Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tickande ventiler, ska det låta så här? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Tickande ventiler, ska det låta så här? OG9-5

    Har en 9-5:a (2007) 2.0t biopwer. Den har gått närmare 33k och jag hoppas på att den överlever ett par år till.. Vid senaste oljebytet märkte jag att den börjat ticka/knacka en del från toppen, antar att det är en av de hydrauliska lyftarna?
    Oljebyten tycks ha skötts var 1500e mil sedan den var ny och de senaste 10k milen har jag kört på dexos2, innan dess servad på Saabverkstad. Det är tillräckligt med olja i och det låter lika mycket om oavsett om den är kall eller varm.

    Här finns en inspelning på ljudet: https://drive.google.com/open?id=1Lk...iujiOStPeXqN-J

    Lägger man örat mot ventilkåpan så är det tydligt att ljuset kommer från en specifik plats, kammen närmast torpedväggen, tredje cylindern fån vänster sett framifrån.

    Jag har provat att hälla i en flaska omega 909 som jag hade i garaget, ingen skillnad alls.
    Tror ni jag glatt kan åka vidare eller behöver jag göra något åt detta?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det jag tycker att jag hör är ljud från spridarna som öppnar/stänger, normalt i så fall. Finns kanske något mer ljud också men...

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Om man tömmer motorn på olja och/eller låter den stå ett tag kan man få oljud från de hydrauliska ventiltryckarna på grund av att de inte är fyllda, eller nåt. Jag läste om det i WIS när jag och brorsan bytte turbo på hans OG9-3 som hade stått en månad eller två, och det är väl samma grundmotorkonstruktion i en 9-5:a? Hans bil lät ungefär så där som din gör, nästan så att man trodde någon kedja låg och rasslade helt ospänd. Det var ett jäkla oljud i 10-15 minuter, sedan stängde vi av den och lät den stå ett dygn. Därefter var allt normalt. Har själv aldrig hört det vid normalt oljebyte, men WIS säger att möjligheten finns.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    När min silversaab stått still några år så lät den först hyfsat okej när jag startade den, sen efter en kortare provtur lät det EXTREMT mycket om lyftarna, det var så jag trodde motorn var skrot.. då testade jag att hälla i en flush och efter några minuter halverades ljudet, och sen försvann det, för att sen inte återkomma när jag tappat ur oljan och hällt i ny.

    Jag tolkar det som att dom snarare kärvade fast eller nåt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det jag tycker att jag hör är ljud från spridarna som öppnar/stänger, normalt i så fall. Finns kanske något mer ljud också men...
    https://drive.google.com/open?id=10b...z15Xh9Wl5aQeO-

    Här ett längre klipp, de första sekunderna hörs knackandet (med spridarna i bakgrunden), sedan när jag flyttar bort från ventilkåpan så hörs endast spridarna. 99% säker på att det är en lyftare, frågan är om jag kan köra såhär eller om jag riskerar ras? Jag har visserligen hört bilar som låtit betydligt värre men det är ingen garanti...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Om man tömmer motorn på olja och/eller låter den stå ett tag kan man få oljud från de hydrauliska ventiltryckarna på grund av att de inte är fyllda, eller nåt. Jag läste om det i WIS när jag och brorsan bytte turbo på hans OG9-3 som hade stått en månad eller två, och det är väl samma grundmotorkonstruktion i en 9-5:a? Hans bil lät ungefär så där som din gör, nästan så att man trodde någon kedja låg och rasslade helt ospänd. Det var ett jäkla oljud i 10-15 minuter, sedan stängde vi av den och lät den stå ett dygn. Därefter var allt normalt. Har själv aldrig hört det vid normalt oljebyte, men WIS säger att möjligheten finns.
    Absolut, precis efter oljebytet så kan det låta såklart men nu har jag kört minst 50 mil och det låter fortfarande.

Liknande ämnen

  1. Tickande ljud i motorn på ng9-5 -11, ska det låta så?
    Av Schnabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-12-07, 02:25
  2. Tickande ventiler? OG9-5
    Av Emil76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 17:54
  3. Tickande ventiler
    Av bub i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 10:15
  4. Tickande ventiler och semester
    Av han540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 17:25
  5. Tickande ventiler, og900 t8
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •