Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Monteringskit Triggerskiva B202 99/900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Monteringskit Triggerskiva B202 99/900

    Hej

    Har en fråga angående trigger kittet epic enginering sålt tidigare för 99/900: https://lh3.googleusercontent.com/-e...3-IMG_7529.jpg

    Är ju bara en slät skiva utanför remskivan nu för att ställa in tändningen, är tanken att man ska montera en BLÄNDARSKIVA på utsidan den för att givaren ska kunna läsa av korrekt?

    I så fall vilken bil kan jag ta den plåten "BLÄNDARSKIVA VEVAXEL" ifrån?

    Eller har någon annan här på forumet använt detta kittet och använt någon annan lösning?

    Mvh Mikael Persson
    0737714393

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det är art.nr 55557241 som du vill ha, det finns även andra (äldre) art.nr som också är rätt men de är ersatta av detta nr som fortfarande säljs och är aktuellt.

    Enklast och antagligen mest vettigt är att du köper en ny, listpris ca 280kr. Den sitter skruvad på vevaxeln och ligger inne i blocket på 900/900/9-3/9-5 där skivan ursprungligen sitter så att plocka en begagnad är "lite" jobb

    Kittet är tillverkat just för att använda denna skiva så jag tror ingen annan hittat på nått annat

    Beroende på vilken version av "kittet" som du har så passar Saab och/eller Volvo vevaxelgivare. Volvos givare har bättre vinkel på kabeln (rak, ej vinklad) och dessutom lite smidigare/mindre. Om jag inte minns fel så blir vinkeln på kabeln så att den vinklas in mot remmar/blocket så det kan bli tajt även om det går och många kör med Saab-givaren också.

    Bländarskivan monterar du på adapterplattan som ingår i kittet och adapterplattan är svarvad med centrering/styrning mot centrum på remskivan på veven. Man skruvar sedan adapterskivan där normalt remskivan för AC sitter skruvad på remskivan på vevaxeln.

    Funkar med andra ord inte om du har AC, då får du titta på att fräsa ett svänghjul istället och montera triggern på den sidan istället.
    Senast redigerat av joH900 den 2018-09-05 klockan 00:04.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Hej

    Tack för ett så ingående svar, har en bländarskiva liggandes som jag införskaffade för flera år sen när jag köpte kittet, men då bilen sen såldes så blev det bara liggandes i källaren.

    Men så har jag nu en ny 900 som jag just nu har motor och växellådan ur för renovering och tänkte att det var lika bra att få monterat dessa grejerna så man kan få börjat med Trionic konverteringen nån gång!

    Ska dubbelkolla så det är rätt skiva jag har hemma, annars beställer jag en ny som du sa! Har redan beställt en ny Saab givare, men då vet jag att man kan byta till den från Volvo i framtiden om det blir problem!

    Vet du hur tanken är att tändningen ska ställas in med detta kittet?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej. Blir det Trionic 5, eller 7?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Trionic 5 var planen, hade ingen aning att 7 var ett alternativ.

  6. #6
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Den här följde jag. Har samma kit och körde med en volvogivare, dels för att jag hade bättre pris på den och att den inte är magnetisk. En fördel eftersom den sitter på utsidan av motor . Nolla motorn, följ bilden
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Så nolla motorn och 20 hack bak från det stora gapet på bländarskivan om jag förstår det rätt då?

  8. #8
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Ja precis.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Lyckas man sätta skivan lite fel så går det kompensera i mjukvaran om man är lat och inte orkar fixa det sen när motorn ligger i

    Kräver dock att man har org svänghjul där tändmarkeringen stämmer så man kan strobba fram vad skillnaden är så man vet hur mycket som behöver kompenseras.

    Bättre göra rätt från början såklart!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Och det stora gapet blir vid död läget då glömde jag fråga

Liknande ämnen

  1. Monteringskit triggerskiva + givare T5.5 B202 99/OG900
    Av Realpower i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-29, 18:15
  2. Beställde triggerskiva på Saab
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •