Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Reducerad motoreffekt/ "safe mode" NG9-5 TiD2.0

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Reducerad motoreffekt/ "safe mode" NG9-5 TiD2.0

    Hej Saab-vänner,
    Förra veckan när jag låg i 120 på motorvägen så tappade helt plötsligt bilen fart och jag kunde inte köra fortare än 90km/h, varvtalen låg sedan rätt högt. När jag kom in i stadsmiljö så märkte jag att accelerationen var som bortblåst, att gå från 0-30 tog en rätt lång tid/sträcka, kanske 10 sekunder. Känns lite som att den hamnade i någon form av "safe mode" eller "limphome mode". Tog den till Mekonomen för felkodsläsning. Kommer inte ihåg felkoderna nu men allt pekade på partikelfilter eller sensorer kring den, enligt Mekonomen.

    Vad tror ni om det? Är det sannolikt att filtret är igensatt eller liknande? Eller kan det vara något helt annat?

    Kan tillägga att det är en YS3G NG9-5 2011 automat och har gått 14600 mil, 90% långa resor.

    Felkoder
    P2458 Partikelfilter,regenereringstid (intermittent)
    P03B1 Cylinder 3 Tryckvariation hög (intermitten)
    P2282 Luftmassamätare prestanda (intermittent)
    P2453 Dieselpartikelfilter tryckskillnadsgivare (Permanent)
    Senast redigerat av chrillex den 2018-09-13 klockan 08:43.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Man behöver veta den exakta felkoden för att kunna börja gissa vad som är fel.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Vanliga problem med detta är ju att partikelfiltret har blivit igensatt på grund av regenereringen inte har fungerat, alternativt att någon av trycksensorerna har gått sönder.
    Om det är det första kan man tvinga fram en regenerering, i andra fallet får man byta det som är trasigt.
    Men det ser man bara om man vet de exakta koderna.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Har varit med om min TTID gått i limphome mode.
    När jag startade om bilen försvann felet för att senare återkomma.
    I mitt fall var det tryckgivaren som visade för lågt värde för länge så en felkod sattes.
    Men som Bollman skriver så finns det många felkällor som ger samma symtom.
    Vet du med dig att du kört många korta körningar så kan du chansa och ta bilen en längre tur så att den får en chans att bränna bort sotet.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Följande felkoder har bilen:

    P2458 Partikelfilter,regenereringstid (intermittent)
    P03B1 Cylinder 3 Tryckvariation hög (intermitten)
    P2282 Luftmassamätare prestanda (intermittent)
    P2453 Dieselpartikelfilter tryckskillnadsgivare (Permanent)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Bara en undran har du haft en felkod ett tag och fortsatt att köra eller kom allt på en gång.
    P2458 kan vara symtom på att bilen inte går rent och har inte regenererat
    P0315 kan vara att sensorn som mäter tryckskillnader är täpp av sot. med risk för att ha fel så tror jag den är ihop byggd med glödstiftet. Opel folket pratar om att det finns en uppdatering som kan lösa problemt (vet inte om det gäller om Saab) vissa säger att ojämnt turbotryck pga. läcka kan ge den koden fel eller sant vet jag ej.den koden kan ibland vara pga. läcka någonstans i insugningslangarna.
    P2282 kan var symtom på vakuum läcka så att den inte klara av att läsa luft mängden
    P2453 Den är svår tycker jag är det en orsak eller symtom kan den regöras och man blåser rent slangen.

    Detta är mina gissningar, kan vara helt ute och cyklar. skulle börja med leta luftläckor och om du har möjlighet att tvinga fram en regenerering
    Senast redigerat av Kudashi den 2018-09-13 klockan 12:03.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Bara en undran har du haft en felkod ett tag och fortsatt att köra eller kom allt på en gång.
    P2458 kan vara symtom på att bilen inte går rent och har inte regenererat
    P0315 kan vara att sensorn som mäter tryckskillnader är täpp av sot. med risk för att ha fel så tror jag den är ihop byggd med glödstiftet. Opel folket pratar om att det finns en uppdatering som kan lösa problemt (vet inte om det gäller om Saab) vissa säger att ojämnt turbotryck pga. läcka kan ge den koden fel eller sant vet jag ej.den koden kan ibland vara pga. läcka någonstans i insugningslangarna.
    P2282 kan var symtom på vakuum läcka så att den inte klara av att läsa luft mängden
    P2453 Den är svår tycker jag är det en orsak eller symtom kan den regöras och man blåser rent slangen.

    Detta är mina gissningar, kan vara helt ute och cyklar. skulle börja med leta luftläckor och om du har möjlighet att tvinga fram en regenerering
    Tack för svaren! Symptomen kom på lördagen då jag märkte att bilen tappade fart på motorvägen och knappt svarade på gasen, det gick lite upp och ner. På söndagen sen kunde jag knappt accelerera alls och nu går den typ som mest i 60. Den står hos Mekonomen just nu, de ska felsöka så fort de får tid. Tror du de kan göra en manuell regenerering?

    Kanske värt att nämna att jag körde på autobahn förra månaden, där jag låg jag i 160-200 i ungefär 50 mil. Då bör väl filtret ha regenererats? Så det känns ju som att det är en läcka av något slag.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Detta är löst. Det var tre eller egentligen fyra olika saker som behövde fixas:
    -Spricka i en slang
    -Spricka i o-ring i denna slang
    -Sensor utbytt
    -Manuell regenerering för filtret då det låg på 46%

    Jag kommer inte ihåg detaljerna kring de här sakerna men i stora drag var de de här sakerna som orsakade alla mina fel och felkoder.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Tack för att du återkopplar det är alltid roligt att få ett svar på felkoder.
    Det verkar som jag hade rätt med luftläcka och om sensors som byttes var till partikelfiltret så verkar det helt okej med vad de gjorde utifrån felkoder.
    Ibland har en del lyckas göra rent den sensors , men samtidigt de blir sämre med tiden så ett byte är aldrig fel.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Motoreffekt
    Av Skogvaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 22:01
  2. Försäkringsbolag och höjning av motoreffekt
    Av znorc i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 22:48
  3. motoreffekt saab 9000 cse
    Av zon.skbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •