Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bygga baslåda OG9-5 SS

  1. #1
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Bygga baslåda OG9-5 SS

    Tjenare, vill först säga att det finns många liknande trådar i olika forum (jag vet!) för jag har läst många av dem men jag är ute efter lite specialråd, tips och svar på frågor jag inte riktigt hittat.

    Planerar för mitt första ljudbygge i en 9-5a 03 sedan, har stor erfarenhet av ljud mm men mindre av olika typers baslådor. Är ute efter ett härligt dunka-dunka med häftig djupbas och att den härliga kicken i ryggen, liksom kaxiga volvoraggare som hörs flera kvaterner bort ska det höras när man drar på

    Hade som grundtanke en 2-zons sluten MDF låda, med
    •15:a 4000W till djupbas och en 12:a 2000W till slagen/dunket, båda billebro.
    Till det tänkte jag driva med
    •15:a med en (Crunch-GTX3000) 3000W och 12:an med en (Titanium-Pro1.0) 1500W.
    •1F konding och 50mm2 matning
    Men ganska snabbt hamnade det hyllan när jag med låda, kablar, stereo och konding räknade att det hamnar på 10 000+. Som lovjobbare mm är ekonomin inte den bäste som ni förstår men räknar med att kunna skrapa ihop ca 8000:-

    Med 8000:- i budget där ca 1000:- rycker till en ny stereo funderar jag på en sluten MDF låda med en 15:a bas och lite handlande på blocket.
    Så för att få rejält med tryck är min fråga:

    •Vilken bas med W/rms storlek 10/12/15 Enkel/dubbel?
    •Vad driver jag den med W/rms
    •Kommer det orka utan kondensator, om inte hur stor krävs 0,3F/0,5F/1F tror väll generatorn ska vara på 100A
    •Räcker en 30mm2 matning eller kommer jag behöva kosta på en 50mm2
    •mm2 på högtalarkablen
    •Storlek på säkring
    •Föredrar en sluten låda men blir en portad låda bättre?
    •Ska jag bygga i MDF eller spånplatta då jag har ett lager spånplatta 18mm
    •Ska basen riktas mot/från ryggstödet

    Lite ytterligare följdfrågor:
    •Hur många L behöver lådan vara på? beror givetvis på basen mm men skulle vilja ha den kant i kant på sidorna och så platt som möjligt för att behålla lite lastutrymme, vill dessutom kunna lyfta ur lådan någorlunda smidigt när extra utrymme krävs
    •Hur ev stämmer jag lådan och vilket hz
    •Hur drar jag matningen samt lågnivån ut där bak, har läst om nån väg bakom handskfacket?
    •Var fäster jag minusen effektivast/enklast

    Bomba med förslag med att jag har en låg budet i åtanken, tack på förhand.


    Märkte hur mycket det gick att få med en sluten 10:a 8ohm och 125W från steget, men mer än så vill jag ju självklart ha.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    30mm2 räcker till det mesta, dra den på vänster sida samt signalkabeln på höger sida.
    Basreflex ger mer db men lådorna är ofta stora, samt lätt att köpa billigt.
    Slutna kan man göra små men kräver ett dyrt baselement samt mycket effekt om det ska bli några db.
    Min ide till dig är att montera en vettig huvudenhet samt kablar.
    Kör sedan en beggad baslåda/slutsteg billigt och byt detta sedan om du inte är nöjd.
    Framhögtalarna på saabarna drivs ofta av ett aktivt slutsteg som sitter nere vid fötterna på passagerarsidan, det kan vara lite bökigt att få det funka med eftermarknadsprylar.

  3. #3
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    30mm2 räcker till det mesta, dra den på vänster sida samt signalkabeln på höger sida.
    Basreflex ger mer db men lådorna är ofta stora, samt lätt att köpa billigt.
    Visst, hur drar jag sen matningen genom från motorrummet till kupen och sedan genom in i bagaget, finns det några bra gångar/hål?

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Min ide till dig är att montera en vettig huvudenhet samt kablar.
    Kör sedan en beggad baslåda/slutsteg billigt och byt detta sedan om du inte är nöjd.
    Framhögtalarna på saabarna drivs ofta av ett aktivt slutsteg som sitter nere vid fötterna på passagerarsidan, det kan vara lite bökigt att få det funka med eftermarknadsprylar.
    Jo originalstereon ska bort som tidigare nämnts, slutsteget bör ju kunnas kopplas förbi/kopplas om eller liknande ev byta ut de högtalarna, egentligen skulle hela originalljudet bytas ut men det får bli en senare grej.
    Hur stor/stora basar rekommenderar du och hur många W/rms, är fortfarande sugen på en sluten låda beroende på hur många extra W vi pratar om. Hittade en beg dubbel 12:a gas 212 med ett gas pro steg på 1000W med en portad låda och kablage för ett rimligt pris, är det en bra början? Hur skulle det låta i ev en sluten låda?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag kommer inte ihåg exakt hur jag drog strömkabeln men du får ta bort skyddet ovanför pedalerna och se om du hittar ett hål in till motorrummet nära bromsservot.
    Sen är det relativt enkelt att lyfta instegsskydden vid dörrarna och lägga in kabeln samt vika upp baksätet.
    Det finns kanske någon som har dragningen mer färskt i minnet annars kan jag titta efter på min bil.

    Adapterkablage ska tydligen finnas om du vill koppla in originalslutsteget mot din eftermarknadsstereo.

    Min äldsta son hade någon typ av dubbel 12 gas i någon bil för länge sedan och det bankade på rätt bra.
    Bygg inte om en basreflex låda till en sluten utan det är bättre i så fall att du säljer den.
    Om du någon gång orkar bygga en sluten låda så är det mycket som måste tas hänsyn till.
    En bra liten sluten låda (30-50liter) med en högkvalitativ 12-15" kan både låta högt och bra men det kräver en mycket stabil och välbyggd låda.

  5. #5
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Blir att utforska lite med din beskrivning om matningen.

    Var inne på BRL och kollade då dom inte bara hade iso adapters och rattstyrning adapters mm till saab, utan även kompletta baspaket för ett förvånade pris.
    Så eftersom dessutom alla begagnade basar ligger 20+ mil bort och BRL ligger 4 mil bort så funderar jag på ett av deras gas paket.
    Funderar på en av deras gas aplha/beat 2x12 med 500/600W RMS, samt tillhörande gas steg med 400/500W RMS vid 2 ohm. Är detta tillräckligt rejäla grejer för att få ett imponerande dunkande som hörs på håll, grejerna ligger i alla fall perfekt för min prisbudget .

    Sedan på det en ny stereo och ett 35mm2 kabelkit så är nog allt klart, medföljer 2,5mm2 högtalarkabel i det kittet men räcker det?
    Senast redigerat av Raysed den 2018-09-08 klockan 09:35.

  6. #6
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Högtalarkabel på 2,5mm2 räcker långt. Särskilt om du bara har korta längder så är det inga bekymmer.

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Det brukar finnas fynd att göra på begagnat men ofta måste man ha tålamod och vänta på rätt tillfälle.
    Jag gissar att dom basarna säkert kan ge dig mycket ljud men snåla inte med effekten från slutsteget eftersom dom är rätt tungdrivna samt har en impedans på 2 Ohm.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Tack för alla svar, som halvt nybörjare hjälper det mycket.
    Tror som sagt det blir ett komplett paket med 500+ RMS gas låda, men ska fortsätta hålla koll på det begangnade.
    Blir antagligen en tur ner till BRL när nästa löning kommer.

    Utforskade nyligen hur jag drar matningen i farsans halvskrotade 9-5:a och helt riktigt sitter det en gummiväg under bromsservot, sedan en färdig kanal under listen bak till bagaget där kabeln enkelt dras bakom inredningen och ut i bagaget. Är ju som gjort för att dra slutsteg.
    Blir att dra lågnivån sedan i kanalen på högersidan, undrar dock om det är risk för störning från högnivån mm, lågnivån är skärmad men men...

    Glömde fråga, tror ni jag behöver en konding och hur stor i så fall

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Ställ ett batteri i skuffen? Och använd det som mellan ladd/cond? Köp också AGM batteri på biltema. Funkar kanoters till budget bilbygge

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #10
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Ett AGM batteri för +1700:- får tyvärr inte plats i budgeten men funderar på en gas konding på 1F.

    Sedan efter att ha fortsatt läsa om gas:s lådor blev jag lite osäker på vad man ska välja; då majoriteten av det jag läst säger att gas är nästan dugligt/rent skräp/"gas är billigt av en anledning".
    Är de ~500 kronorna extra värda om man istället köper en JLB/Rockford låda med 100W RMS mindre(fortfarande gas slutsteg), tycker gas ser ut att vara fullt dugligt när man ser taket som fladdrar på folks bilar.

    Vad säger ni, är gas ett dugligt alternativ för att flytta luft eller hamnar sommarens slit och besparingar i skön?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-21 klockan 14:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag tycker att du siktar lågt på slutsteget.
    Spanade igenom brl sidan och ett som ser lovande ut är
    https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-gm-d9601.html

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Brl i min stad har en demobil där jag testa en 10" hertz i sluten låda på 15-20 liter och vart verkligen förvånad, har din stad samma så be om att få testa olika baslådor i deras demobil(antar att dem matar basarna med lite större steg och ljudddämpad bil, men kvittar bara du får höra olika basar) . Jag var som du i början att man skulle ha dubbla basar å mycket kräm, nu tycker jag det bara är störande, vibrerar mycket, och det mesta bas ljudet försvinner ut ur bilen iallafall(värdelöst).

    Har du från början tänkt köra billebro så rekommenderar jag gas isåfall, gas riktar sig in på iallafall billjud, billebro är rena skräpet, håll dig ifrån allt med billebro att göra till o med i hemmaljud.

    Satsa mer på ett bra dyrt framsystem, stereo och en fyllig bas, ljuddämpning är också att rekommendera. Det finns ju en förklaring varför en stereo kostar 1000 och en annan 3000, detsamma gäller bas och steg. Tänk på att du kan ju flytta ljudet till andra bilar förutom ljuddämpning, satsa först på en bra stereo o sen ett bra framsystem sen bas, finns inte pengar för allt, börja isåfall framifrån och spara mer pengar.

    Vilken bas med W/rms storlek 10/12/15 Enkel/dubbel?
    Det är personligt val

    Vad driver jag den med W/rms
    Helst minst basens w/rms

    Kommer det orka utan kondensator, om inte hur stor krävs 0,3F/0,5F/1F tror väll generatorn ska vara på 100A
    Beror på hur mycket du ska driva men ett extra batteri är att rekommendera

    Räcker en 30mm2 matning eller kommer jag behöva kosta på en 50mm2
    Beror på w/rms, 30mm2 duger säkert men 50mm2 är aldrig fel

    mm2 på högtalarkablen
    1mm2 till diskant 2.5mm2 till mid 4mm2 basar

    Storlek på säkring
    Det bestäms av storleken på din strömkabel 30mm2 eller 50mm2

    Föredrar en sluten låda men blir en portad låda bättre?
    Sluten för kick, portad för brölig.

    Ska jag bygga i MDF eller spånplatta då jag har ett lager spånplatta 18mm
    MDF

    Ska basen riktas mot/från ryggstödet
    Prova dig fram

    Lite ytterligare följdfrågor:
    Hur många L behöver lådan vara på? beror givetvis på basen mm men skulle vilja ha den kant i kant på sidorna och så platt som möjligt för att behålla lite lastutrymme, vill dessutom kunna lyfta ur lådan någorlunda smidigt när extra utrymme krävs
    Det beror på basen parametrar, här kan du mata in lådan storlek å få ut liter iallafall https://www.brl.se/sv/info/formelsamling.html

    Hur ev stämmer jag lådan och vilket hz
    Med ett program helst t.ex winisd. Lådor man stämmer är dem med port

    Hur drar jag matningen samt lågnivån ut där bak, har läst om nån väg bakom handskfacket?
    Dra ström och signal så långt ifrån varandra för att slippa störning, öppna huven och kolla runt på torpedväggen så skall du finna någonstans att dra strömkabeln

    Var fäster jag minusen effektivast/enklast
    Kortast möjligaste jordpunkt helst i chassit

    https://www.brl.se/sv/blogg/tips-tri...ig-rakna-.html

    Kanske struligt inlägg men de jag kunde svara på iallafall

    Lycka till

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mrtmontana den 2018-09-09 klockan 22:20.
    SAAB 9-5 VECTOR SPORT 2.3t -03

  13. #13
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Ditt slutsteg ser lockande ut PelleJ, bra mer effekt och samma pris som gas 1000.1 om man köper det separat.

    Tack Mrtmontana, har länge funderat på dessa svar.
    Att billebro är rent skräp är inget nytt då jag testat deras mixerbord, men när man vill ha det billigt lät det bra först då man i huvudsak kollade på watten.

    Ett bra framsystem är tvunget för att få bästa ljud och framhäva baslådan jo det är sant, men efter att åkt runt med en gammal tandberg 10:a med cirka 30Rms längtar jag efter ett imponerade tryck där bak först
    Då löningarna är små och sällsynta kommer jag nog ända köpa en jula stereo(till å börja med ifall) men är nyfiken var det skiljer på en billig och en påkostad. Är ljudet bättre/renare, håller dom bättre eller vad gör det så mycket bättre med en dyrare, haft flera lågpris stereo:er och tycker det låter bra då jag ändå är rätt kräsen om ljudkvalitet.

    BRL här i jönköping har inget demoljud i alla fall om man kollar på produkterna (rätta mig om jag har fel) men kanske är bäst och kolla det i butik, att få höra olika lådor vore inte fel då jag som sagt är ny på detta
    Senast redigerat av Raysed den 2018-09-09 klockan 23:11.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Åk in till brl och kika dem bör ha saker framme för visning så du kan lyssna.

    En billig maskin har oftast 1.5v signal från lågnivå, 2 par lågnivåutgångar(front+rear/sub) , blinkande lull lull. En dyrare maskin har oftast 4-5v signal från lågnivå, 3 par lågnivåutgångar(front+rear+sub), tidskompensering för att förflytta ljudbilden, istället för massa lull lull så är komponenterna i maskinen mer påkostade samt att du kan ställa in filter direkt i maskinen.

    Det är viktigt att inte stirra sig blind på watten, en 8" bas med den rätta lådan och steget kan säkert spela skiten ur volvo raggarnas basar utan problem. Basar har olika parametrar som passa olika lådor(sluten/portad), med ett slutsteg som levererar tillräckligt med kräm kan du få näst intill vilken billig bas som helst att dunka på bra i en anpassad låda. En välljudad bil behåller sitt bastryck inuti bilen det är ju där du vill ha det, inte utanför.

    Sen har du också olika Ohm tal på basarna, ju lägre Ohm tal ju sämre kontroll får du men du kan ta ur mer effekt ifrån steget, högre Ohm tal ger mer kontroll på basen men du tar ut mindre effekt ur steget. Köper du ett baskit så är nog basarna kopplade på 4 Ohm
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-21 klockan 14:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 VECTOR SPORT 2.3t -03

  15. #15
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Trodde volten på olika stereo:er var den samma men man lär sig alltid nåt nytt, är högre volt = mer ljud?

    Baskitten är mycket riktigt 4 ohm , hade tänkt en parallellkoppling så man får 2 ohm eller är 4/8 ohm att föredra? På vilket sätt får jag bättre kontroll med högre ohm

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    De finns olika volt på lågnivå, ja du är på rätt spår, man kan säga att när du spelar med en stereo som har 1.5v på volym 20, kan du ha volym 10 på en med mer volt men endå få samma ljud.

    2 Ohm funkar bra samma med 4, 8 Ohm så är vi inne mer på hifi ljud. Eftersom du inte tar ut lika mycket effekt så blir bashögtalaren lugnare, kör man en bas i 0.5 Ohm t.ex så är det lätt att spela sönder den
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-21 klockan 14:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 VECTOR SPORT 2.3t -03

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Om ditt huvudmål är hög ljudnivå (SPL) till en låg kostnad så köp en billig huvudenhet, t.ex en enklare Pioneer modell.
    Dom mer avancerade finesserna känns inte aktuella i ditt fall, det som kan vara intressant är att snabbt kunna ändra bas inställningen eftersom det kan skilja mycket på den musik som spelas.
    Även dom enkla huvudenheterna har idag hög spänning på lågnivå och den fördel man får är högre signal/brus förhållande men det har störst betydelse för ljudkvaliten än för ljudnivån.
    När du ska handla så matcha slutstegens strömstyrka med högtalarelementens impedans.
    Tänk på att en högtalares impedans inte är exakt linjär så det är bra om det finns extra reserv från slutsteget.
    Jag håller inte med om att det skulle finnas någon direkt parallell mellan impedans och ljudkvalite.
    Anledningen till att man håller nere impedansen inom bilstereo är främst p.g.a den låga spänning som bilens batteri/generator har.
    Det är helt enklare effektivare och billigare att inte behöva öka spänningen mer än nödvändigt i den inbyggda push/pull switch delen i slutsteget.

  18. #18
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Tack för svaren, ni verkar ha koll på allt.

    Delen med lågnivåns volt och risken med att spela sönder basen är väll mer eller mindre en fråga om rätt inställd gain, eller tänker jag fel?

    Mycket riktigt så är att justera basen det jag är ute efter på en stereo (för tillfället), blir ev senare en enklare eq med low/low mid så man kan ställa in lite mer exakt.

    Har för övrigt bara en fråga kvar angående jordningen igen, en del säger att karossen eller bältashållarn duger och andra säger vänster balken mot batteriet.
    Var jordar jag för att få ut så mycket kräm som möjligt, räcker det att ta mot karossen till vänster eller ev bälteshållarn eller var fester jag den?
    Tycker mig inte se något tecken på en balk varken över eller under bagagegolvet, eller den kanske sitter inbakad.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Billebro är skräp rent ut sagt men det verkar du redan va medveten om haha. Se till att du bygger BRA lådor. En bra låda är viktigare än bra högtalarelement. Staga lågorna ordentligt och räkna på lådvolym och avstämning flera gånger först så du vet att det blir rätt. Och se till att du har minst lika mycket effekt i slutsteg som elementen tål, gärna lite högre.

  20. #20
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Bygga baslåda OG9-5 SS

    Blir nog att jag köper en färdig låda men ska ha det i tanken när jag i framtiden bygger en ordentlig låda.

    Uppdaterar mitt ljudbygge med att jag i förra veckan besökte brl, fick där provlyssna på en gas beat 2x12 som inte lät så illa i det lilla rummet. Fick även lite insikt hur mycket watt spelar roll när han bytte från 250 wrms till ett 650 wrms slutsteg, stor tryck skillnad. Slutade med att jag avvaktade med lådan och köpte stereo mm till börja med.
    Köpte mig trots expeditens rekommendationer en gas dubbel din med Saab ram och en 1F konding, insåg snabbt sedan när jag monterad grejerna vilken skit jag köpt. Visade sig att lågnivån bara var 1volt så ljudet började brusa redan vid låg ljudnivå. Själva systemet i radion liknade nåt billigt skit från wish som inte ens var samma som på kartongen/demoradion. Snygg var den men aldrig en gas stereo igen.
    Var nu i veckan och fick som tur för allt i värden byta ut denna skit och ram mot en riktig kvalitetsradio enkel din. Blev en kenwood kdc x5200 och en vansinnig skillnad blev det när jag monterat den, 4volt lågnivå, 9 band EQ, tidskompensering och många andra ljudmöjligheter. Inte lika snyggt men helt andra ljusegenskaper så nöjd är man.
    Blir till att komplettera med låda och kablar till jul/vår när man tjänat ihop lite mer.


    Slänger även in en extra fråga då om backvarnare är ihopkopplade med stereon dvs kommer den funka utan originalstereo. Har ingen nu men planerar att montera en och låna tech2 av en kusin, så man inte betalar grejerna i onödan menar jag
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-21 klockan 14:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

Liknande ämnen

  1. Bygga baslåda till en 10" bas
    Av occe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 07:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •