Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Trasig EVAP-slang, ryckig tomgång OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Trasig EVAP-slang, ryckig tomgång OG9-5

    Hej!
    - Bilmodell SAAB 9-5 2.3t sedan
    - Modellår 2004
    - Miltal 22 000
    - Hur yttrar sig felet? Vid tomgång så händer det ibland att tomgången dippar ner från ca 1000 varv till 800 för en split sekund. Detta kan ske med 20 sekunder mellanrum. Ibland är dipparna lite kraftigare på det viset att det först dippar ner till 800, sen tillbaka upp till 1000 för att sedan dippa lite kraftigare till ca 600 för att sedan gå tillbaka till 1000 och ligga jämnt i ytterligare 20 sekunder. Hör ett pysande ljud till höger under huven.

    - Är felet permanent eller intermittent? problemet yttrar sig ibland.

    - Vilken felsökning har redan gjorts?
    Majoriteten av vakuumslangar är bytta, även så de vanliga trasig backventilerna. Dock hittade jag en annan luft slang jag inte sett tidigare, den verkar på något vis gå till en magnetventil. Vad är magnetventilens funktion? Vad har luftslangen som ansluter för funktion? Kan denna läcka vara relaterat till mitt tomgångsproblem, eller råkar detta endast vara ett annat problem som jag stött på?

    Tack på förhand!
    1.jpg2.jpg3.jpg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Den trasiga slangen är en av två returer från evap-systemet, den andra ansluter till gasspjället. Hos äldre 9-5 så ansluter den förstnämnda returen till före kompressorn via en T-koppling på R-slangen till magnetventilen som sköter laddtrycksregleringen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    http://forum.saabturboclub.com/showt...r-fungerar-den här kan du läsa lite (=

    Edit: Och här -> Länk hittar du förslag på ett bättre alternativ på slangstump /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-27 klockan 18:21. Anledning: Länkat till info om lösning
    SAAB 9-5 VECTOR SPORT 2.3t -03

Liknande ämnen

  1. Ryckig tomgång och en trasig plast grej *LÖST*
    Av SAABninefive i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 01:36
  2. Skarvad evap slang?
    Av pingflood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 01:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •