Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Turbon laddar inte på låga varv NG9-3 TTiD -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Turbon laddar inte på låga varv NG9-3 TTiD -08

    Turbon på min 9-3a har slutat ladda på låga varv. Börjar först efter 2600 varv ungefär. Och om jag pressar den på högre varv hela tiden så lägger den av helt till slut tills bilen stått ett tag, sen funkar den igen.

    Den sotar inte och jag har inte märkt några andra fel som kan vara kopplade till detta.
    Någon som har en idé?

  2. #2
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Borde vara en felkod i sådana fall. Få felkoderna lästa med Tech2 så kommer du en bit i felsökningen med både detta problem och problemet med dieselvärmaren du nämnt i en annan tråd.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Nu har jag fått turbon kontrollerad. Det visade sig vara fel på en magnetventil till turbon.
    Verkstaden ville ha 4500 kr för att byta ut den. Är det rimligt? Någon som vet vad en sån ventil kostar ungefär och vart man kan köpa den?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    NG9-3 TTID 180hk automat - Känns orkeslös på låga varv

    Hej!



    Nu vet jag inte om det är jag som börjat inbilla mig detta, eller om det verkligen är ett problem, men min TTID 180hk (helt original) upplever jag som relativt orkeslös under ca 2000 varv. Över ca 2000 varv drar den på bra i resten av registret (så bra en diesel nu kan dra på höga varv). Inga felkoder eller dylikt. Det jag börjat fundera på är styrningen till dubbelturbo-setupen, med div vakumklockor och styrarmar som antagligen är lika gamla som bilen är (från 2008 ). Det finns en del rost här och var vid en första anblick, vilket antagligen är naturligt med tanke på åldern och temperaturväxlingar osv när vi talar om just turbomaskineri. Min fråga: Finns det något rimligt sätt att säkerställa funktionen i turbostyrningen på dessa motorer? Jag antar att turbostyrningen beror på olika variabler, varav en är att bilen faktiskt är i drive och körs; dvs inte torrgasas i neutral eller park. Kan man med andra ord få en hint av hur styrningen borde fungera genom att titta på den med öppen huv, eller behöver den testas på något annat vis?

    Tänkte koppla på min OBD-II läsare vid tillfälle och se vad den säger om laddtrycket, men max-laddtryck behöver å andra sidan inte säga något om hur väl styrningen fungerar vad gäller lågfartsladdtryck tex.

    Tack på förhand!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •