Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Polera upp en gammal Saab?

  1. #1
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238

    Polera upp en gammal Saab?

    Ska jobba upp lite lyster i Saab 99an. Vad behöver man ha för den oerfarne?

    Utgångsläget är ju ganska ruff. Matt som ett A4a papper och en del skit som sitter i lacken. Kulören är Vit.

    Maskinen som jag har att tillgå är en 180mm singelskiva.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Jag skulle börja med att avfetta bilen ordentligt och högtryckstvätta. Sedan köra en vända med clay bar. Jag brukar använda Biltemas: https://www.biltema.se/bilvard/lackv...kit-2000031054
    Sedan tycker jag du bör köpa några bra polertrissor, exempelvis https://www.pingens.se/p/polertrisso...-180x30mm.html
    Tiöl det behöver du polermedel. Jag har använt Menzena, men det här sägs funka bra också: https://www.pingens.se/p/polermedel-...nds-250ml.html
    Maskera lister och gummidetaljer som du inte monterar bort, annars kan de färgas vita av polermedel.
    Skaffa också en packe bra microfiberdukar att torka rent med efter polering.
    När du har polerat till en puts som du är nöjd med så lägger du på ett vax eller lackskydd, men jag vet inte vad som är bäst på en gammal lack. Fråga nån bilvårdsfirma om rekommendation.
    På grabbens gamla Merca från -89 lade vi i alla fall detta med fint resultat: https://www.pingens.se/p/vax-polish-...alant-05l.html

    Du kan säkert hitta motsvarande medel på andra håll, men jag har varit nöjd med allt jag handlat på Pingens.

    Lycka till och lägg gärna upp lite bilder på resultatet!

    //Niklas

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Tack för tipset

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    257
    Jag hade använt http://www.smartab.com/Produkter/Bil...Buffer-2000-R2
    Tycker den är bäst på gamla solida lacker. Jag vet att den är old school...

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    257
    Ta det försiktigt, man vet inte hur mycket färg som blivit bortpolerad genom åren. Framför allt på kanterna.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Mazzze Visa inlägg
    Jag hade använt http://www.smartab.com/Produkter/Bil...Buffer-2000-R2
    Tycker den är bäst på gamla solida lacker. Jag vet att den är old school...
    Kom i kontakt med en person på orten där jag bor. Han rekommenderade gammal hederlig Autosol Metal Polish... vilket i detta fall blev till slut.. och det funkade faktiskt riktigt bra. Inte det första men tänker på när man ska polera upp en gammal bil.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ta det lugnt med Autosol, det är jääävligt grovt och du avverkar lack fort. Jag brukar alltid börja med så snällt medel som möjligt för att se hur lacken svarar på det, är man inte ute efter att få väck repor utan är ute efter glans så vill man att det ska slita så lite som möjligt.

    Det syns nog inte så tydligt på vit lack men autosol är såpass grovt så det brukar lämna en väldigt grov och nästan "tvättrepig" yta.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ta det lugnt med Autosol, det är jääävligt grovt och du avverkar lack fort. Jag brukar alltid börja med så snällt medel som möjligt för att se hur lacken svarar på det, är man inte ute efter att få väck repor utan är ute efter glans så vill man att det ska slita så lite som möjligt.

    Det syns nog inte så tydligt på vit lack men autosol är såpass grovt så det brukar lämna en väldigt grov och nästan "tvättrepig" yta.
    Fick det förklarat för mig att Autosolen är väldigt mild i strukturen och gick utmärkt till solid lack bilen är nu polerad och vaxad. Och det gick väldigt bra med Autosolen iaf


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Det var bara min egna erfarenhet så det är möjligt att den är skonsammare än jag fått för mig, faktumet kvarstår ju dock att den funkar utmärkt och polera metall med som stundvis kan va rätt hårt och lack är mjukt.

    Fördelen är att det tar oxiden jävligt fort iaf (och kanske lacken med)

Liknande ämnen

  1. Gammal Saab på Häggenäs...
    Av Fredrik J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 20:29
  2. SAAB 9-3 SC -07. Polera strålkastare
    Av alexas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-13, 10:06
  3. Polera Saab svart solid (9-5 -02)
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 23:35
  4. Polera upp framlysen? (Saab 9-3 SS)
    Av visslaren i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 01:04
  5. Kan man vaxa och polera en orginal turbovinge på saab 9-3a?
    Av jockessaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •