Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Råd vid köp av Saab 9-5

  1. #1

    Råd vid köp av Saab 9-5

    Hej på Er alla.

    Funderar på om jag skall köpa en Saab 9-5 Aero 260 BHP årsm. 06 som gått 22 000 mil med automatlåda. Men är lite osäker på om det är att rekomendera. Tänker främst då på att det finns problem med dessa Saab bilar som chippas kan drabbas av att kolvarna smälter ner. Rätta mig om jag har fel. Enligt trafikverket så skall effekten i denna bil ligga på 191 KW. Så just denna borde då inte vara chippad. Vore tacksam för lite råd.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Senast redigerat av John Eriksson den 2018-09-10 klockan 16:57.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Hej på Er alla.

    Funderar på om jag skalöl klöpa en Saab 9-5 Aero 260 BHP årsm. 06 som gått 22 000 mil. Men är lite osäker på om det är att rekomendera. Tänker främst då på att det finns problem med dessa Saab bilar som chippas kan drabbas av att kolvarna smälter ner. Rätta mig om jag har fel. Enligt trafikverket så skall effekten i denna bil ligga på 191 KW. Så just denna borde då inte vara chippad. Vore tacksam för lite råd.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Optimerade bilar brukar inte registreras hos trafikverket om de inte är hirsch optimerade, kolvarna behövs bytas ut om man trimmar över 300hk...Under det så borde de inte vara något problem om man tar hand om bilen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Seriösa firmor som Nordic och Maptun är väl medvetna om just precis detta problem så dom har anpassat programvaran så man kan plocka ut ca 300hk med orginal kolvar.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    I sverige är det ju nästan omöjligt att regga in ny effekt, tillverkaren KAN göra det men det är ytterst sällsynt.

    ..Till skillnad från vissa andra länder då det är rutin att göra så.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Funderar på om jag skall klöpa en Saab 9-5 Aero 260 BHP årsm. 06 som gått 22 000 mil med automatlåda. Men är lite osäker på om det är att rekomendera.
    En av de allra bästa Saab 9-5 som finns i standardutförande med Aero-motor & utrustning. Köp!
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Tänker främst då på att det finns problem med dessa Saab bilar som chippas kan drabbas av att kolvarna smälter ner. Rätta mig om jag har fel.
    Ja du har fel om bilen är i originalutförande. Effekt upp till 300hk brukar dessutom anses helt riskfritt.
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Enligt trafikverket så skall effekten i denna bil ligga på 191 KW. Så just denna borde då inte vara chippad. Vore tacksam för lite råd.
    Grundtips 1a:
    Fokusera på om säljaren är skötsam och har servat och reparerat ordentligt. En välskött bil är ett bra köp. Är det en misskött rishög glöm det. Det gäller helt oavsett motorvariant.

    Grundtips 1b:
    Gör en ordentlig komplett service med nya tändstift och filter och oljebyte i motor och växellåda snarast efter inköp. Gör det helst själv. Alternativt hos en BRA verkstad.
    Gör detta oavsett om bilen är servad nyligen. Det är stor risk att det inte är ordentligt gjort om bilen skall säljas snart. Fel stift, olja mm är skadligt. Chansa inte, så kommer bilen att fungera mycket bättre & du bli nöjdare!

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Håller helt med om 1b. Jag servar alltid bilen det första jag gör, möjligen skippar jag det om den precis är servad på märkesvärstad eller liknande, men byter man de viktigaste så VET man att det är bra och kan sen fortsätta med den intervall man tycker är lämplig.

    På min silversaab bytte jag tex inte tändstift när jag köpte den för dom var enligt papper nybytta på verkstad (dock inte saabverkstad), dum ide, det visade sej sedan att dels var det fel stift, dels var dom uppenbarligen inte bytta, när bilen väl började feltända under laddtryck bytte jag stift och då hade dom helt uppenbart gått mycket längre än dom skulle.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Generella och matnyttiga köpråd för 9-5 finns i FAQ om du inte redan hittat den tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%96PA-9-5-)

    Annars kan jag skriva under på att skick & skötsel är avgörande vid köp av en rejält begagnad bil (vilket alla Saabar är vid det här laget)

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jag tror man får ha överseende med stenskott, och lite små skavanker här och där.


    Går bilen bra i motor och låda, och stämplad bok så kör på.
    Rost på hundbenen brukar vara standard än undantag.
    Senast redigerat av toorp den 2018-09-13 klockan 00:25.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Som Toorp skriver är rost på hundbenen mer eller mindre standard samt på bakluckan MEN annars är Saab 9-5 Verkligen en vettig och bra bil till attraktivt pris

  10. #10
    Hej på er alla som skrivit i tråden.

    Har nu varit och tittat på denna Aero som jag funderade på. Har dock avfärdat köpet då den hade flertalet bucklor i plåten på bägge sidor samt lite rost på bilen, samt även att lacken var lite matt och dåliga vinterdäck till. Den var rätt fin att köra men vi tycker att det är fel bil till oss. Tack för det ni skrivit.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Tack för feedback!
    Hoppas du hittar någon bättre bil. Det finns många billiga 9-5 numera...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •