjälpte ej. Tog fram tech 2 och fick då en ny felkod "p1310" "Ignition discharge not powered (bank 1)". Bytte TK, men hjälpte inte häller.

    Vad tror ni? Kan det vara bränslepump trots felkoden?
    Senast redigerat av BlackAeroKnight den 2018-09-13 klockan 00:56. Anledning: Löst! Det var bränslepumpen

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Bytte du till en original tändkassett? Som du vet fungerar? Och även rätt tändstift?

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av BlackAeroKnight Visa inlägg
    - Tog fram tech 2 och fick då en ny felkod "p1310" "Ignition discharge not powered (bank 1)". Bytte TK, men hjälpte inte häller.
    Kontrollert at sikring #14 i elsentralen (IPEC) er hel - og at den har spenning (på begge punktene)?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Det visade sig att det var bränslepumpen! Tech 2 lurade mig, utan den så hade jag misstänkt den på en gång. Men nu när man har Tech 2 så kollar man ju även fast ingen motorlampa lyser och om det då finns felkoder i samband med att bilen inte startar så tror man ju att det måste vara dessa koder som felet bottnar i. Tack snälla för eran hjälpsamhet ändå! Det var ett helvette att få upp ringen som låser fast bränslepumpen, slutade med att jag tog ett stämjärn och misshandlade den tills den lossnade, hade exrtraringar som tur var.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 B2x5
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 17:55
  2. Otrimmad 9-3 Aero med P0172 och P1310
    Av Byggjanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •