Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Var läcker det avgaser? OG9-5

  1. #1
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120

    Var läcker det avgaser? OG9-5

    Jag var och tittade på en OG9-5 SC '05 igår, som hade avgasläckage och därmed inte avr besiktigad, jag tänkte ju att det troligen är flexröret eller nåt, men jag blev helt konfunderad när jag försökte hitta läckaget.

    Det kommer tveklöst innifrån motorrummet, och utan plåten ovanför turbon kommer ljudet från högersidan av motorn (vänster när man står framifrån) , då tänker man ju grenrörspackning eller kanske turbopackning, men
    det är inget svart efter avgaser nånstans, och jag kan inte känna att det "blåser" heller. Bilen har körts minst ett halvår med läckaget så det borde verkligen vara svart om det läcker.

    En annan konstig sak var att när bilen startades lät det EXTREMT högt, men efter att den gått lite sjönk ljunivån, och när man väl körde med den hördes det knappt inifrån kupen, men läckte gjorde det.

    Nån som har nån ide ?

    Vidare hade bilen felkod B2371 "steering wheel control circiut. open circiut" (Ja jag hade tech2 med mej), men det verkar ju vara dålig kontakt med knapparna i ratten enligt google, på plats var jag orolig för att det hade nåt med rattvinkelgivare för ESP att göra..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag var och tittade på en OG9-5 SC '05 igår, som hade avgasläckage och därmed inte avr besiktigad, jag tänkte ju att det troligen är flexröret eller nåt, men jag blev helt konfunderad när jag försökte hitta läckaget.

    Det kommer tveklöst innifrån motorrummet, och utan plåten ovanför turbon kommer ljudet från högersidan av motorn (vänster när man står framifrån) , då tänker man ju grenrörspackning eller kanske turbopackning, men
    det är inget svart efter avgaser nånstans, och jag kan inte känna att det "blåser" heller. Bilen har körts minst ett halvår med läckaget så det borde verkligen vara svart om det läcker.

    En annan konstig sak var att när bilen startades lät det EXTREMT högt, men efter att den gått lite sjönk ljunivån, och när man väl körde med den hördes det knappt inifrån kupen, men läckte gjorde det.

    Nån som har nån ide ?

    Vidare hade bilen felkod B2371 "steering wheel control circiut. open circiut" (Ja jag hade tech2 med mej), men det verkar ju vara dålig kontakt med knapparna i ratten enligt google, på plats var jag orolig för att det hade nåt med rattvinkelgivare för ESP att göra..
    Grenröret? vanligt att det läcker därifrån

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Säger som amazinjoey. Grenröret. Dessutom expanderar det termiskt och det är inte ovanligt att det läcker mindre när det är varmt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Alltså en spricka i själva grenröret ? ..iofs, är den undertill så skulle det ju kunna förklara varför man inte kände eller såg nåt.

    Dock visade det sej att den hade en spricka i framrutan som redan fått en anmärkning på besiktningen, så även om bilen avr billig tillkom typ 7000:- för ny ruta, plus reparation av det som läcker.. och då får det vara. Bilen hade även andra småfel men det var sånt man lätt/billigt fixade själv.


    Synd, för det hade varit en fin uppgradering av silversaaben.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Fast byte av ruta tar du lämpligast via försäkring med ca 1500 i självrisk bara.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Alltså en spricka i själva grenröret ? ..iofs, är den undertill så skulle det ju kunna förklara varför man inte kände eller såg nåt.

    Dock visade det sej att den hade en spricka i framrutan som redan fått en anmärkning på besiktningen, så även om bilen avr billig tillkom typ 7000:- för ny ruta, plus reparation av det som läcker.. och då får det vara. Bilen hade även andra småfel men det var sånt man lätt/billigt fixade själv.


    Synd, för det hade varit en fin uppgradering av silversaaben.
    Försäkringen täcker det för 1500kr. En pinnbult kan ju ha släppt från grenröret, de går sönder lite säkert som 9-5or rostar i hundbenet

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nej, om man inte äger bilen när sprickan uppstår går det inte att ta på försäkringen, och det är tydligen noterat vid förra besiktningen, ska försöka få fram det protokollet.

    men helt oavsett så har ju bilen körförbud just nu så det blir svårt att ta på försäkringen oavsett.

    Det sakandes ingen pinnbult, men iofs, den kan ju ha gått av och stumpen sitter kvar också.

    Dock låter det inte riktigt som på min 9k som hade trasig pinnbult, men det beror väl kanske på var dne sitter med.
    Senast redigerat av GlennB den 2018-09-11 klockan 17:25.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Oljelock trasigt, avgaser läcker in i kupén. OG9-5 -02
    Av P3RFORMANC3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-12-01, 18:40
  2. Avgaser ur oljepåfyllningsrör
    Av zengir i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 00:20
  3. trattar och avgaser
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •